Fenixloods Landverhuizersmuseum herontwikkeling start februari

11
14595

Fenixloods II op Katendrecht in Rotterdam wordt getransformeerd tot een Landverhuisersmuseum. Stichting Droom en Daad opent in 2023 een museum om de miljoenen landverhuizers te herdenken die in de negentiende eeuw Europa en Rotterdam achter zich lieten. In februari 2020 start de transformatie van de Fenixloods.

Fenix-Rotterdam_MAD_by-SAN

Landverhuizersmuseum

Om het Landverhuizersmuseum mogelijk te maken wordt Fenixloods II hiervoor gerestaureerd door Bureau Polderman en krijgt het een spectaculair publiek toegankelijk uitzichtpunt ontworpen door het Chinese MAD Architects van architect Ma Yansong.

De eerste verdieping van de vernieuwde Fenixloods II wordt ingericht als permanente presentatie waarin het universeel verhaal wordt vertelt van de landverhuizers. Voor de FENIX wordt een kunstcollectie aangelegd die aansluit bij het thema. Werken van internationaal gerenommeerde kunstenaars worden afgewisseld met verrassende eigentijdse kunst, fotografie en ‘sprekende’ objecten. De benedenverdieping van Fenix II zal ruimte blijven bieden aan culturele voorzieningen, creatieve bedrijven en horeca. Het naastgelegen Fenixloods I is in 2019 herontwikkeld tot appartementen gebouw.

Ontwerp Chinese MAD Architects

Het Chinese MAD Architects die het spectaculaire uitzichtpunt ontwerpt is onder andere gekozen om de Chinese historie van Katendrecht te herinneren. Katendrecht was één van de oudste Chinatowns van Europa. Rond 1900 opende het eerste Chinese restaurant van Nederland en wellicht van Europa haar deuren op Katendrecht.

Naast het platform ontwerpt MAD Architects een ronde theatrale trap en publiek toegankelijk atrium in de loods waarmee het Museum op de eerste verdieping en het 360 grande uitzichtpunt op het dak kunnen worden bereikt. Het glimmende trappenhuis dat uitkomt op het uitkijkpunt op het dak van de loods is meer een beeldhouwwerk dan een gebouw, zegt de architect Ma Yansong zelf. ,,Het is een kunstwerk waar mensen aan mee kunnen doen. Je kunt via twee routes de trappen op en af. Het is een plek waar mensen elkaar tegen komen, alsof ze op reis zijn.’’

Samenwerking met Ellis Island

De plek van het nieuwe Landverhuizersmuseum is een historische plek. Vanaf Katendrecht en de Wilhelminapier verlieten miljoenen mensen de Oude Wereld vanaf 1872 – op zoek naar een beter leven, in de eerste plaats via Ellis Island in New York. Het museum op Ellis Island – dat jaarlijks door twee miljoen mensen wordt bezocht – is ook partner geworden van het project, dat verder bestaat uit een samenwerking met het Stadsarchief Rotterdam, Maritiem Museum, Museum Rotterdam, Nederlands Fotomuseum en het Wereldmuseum.

Fenixloods

De geschiedenis van de Fenixloodsen is nauw verbonden met die van de haven van Rotterdam en van Katendrecht in het bijzonder. De Fenixloods is gebouwd in 1923 werd ontworpen door architect C.N. van Goor. De loods werd gebouwd als een constructie van gewapend beton, met karakteristieke ramen en stevige kolommen. Het was ooit de grootste loods ter wereld. Het enorme gebouw diende voor de op- en overslag van goederen.

Fenixloods historische foto

In 1944 werden de kades van Katendrecht opgeblazen door de Duitse bezetter waardoor de Fenixloods zwaar werd getroffen. Vanaf 1950 werd de loods grotendeels herbouwd als twee afzonderlijke gebouwen.

Stichting Droom en Daad

Stichting Droom en Daad is een vermogensfonds dat in 2017 is opgericht door de Rotterdamse miljardairsfamilie Van der Vorm. Deze familie maakte fortuin met onder meer de Holland-Amerikalijn. Droom en Daad staat onder leiding van Rotterdammer Wim Pijbes, voormalig directeur van de Kunsthal en van het Rijksmuseum.

11 REACTIES

  1. Het is geweldig om te zien hoe er de laatste jaren gebouwd wordt in Rotterdam. De stad straalt meer en meer trots uit. Dit is weer een mooi voorbeeld.

  2. Een oerrotterdams industrieel gebouw wat wordt omgetoverd tot een 13 in een dozijn gebouw (deze keer met glijbaan). Doodzonde.
    Wat gaat er met de Phoenix Food Factory gebeuren? Dat is wat Katendrecht maakt, en ook extra leven geeft aan de Wilheminapier dat als portaal naar de Phoenix fungeert. Het zal waarschijnlijk verdwijnen, net zoals veel andere unieke Rotterdamse plekken. Dit brengt waarschijnlijk meer geld op..

      • Prima als het weer een functie krijgt dat levensvatbaar is en een beetje levenin de brouwerij brengt, allemaal prima, maar gaat om het uiterlijk. Zal weer modern en strak worde, glimmend, flashy, steriel en doorzichtig, terwijl het ruig en nostalgisch zou moeten zijn. Zelfde gevoel wat ik nu in ‘Museum’ Rotterdam heb, in het moderne Timmerhuis aan het Rooiezand. Gewoon volstrekt ongeschikt voor een Museum die nostalgie en geschiedenis zou moeten uitstralen. Vroeger kwam je dan in mooie nostalgische panden als t Schielandshuis en De Dubbelde Palmboom met het Zakkendragershuissie. Dat ademde geschiedenis en dus ideaal voor een HISTORISCH museum. Daarbij stonden die museums toen ook helemaal vol. We hebben al niet veel nostalgische plekjes meer over in Rotterdam, (hoeven we de Duitsers de schuld niet van te geven, want hebben we ook gewoon zelf gedaan), maar waar we dus nog een beetje nostalgie zoude kenne opsnuive, is dus in een museum. Nou, Museum Rotterdam is gewoon om te huilen. Vreselijke moderne locatie werkt al niet mee, maar het aanbod is ook om je oge voor uit je kop te schame. 3 vitrinetjes en dan hebie t wel weer gehad. Alles legt in opslag, stof te vatten, verstopt en achtergehouden voor de burger, of alleen toegankelijk voor de elite in t Schielandshuis, echt een dood- en doodzonde!
        Maar goed, dat zal je dus bij dit landverhuizersmuseum ook wel krijgen. Je zou er gewoon t gevoel moete kenne krijge wat die landverhuizers toen hebben gevoelt, en dat gaat gewoon niet in een gemoderniseerde loods wat absoluut kaal, leeg en steriel zal worden ingericht, terwijl je er eigenlijk een ‘rotzootje’ van zou moete make binnen! Wat dat betreft in ieder geval 1 compliment aan Museum Rotterdam aan t Rooiezand. Want daar bezocht ik vorig jaar wel een tentoonstelling over de landverhuizers en dat was heeeel leuk in elkaar gezet met een hele route die je moest lopen, met overal ouwe koffers en kisten.

  3. Mooie ontwikkeling die qua vorm en inhoud recht gaat doen aan verleden en perspectief biedt op een aantrekkelijke toekomst. De verbintenis met Ellis island geeft extra dimensie. Stichting D&D is goed bezig!

  4. De vintage karakter van de fenix food factory is uniek dat moet terug ipv die hippe zaken in dat andere gebouw saai loop ik liever voorbij. Zo gaat het vaak in Rotterdam kunnen ze iets moois en bijzonders kiezen, maar nee kiezen ze altijd voor het lelijke. Willen ze New York nadoen, daar durven ze wel, hier vinden ze een lelijk gebouw al bijzonder en maar blijven zeggen dat ze durven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here