Zalmhaventoren opgeleverd

20
165691

De Zalmhaventoren in Rotterdam is met 215 meter de hoogste gebouw van Nederland. Op 21 april 2022 maken de ontwikkelaars bekend dat de Zalmhaventoren is opgeleverd. De woontoren is onderdeel van De Zalmhaven, een nieuwbouwplan met 485 woningen verdeeld over drie torens tussen de Gedempte Zalmhaven en de Houtlaan in het Scheepvaartkwartier aan de voet van de Erasmusbrug. De Zalmhaventoren is ontworpen door Diederik Dam van Dam & Partners in opdracht van ontwikkelaars Amvest en AM verenigd in de Zalmhaven CV. In oktober 2021 werd met een spectaculaire lichtshow op het gebouw het hoogste punt van de Zalmhaventoren gevierd. Op 25 oktober 2018 startte de bouw van de Zalmhaventoren.

Foto’s Zalmhaventoren

Zalmhaventoren Rotterdam
Zalmhaventoren vanuit het Scheepvaartkwartier – 23 april 2022
Zalmhaventoren Rotterdam
Zalmhaventoren op 23 april 2022
Zalmhaventoren Rotterdam
Zalmhaventoren op 23 april 2022
Lichtshow Zalmhaventoren | Rotterdam | Euromast
Lichtshow viering hoogste punt Zalmhaventoren 15 oktober 2021 – Foto Rob de Voogd / zzapback

Hoogste gebouw van Nederland en de BeNeLux

De Zalmhaventoren is het hoogste gebouw van Nederland en de BeNeLux. Het gebouw telt 61 verdiepingen. Op de 203 meter hoge woontoren staat een 12 meter hoge mast, een architectonische afwerking, waardoor de totale hoogte 215 meter wordt. In de toren zullen circa 260 appartementen worden opgenomen, in de twee lager torens 192 appartementen en 33 eengezinswoningen. Hiernaast bestaat het Zalmhavencomplex uit 1.380 m2 kantoren, 950 m2 horeca en voorzieningen, 456 parkeerplaatsen en 35 opstelplaatsen voor motoren en scooters. 

De bouw van De Zalmhaven is in ruim 3,5 jaar bouwtijd afgerond. Om zo veel mogelijk rekening te houden met de omgeving en vanwege de bouwveiligheid is gekozen voor een geprefabriceerde constructie. De Zalmhaven is de hoogste prefab-toren ter wereld. De bouw was in handen van BAM Bouw en Techniek – Speciale Projecten.

[slickr-flickr type=”gallery” photos_per_row=”6″ tag=”Zalmhaventoren140221″]

Zalmhaventoren impressie dag
Zalmhaventoren Rotterdam ontwerp Dam & Partners

Zalmhaventoren, uitzichtpunt en glazen kroon

De top van de Zalmhaventoren is lange tijd punt van discussie geweest. In het nieuwe ontwerp d.d. februari 2020 komt in de top een gecombineerd restaurant, bar en uitzichtpunt, met op de hoeken dubbel hoge verdiepingen van glas van wel 8 meter hoog. Dit geeft een spectaculair uitzicht! Deze plek is ontzettend bijzonder, want nergens in Nederland vind je een publiek toegankelijke plek op 185 meter hoogte.

Zalmhaventoren top / kroon ontwerp februari 2020

In het oorspronkelijke plan zou de Zalmhaventoren een openbaar toegankelijk panoramaplatform krijgen, een nieuwe toeristische attractie, naar voorbeeld van panoramaplatforms in Azië en Amerika.

Boven het restaurant bevindt zich de machinekamer van de Zalmhaven. Deze bevat een groot deel van de techniek van deze duurzame woontoren. Er is uiteindelijk gekozen om de machinerie te omlijsten met glas, zodat deze zijn transparantie behoudt.

Twee woontoren van 70 meter hoog

Het project De Zalmhaven bestaat naast de hoge Zalmhaventoren ook uit twee woongebouwen van ca. 70 meter met hierin 192 appartementen en woningen van 4 bouwlagen met 33 eengezinswoningen aan het gedempte Zalmhavenpark en aan de Houtlaan. Het ontwerp is van KAAN Architecten.

Zalmhaventoren Rotterdam
Zalmhaven – Gedempte Zalmhaven noordzijde – ontwerp KAAN Architecten – 23 april 2022

De twee woongebouwen zijn geprojecteerd op een onderbouw van 4 bouwlagen en zijn zodanig gepositioneerd dat vanuit de omringende woongebouwen, zoals de Gedempte Zalmhaven en De Hoge Heren, doorzichten behouden blijven richting de rivier en de Kop van Zuid. In onderbouw zijn ook een parkeergarage, expeditieruimte en twee fietsenstallingen aangebracht. De in- en uitgang voor een van de fietsenstallingen bevindt zich aan de zijde van het Zalmhavenpark. De andere stalling zijn net als de expeditie ruimte en parkeergarage ontsloten op de Houtlaan. De parkeergarage beschikt over een capaciteit van 531 parkeerplaatsen.

Zalmhaventoren Rotterdam
Zalmhaven – Houtlaan zuidzijde – ontwerp KAAN Architecten – 23 april 2022
Zalmhaven Kaan Architecten 5
Zalmhaven – daktuin -ontwerp Kaan Architecten

Verkoop appartementen

Op donderdag 25 oktober 2018 werd de bouw van de Zalmhaventoren officieel gestart onder toeziend oog van onder andere wethouder Bas Kurvers. In de zomer maanden was al gestart met de sloop van van het oude Nedlloyd Huis aan de Gedempte Zalmhaven.

Op 15 december 2018 startte de verkoop van de eerste fase van de van 285 koopappartementen, penthouses en herenhuizen in De Zalmhaven. De eerste fase bestaat uit 75 appartementen. Op de kijkmiddag in het Wereld Museum kwamen heel veel belangstellenden af. Om alle drukte in goede banen te leiden, waren er tijdvakken met maximaal 300 mensen ingesteld.

Nieuw bestemmingsplan

Vrijdagavond 8 september 2016 stemde de gemeenteraad van Rotterdam met ruime meerderheid in met de komst van De Zalmhaven. De ontwikkelaars AM en Amvest denken eind 2017 met de bouw te kunnen beginnen. De komende tijd werken ze aan het definitieve ontwerp. Eind 2016 vragen ze de benodigde ontheffingsvergunning aan. De geplande bouwtijd zal zo’n drie jaar bedragen. Dat betekent een opleverdatum van eind 2020.

Van 23 oktober 2015 lag gedurende een periode van zes weken (tot en met donderdag 3 december 2015) het ontwerpbestemmingsplan “Gedempte Zalmhaven” ter inzage. Dit bestemmingsplan is opgesteld naar aanleiding van een uitspraak van de Raad van State, waarbij het bestemmingsplan “Scheepvaartkwartier” voor deze specifieke locatie is vernietigd.

Zalmhaventoren lokatie 2
Gedempte Zalmhaven – 2016

Het bestemmingsplan maakt een binnenstedelijke herontwikkeling mogelijk, waarbij wordt voorzien in de sloop van ongeveer 30.000 m2 verouderde kantoorruimte (links op de foto). Voor de hoogbouw biedt het bestemmingsplan tevens de flexibiliteit om een hotel te realiseren met maximaal 288 kamers. Indien van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt, zal het aantal woningen dalen naar 375. Ten westen van deze toren zullen twee lagere woongebouwen van maximaal 70 meter worden gerealiseerd bovenop een onderbouw van 5 bouwlagen. Daarnaast voorziet het bestemmingsplan in max. 7.700m2 bruto vloeroppervlak aan commerciële ruimten, zoals maatschappelijke voorzieningen, cultuur- en ontspanning, kleinschalige bedrijfsactiviteiten, kantoren (max. 1.000 m2 per vestiging), horeca (max.1.000 m2) en detailhandel (max. 700 m2).

De Zalmhaven wordt ontwikkelt door projectontwikkelaars; AM en Amvest samen verenigd in ‘Zalmhaven C.V.’

Projectgegevens

Naam: Zalmhaven
Status: Gerealiseerd
Locatie: Gedemte Zalmhaven, Houtlaan
Deelgebied: Centrum Scheepvaartkwartier
Type: Woningbouw
Architect: Dam & Partners, Kaan Archtecten
Opdrachtgever: Amvest, AM
Start: oktober 2018
Realisatie: april 2022
Hoogte: 203 meter, 215 meter incl. mast

kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...

Zalmhaventoren 51.910147, 4.479847 Zalmhaventoren woontoren 215 meter

20 REACTIES

  1. Gaat het alleen om de hoogte? Gaat het er alleen om wie de grootste heeft? Zielig! Ik dacht dat het ook om kwaliteit ging. Maar kwaliteit is bij deze toren ver te zoeken. De goedkoopte straalt ervan af. Wat werd er bij de introductie van deze toren ook alweer met veel bombarie aangekondigd? Een spectaculair, publiek toegankelijk panorama terras, enig in z’n soort, uniek in de wereld? Een restaurant, eten op grote hoogte? Een prachtige, ingenieus geconstrueerde lantaarn? Niets meer van over! Wegbezuinigd! Resultaat: een saaie toren. Zo gaat het met heel veel projecten in deze stad: op papier is het project veelbelovend, maar in de uitvoering is het bijzondere aan het gebouw “versoberd”. “Doe maar normaal”. Het resultaat is heel teleurstellend. Kijk wat er overblijft: een saai gebouw met als enige bijzonderheid dat het hoog is, meer niet. Dat is bouwen op z’n Rotterdams.

  2. …Proficiat…
    “De Zalmhaven is de hoogste prefab-toren ter wereld.” Wie zei dat Nederland alleen maar vlak is, op de Zuid-Limburgse heuvels na en Calimero achtige bouwwerken heeft, toch een “wereldrecord” heeft gehaald in de categorie “prefab-toren”, mogen we best trots op zijn en zowaar Proficiat Rotterdam met de oplevering van deze toren. Niet de hoogste ter wereld, daar moet je naar Dubai gaan en Kuala Lumpur met de één-na-hoogste de Merdeka 118, getal staat voor 118 verdiepingen, maar wel van de BENELUX en wie weet komt daar nog The Rise met 250 meter erbij.
    Wie had ooit gedacht dat ons kikkerlandje nog eens een (woon)toren met meer dan zestig lees 61 verdiepingen zou krijgen ? Voor Amerikaanse tellingen is het zelfs 62 verdiepingen, omdat men de begane grond niet meetelt maar ermee beginnen !
    Als er nu een cruiseschip zoals op 11 april j.l. de Aidacosma bij de cruiseterminal ligt afgemeerd, geeft dat een mooi gezicht met op de achtergrond de mooie Erasmusbrug en de “slechts” 155 meter hoge in aanbouw zijnde Cooltoren die ook imponerend overkomt. Rotterdam hoogbouwstad, misschien wordt je nu echt een wereldstad en tel je met de 200 meter plus (woon)toren pas echt mee op de lijst van wolkenkrabber City, op naar de volgende megatoren…!

  3. Oktober 2021 de top is bereikt en de Zalmhaventoren is nu de hoogste (woon)toren van de Benelux, Proficiat ! Met een toren van 215 meter inclusief spits mag het best een wolkenkrabber genoemd worden. Toen op donderdag 14 oktober de nieuwe ms Rotterdam VII van de Holland America Line de Cruise terminal naderde en het wolkendek even lager dan 200 meter was, realiseerde ik mij dat het begrip “wolkenkrabber” wel degelijk van toepassing is. Voor Nederlandse begrippen een mijlpaal en hoe eenvoudig van structuur en uitstraling, elders in de wereld misschien een dwerg, is de Zalmhaventoren een icoon die zeker tijdens evenementen zoals de Marathon van Rotterdam goed en mooi in beeld kan komen en het nieuwe visite kaartje op hoogbouw gebied van de stad is geworden. Ik wens de toekomstige bewoners veel woongenot toe en dat ze nog lang van o.a. het uitzicht kunnen genieten, ook omdat er kapers op de loer liggen die het hoogte record willen overtreffen, maar dat is na een zeer lange voorbereidingstijd, planning en bouw van deze toren van latere zorg.

  4. “a Dutch Empire State building”…
    Wat wordt ie toch nog mooi nu het EINDELIJK de hoogte in gaat en bij diverse evenementen als die ooit weer eens gehouden mogen en kunnen worden het Rotterdamse icoon zal worden en men met 215 meter inclusief torenspits in hoogbouwland mag meetellen. Trouwens als die echt klaar is mag net als de uitzendtoren van Lopik een soort van Kerstverlichting gaan plaatsen en de “hoogste” kerstboom van de stad worden of een opvallende verlichte ster naast de antenne/spits. Voor de merchandise een leuk object om de Zalmhaventoren prominent in de schijnwerpers te zetten en te hopen valt dat de corona dan verleden tijd is en men het bezoekers gedeelte kan bezoeken. Met de realisatie van deze toren krijgt Nederland zijn eigen “Empire state building” tot er weer een nieuwe NOG hogere toren komt in Rotterdam of elders. Het hoogste restaurant staat tot nu toe in Den Haag in de Strijkijer”, maar daar praten we even niet over. “Keep on building folks…”

  5. ik volg de bouw van het gebouw op de voet….hij zit nu al op 24 verdiepingen…en de hoogste van de 2 lagere torens nu op hoogte !
    het wordt echt de blikvanger van de stad, je kan hem straks van veraf overal bovenuit zien steken
    echt een landmark !!

  6. Mooie toren eindelijk.
    Rotterdam is geen nostalgie maar vernieuwing.
    Ik woon in Friesland in een dorp waar het hoogste punt de boom van mijn buurman is, hahahaha.

  7. Mensen die deze toren(s) 215 en 2 x 70 meter hoog zo prachtig vinden wonen volgens mij niet in de buurt !!! De smalle toegang met verkeer wordt de komende jaren een grote chaos !!! Met calamiteiten zal er best wel onnodige fouten worden gemaakt ten koste van ……… vul zelf maar in !!!

    • Peter ,wees maar blij !! Je kunt bij deze vreemde bouwopstelling op elkanders bord kijken wat je eet !! Privacy is ver weg met deze bouw !! Men had het hoogste gebouw op de linkerzijde moeten zetten ((Westplein kant)) dan was het wat overzichtelijke geweest !! Als voormalig Huismeester ((pensioen)) van het Wooncomplex Hoge Erasmus vind ik het gewoon zonde wat men hier neer zet en wel om deze reden…… niet nadenkend voor de omgeving die wordt verpest !!! Het is en blijft ”mijn” Wooncomplex ”Hoge Erasmus” waar ik nog steeds trots op ben en niet zal vergeten !!! Ik verzamel en spaar alles waar zij bij of op staat !! ((foto’- artikelen- reclames etc. )) Groet, André.

  8. Groot gelijk Jeroen, je slaat de spijker op z’n kop. Hebben ze daar vlakbij een webcam waardoor je de bouw dag en nacht ook op afstand kan volgen?
    De Zalmhaventoren heeft wel wat weg van een raket, maar dan wel een hele mooie en hoge… Kan niet wachten tot hij klaar is en zal na voltooiing tijdens de Marathon van Rotterdam letterlijk “in the picture” staan naast al die duizenden hardlopers en met een camera van bovenaf hen goed in beeld kunnen brengen…

  9. top dat deze toren doorgaat en heb gehoord dat de dakrand van de toren tot op 205 m komt
    mooiste gebouw van de Benelux !!
    eindelijk een gebouw naar maatstaven

  10. EINDELIJK
    Eindelijk wordt er na jaren van té lang wikken en wegen een toren gebouwd die de 200 meter grens gaat overschrijden ! Hopelijk blijft het niet bij deze ene toren van plus 200 meter en dat er meerdere – hogere – mogen komen in Rotterdam en vergeleken met steden als Londen en Dubai, heeft de realisatie meer weg van een slakkengang dan van voortvarendheid en durf. Gelukkig dat Den Haag de hoogte limiet van 140 meter heeft vrijgegeven en zou daar – vanwege het aantoonbare ruimtegebrek – weleens een toren kunnen verschijnen die méér dan 215 meter hoog wordt… Nederland heeft, vanwege de vele regels en kostenplaatsjes, nog te veel last van een “Calimero” en “NIMBY” effect om echt de hoogte in te gaan. We zouden meer progressie mogen tonen. Met de Zalmhaventoren is dan eindelijk de basis gelegd voor het ECHTE hoogbouw werk, al staan we weliswaar nog maar pas in de kinderschoenen vergeleken met onze buurlanden…, het begin is er gelukkig ! Succes !

  11. Ga je toch niet bouwen op díe plek? Een stukje oud Rotterdam met een moderne toren aan het zwerk… Man man man hoe verziek je Rotterdam?

  12. Top dat de aanstaande bouw mei -juni 2018 al gaat beginnen!
    de sloop van het huidige kantoorpant uit de jaare 70 gaat komende maanden tegen de vlakte
    echt een gaaf project!

  13. En al die enorme gebouwen en al die honderden bewoners erbij
    Keurig netjes gegroepeerd rond een stads busterminal genaamd het Willemsplein het meest afschuwelijke plein van Nederland
    Kijk en begrijp.

  14. Rechtstreeks op en afrit aansluiten op Erasmus brug. Maar ik ben ook benieuwd hoe de start van de dag is voor de slagboom van de parkeer kelder

  15. Is er ook goed nagedacht over de benodigde extra aan- en afvoerwegen om deze joekel en al haar inwoners en bezoekers goed door dit knusse wijkje te kunnen loodsen? Ik betwijfel het.

    • knusse wijkje? Het is geen zuid hoor. Dit is een super mooi project en daarbij hoort ook het herstructureren van de infrastructuur bij dat zie je bij iedere nieuwe hoogbouw opleverlening goed gaan in Rotterdam. (tuurlijk zijn er in het begin wel eens wat hiccups maar dat is heel normaal bij zulke grote projecten). De gemeente heeft al heel veel ervaring opgedaan, dat zie je bij de andere projecten, daar kan je best op vertrouwen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in