Het gebied Pompenburg in Rotterdam wordt herontwikkeld. Nadat in 2018 de concept visie gebiedsontwikkeling Nieuw Pompenburg aan de gemeenteraad werd aangeboden is het plan door ontwikkeld. Op 8 maart 2022 zijn een reeks informatiebijeenkomsten met omwonenden afgerond. Architectenbureaus Delva Landscape Architecture | Urbanism en Studioninedots presenteerden hier de nieuwe impressies.
Op het gebied rond rond het Station Hofplein komen 700 woningen, horeca, winkels en een school. In het gebied wordt ook een toren gepland van 115 meter hoog. Pompenburg is het gebied dat ligt tussen de Schiekade, Heer Bokelweg, Katshoek, Stroveer en Pompenburg. Het gebied is nooit integraal meegenomen in de stadsontwikkeling na het bombardement op Rotterdam in de Tweede Wereldoorlog.
Pompenburg wordt doorsneden door het spoor. Het zuidelijk deel behoort tot de binnenstad, het deel ten noorden van het spoor tot Noord. Met de transformatie wil men Pompenburg tot een schakel maken tussen de binnenstad rond het nieuwe Hofplein, de Agniesebuurt en het Oude Noorden met het nieuwe stadsdeel ZOHO.
Station Hofplein
Station Hofplein krijgt een centrale plek in de ontwikkeling en er is veel aandacht voor verbindingen o.a. met de nieuwe groene Hofbogenpark. Verder toont de ontwikkeling zich gevoelig voor haar context. De centrumkant van de ontwikkeling is hoogstedelijk, terwijl de kant richting het Oude Noorden (Heliport) zich veel kleinschaliger toont en meer op de buurt gericht is.
Luchtsingel 2.0
Er komt een nieuwe permanente Luchtsingel route op het niveau +1 ter vervanging van de huidige luchtsingel. Informele openbare ruimtes (zoals het binnenterrein van het Schiekadeblok en het dak van Station Hofplein) worden zo aan elkaar gekoppeld.
Hoogbouw
De huidige begrenzing van de hoogbouwvisie lag ter plaatse van het spoor. In 2019 heeft een herijking van de hoogbouwvisie plaatsgevonden waardoor ook in Pompenburg hoogbouw mag plaats vinden. In het Pompenburg plan wordt een toren van 115 meter hoogte ten noorden van het spoor voorgesteld. Verder kent het plan een woontoren van 125 meter hoogte en twee woontorens van 70 meter hoog.
De torens verrijzen op bredere bouwblokken van vijf á zes verdiepingen, die aansluiten bij de Rotterdamse laag en de publieke ruimte omarmen. Zo ontstaat in het hart van Pompenburg een intiemere publieke zone.
Scholen
Het schoolgebouw aan de Heer Bokelweg (nr. 258-260) is in de visie betrokken. Dit gebouw is momenteel nog in gebruik door het Grafisch Lyceum en het Heer Bokelcollege. Om de ambitie van de gebiedsontwikkeling Pompenburg mogelijk te maken, is sloop/nieuwbouw op deze locatie zeer gewenst. De wens van de gemeente is ook om een nieuwe basisschool binnen Pompenburg te realiseren. Het idee bestaat om dit in te passen aan de Hofdijk. Hierin zullen ook de kansen voor de School van de Toekomst worden meegenomen, in relatie tot de openbare buitenruimte (schoolplein en groen).
Plan Pompenburg
Eind 2018 is een concept visie gebiedsontwikkeling Nieuw Pompenburg, opgesteld door de ontwikkelcombinatie Nieuw Pompenburg, bestaande uit Dura Vermeer, J.P. van Eesteren en Synchroon, aan de gemeenteraad aangeboden. Pompenburg vormt een essentiële schakel in het verbeteren van de verbinding tussen het centrum en Noord. Wat nu nog een gebied is met vele achterkanten kan worden doorontwikkeld tot een interessante verblijfsplek met een goede mix aan functies. De conceptvisie gaat uit van circa 700 woningen (onderverdeeld in 20 % sociaal, 50 % middelduur en 30 % duur). Naast het woonprogramma is er ruim 20.000m2 overig programma (o.a. hotel, horeca, dienstverlening en retail).
Bredere gebiedsontwikkeling
De gebiedsontwikkeling Pompenburg staat niet op zichzelf. Direct aansluitend zullen de komende jaren ook Katshoek, het Zomerhofkwartier (ZoHo) en het Schiekadeblok worden herontwikkeld. Ook sluit de ontwikkeling aan op de plannen van het nieuwe groene Hofplein en de hoogbouw Rise aan het Hofplein. Hier ligt de potentie om een programma van circa 300.000 m2 oppervlakte te realiseren.
Naast het toevoegen van gebouwen liggen er kansen om de stedelijke structuur te verbeteren, de openbare ruimte aantrekkelijker en groener te maken, verbindingen te leggen en barrières te slechten. Verder wordt ingezet op levendigheid en duurzaamheid. In dit gebied ligt de nadruk op woningbouw, maar is ook ruimte voor de nodige andere functies zoals werken, horeca, maatschappelijke voorzieningen, hotels en een beperkt volume aan detailhandel.
Projectgegevens
Naam: Pompenburg
Status: In ontwikkeling
Lokatie: Heer Bokelweg, Katshoek, Stroveer en Pompenburg
Deelgemeente: Centrum en Noord
Categorie: Gebiedsontwikkeling
Architect: Delva Landscape Architecture | Urbanism en Studioninedots
Opdrachtgever: Dura Vermeer, J.P. van Eesteren en Synchroon
Start bouw: n.n.b.
Realisatie: n.n.b.
kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...
Ben het volledig met je eens Maartem. Rotterdam kiest duidelijk en te vaak voor FUNCTIE en n i e t voor MOOIE VORMGEVING en beide kunnen best samengaan als je dat elders op onze Aardkloot bekijkt…!
Een waardevolle stedenbouwkundige ontwikkeling, maar van architectuur is hier geen sprake. Ik hoop dat bij het ontwerp van de definitieve torens wel een architect betrokken wordt ipv alleen constructeurs, want de blokkendozen in de concepttekeningen lijken puur functioneel zonder enige schoonheid of design vormgegeven te zijn.
…EN ja hoor aan de tekeningen, ontwerpen of hoe je het ook mag noemen, de voorlopige schetsen laten weeeeer een aantal mislijk makende BLOKKENDOOS torens zien !
Architecten, stedebouwkundigen of stadsplanners kijk A.U.B. eens verder dan je kneuterige Hollandse recht-toe-recht-aan denken en zorg voor meer méér variatie in de VORMGEVING en dan ook nog met een maximaal hoogte van 125 meter, wat een slap gel.l. Er mocht toch tot 250 meter hoog gebouwd worden volgens de laatste hoogbouwvisie ? Maak de stad met al die rechtlijnige nieuwbouw NIET zo’n “klinische en inhumane” vormgeving niet zo’n incompetente plek van ! Verwerk de hofbogen in de totale uitstraling. De POST toren met z’n “ronddingen” zou op deze plek bij het Hofplein niet misstaan hebben.
In Kuala Lumpur, Jakarta, Dubai, Londen is meer afwisseling in de esthetische vormgeving dan in “LEGO-stad” Rotterdam. In eerste instantie was ik blij dat er eens een stad in Nederland was die het aandurft om hoger dan onkruidhoogte te gaan, maar in de loop der jaren is het er niet beter op geworden, tenzij je met LEGO spelen houdt en daar tref je soms meer creativelingen aan dan in menig nieuwbouw project in Rotterdam, BAH, FOEI ! ! !
Wat wel weer zonder overleg en zonder architectuurhistorisch besef blijkbaar gesloopt gaat worden is de parkeergarage Parking Hofplein. Maakt niet uit dat die als plint een integraal onderdeel van de toren vormt en dat sloop de toren dus visueel significant aantast, want als het gaat om de combinatie “ongezellige kolos wegwerken” en nog “meer geld uit die dure grond halen”, oftewel kneuterig denken in combinatie met geldschrapen dan heb je daar twee oer-hollandse eigenschappen aan het werk waar geen enkele architectonische waarde ooit tegenop kan.
Foto van de situatie: https://www.rotterdamarchitectuurprijs.nl/media/images/hoek_spaces_klein.jpg
Sloop/nieuwbouw van het schoolgebouw aan de Heer Bokelweg. Dan heb je het dus over een gebouw van Maaskant dat in 2015 gerenoveerd werd…
Correctie op mezelf: het gaat om het tegenoverliggende gebouw (verwarring omdat het Grafisch Lyceum ook aan de andere kant zit). Gelukkig maar.