Drijvend bouwen in de Rijnhaven

3
4784

De gemeente Rotterdam maakte vandaag bekend dat zij marktpartijen advies gaat vragen om te onderzoeken of drijvend bouwen in de Rijnhaven mogelijk is. De mogelijkheden moeten worden verkend om de Rijnhaven op een duurzame manier definitief te bebouwen. Drijvend bouwen moet voor meer levendigheid in de haven zorgen en een positief effect hebben op de omliggende wijken. Er kan gedacht worden aan verschillende functies, zoals wonen, werken en recreatie. Het project beslaat circa 3 hectare en wordt op een duurzame wijze ontwikkeld. Hierbij krijgt de markt veel vrijheid. Uiteindelijk moet het project een nieuw icoon voor Rotterdam gaan opleveren.


 Drijvend bouwen in de Rijnhaven - Beeld gemeente Rotterdam

Tijdelijke initiatief in 2012
Tot het moment van definitieve realisatie wordt er voor de Rijnhaven voor maximaal vijf jaar een of meer tijdelijk initiatieven ontwikkeld. Wat dit tijdelijke initiatief inhoudt wordt eind maart 2012 bekend gemaakt.  De bedoeling is dat de tijdelijke initiatieven al voor de zomer van 2012 gerealiseerd worden.

Planning
In april 2012 verwacht de gemeente de resultaten uit de marktconsultatie te ontvangen. Op basis van deze uitkomsten wordt het aanbestedingsdocument opgesteld en zal het college van B&W beslissen of er gestart kan worden met een aanbesteding. De aanbesteding zou dan in het najaar van 2012 starten. Een internationale jury neemt uiteindelijk de beslissing aan welke partij of partijen de gunning verleend wordt. De planning is dat er in 2014 gestart kan worden met het definitieve drijvend bouwen in de Rijnhaven.

Voorbeelden van drijvend bouwen in Rotterdam:
Aqua Dock RDM  Heijplaat – Public Domain Architecten
Rijnhaven Paviljoen – Publick Domain Architecten Delta Sync
Waterwonen Rijnhaven – Roos en Ros architecten ism Moervast
Artpark Rijnhaven
Urban Hotspring
– Iris de Kievith

 

 

Stadshavens Rotterdam
De Rijnhaven is een deelproject van Stadshavens Rotterdam, een 1.600 ha groot gebied dat geleidelijk transformeert van een monofunctionele haven naar een multifunctioneel stedelijke omgeving, waarin stad en haven opnieuw worden verbonden. Stadshavens Rotterdam omvat vier deelgebieden, Merwe/Vierhavens, Waal/Eemhaven, RDM-terrein/Heijplaat en Rijn/Maashaven, waarvan de Rijnhaven een onderdeel is.

3 REACTIES

  1. Een bar slecht idee om zowieso de rijnhaven vol te stoppen met drijvende woningen , laat staan een nieuwe kuip.
    De rijnhaven verdient juist een kans een prachtig open gebied te blijven, met aan de randen bebouwing en of groen . Voorbeelden Sidney met haar ‘Sidney harbour ‘, kaapstad met ‘ the waterfront ‘ en Singapore met haar haven,
    Zelfs Vancouver met haar vele drijvende woningen heeft essentiele plaatsen niet voorzien van woningen e.d. maar open gelaten, de woningen zijn op andere gebieden gelegen
    Voorzie langs de Rijnhaven vanaf het nieuwe Chinese gebouw tot aan de veerdam
    geleidelijk met uitgaansgebieden, deels bestaand, deels nieuw. Als Rotterdam er klaar voor is , wellicht een prominent opera gebouw op de kop en
    deels in het water gelegen met architecten als Zaha Hadid voorts dans/ballet centrum,, maar ook casino’s , horeca etc.

    De nieuwe kuip vak bij de oude kuip is logistiek veel handiger (spoor in de nabijheid,maar ook bezoekers die met de bus of auto het stadion willen bezoeken. De oude kuip, welke een monument is, kan nauurlijk nog functies blijven vervullen, maar niet de intensiteit van een frequent gevuld voetbal publiek, wel incidenteel, bij interlands. De kuip kan net als het olympisch stadion in Amsterdam, ook andere takken van sport bedienen als bijv atletiek, wielersport etc. Verder zou rondom het nieuwe stadion, uiteindelijk meerdere sporten zich moeten concenteren als schaats en zwemsport, maar ook een zg ‘ vechtsport’ arena, alle topsport

  2. De Rijnhaven is in mijn ogen de ideale plek om de nieuwe Kuip te realiseren. Gelijk het Drijvend Paviljoen wat daar nu ligt op pontons. Robert Fransen is afgestudeerd aan de TU Delft op de mogelijkheden van modulaire verplaatsbare stadions op pontons. Dat is innovatief, karakteristiek voor de Rotterdamse band met het water, en door de medefinancierende bouwers goed te verkopen wereldwijd.

  3. Ik vind de Urban Hotsprings een mooie oplossing voor Rotterdam wat Rotterdam weer aantrekkelijker maakt voor toerisme.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in