Nieuwe Botlekbrug

5
3981
Botlekbrug_YurivanGeenen
 Nieuwe Botlekbrug in aanbouw - foto Yuri van Geenen

Nieuwe Botlekbrug grootste verticale hefbrug ter wereld

In het havengebied van Rotterdam is op 12 juli 2015 de nieuwe Botlekbrug, de grootste verticale Hefbrug in de wereld geopend. De nieuwe 1.200 meter lange en 64 meter hoge brug is gebouwd op nagenoeg dezelfde plaats als de oude Botlekbrug. In 2011 is de bouw gestart. Eind 2015 zal het verkeer over beide rijstroken van de nieuwe Botlekbrug kunnen rijden. Het ontwerp van de brug is van Quist Winterman Architecten in opdracht van Rijkswaterstaat.

Verbreding A15

Rijkswaterstaat verbreedt de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein om de files terug te dringen. Een van de grootste uitdagingen van het project verbreding A15 is de bouw van een nieuwe, grotere Botlekbrug over de Oude Maas tussen Spijkenisse en Hoogvliet nagenoeg op dezelfde plaats als de huidige Botlekbrug. De huidige Botlekbrug is een knelpunt voor vrachtverkeer en scheepvaartverkeer, omdat hij te smal en te laag is en vaak open moet voor de scheepvaart.

Nieuwe Botlekbrug

Nieuwe brug van superlatieven

De nieuwe Botlekbrug wordt 1.200 meter lang en is aanzienlijk groter en breder dan de huidige. Met zes betonnen heftorens van 64 meter wordt hij ook hoger, waardoor de brug minder vaak open hoeft. De nieuwe Botlekbrug wordt zelfs de hoogste hefbrug van Europa.

De nieuwe Botlekbrug wordt de grootste en vooral zwaarste hefbruggen in zijn soort. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe brug is de brughefinstallatie. Deze hefinstallatie zorgt er voor dat het brugdek van 5.000 ton razendsnel in totaal 31 meter omhoog en omlaag gaat, waarmee de brug de hoogste liftfrequentie en de hoogste liftsnelheid ter wereld krijgt.

De brug wordt breder, zodat het scheepvaartverkeer van beide kanten tegelijk onder de brug door kan varen. Een brugdek heeft de oppervlakte van een voetbalveld. De nieuwe brug krijgt twee rijstroken in beide richtingen. Daardoor kan de maximale snelheid voor het wegverkeer omhoog naar 100 kilometer per uur. Op de oude brug mag je maar 50 kilometer per uur.

In het ontwerp van Quist Wintermans Architecten zijn alle hoeken van de torens van de nieuwe Botlekbrug afgerond en stemmen overeen met de overwegend ronde pijlers van de viaducten en de fly-overs in het tracé A15 Maasvlakte – Vaanplein.

Nieuwe Botlekbrug planning

Eind 2011 is gestart met de bouw van drie pijlers in de Oude Maas. In de loop van 2012 is op meerdere locaties rondom de bestaande Botlekbrug de bouw van de op- en afritten van en naar de brug begonnen. De productie en bouw van de beide stalen hefbruggen is eveneens in 2012 begonnen. Deze zijn in 2014 gemonteerd. Op 12 juli 2015 is nieuwe Botlekbrug geopend maar alleen in de richting van Rotterdam. De tweede rijbaan uit Rotterdam wordt eind 2015 opgeleverd. Het spoor volgt in 2017. Begin 2016 zal de nieuwe Botlekbrug volledig open zijn en begint de sloop van de oude Botlekbrug.

Projectgegevens

Naam: Nieuwe Botlekbrug
Status: Gerealiseerd
Lokatie: Oude Maas
Deelgemeente: Hoogvliet
Categorie: Brug
Architect: Quist Wintermans Architecten
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Ontwerp: 2011
Realisatie: 2015

[mappress mapid=”170″]

Impressies Botlekbrug

[slickr-flickr type=”gallery” photos_per_row=”6″ tag=”nieuwebotlekbrug”]

Meer info en foto’s:

5 REACTIES

  1. de botlekbrug is de enige verbinding voor hoogvlieters en pernissers om zonder om te rijden de maasvlakte en botlekgebied te bereiken
    het steekt mij zeer dat deze brug als hij niet in storing staat bijna de gehele spits open staat ik noem maar als voorbeeld vandaag tussen 12.00 uur en 14.00uur is hij 15 minuten dicht ( toegankelijk ) voor het verkeer geweest
    ik wens dan ook samen met denk ik vele mensen dat de aansluiting met de botlektunnel weer naar de oude situatie terug gebracht wordt en deze brug met behulp van dynamiet opgeblazen wordt

  2. De nieuwe botlekbrug gaat net zo vaak als de oude. Voraal in de spitstijd. Ik kom uit hoogvliet ik kon met de oude botlekbrug kiezen tussen de tunnel of de brug. Nu ben ik gedwonnen ik ok alleen via de brug te rijden .
    Ik vind het bizar dat er zo veel geld is gebruikt om de fileproblemen rondom de botlek te verminderen. Maar wij als Hoogvliet ers is juist het verkeer is verslechtert .
    Ik vind dat er een onderzoek moet gehouden worden over deze probleem want er is zo veel geld verspild om de probleem op te lossen en we merken dat de oprobleme nog erger zijn geworden

  3. De nieuwe Botlekbrug is een drama.
    De doorvaarhoogte is even hoog (lees: laag) als bij de Spijkenisserbrug.
    Laatst genoemde gaat (ahum) best wel vaak open. Ook in de spits.
    De Botlekbrug dus ook. (en dan maar bidden dat hij weer dicht wil…)

    De bereikbaarheid van Voorne-Putten is er echt op vooruit gegaan. Heus.

  4. mooie brug maar ik wilde er helemaal niet overheen.
    het was vandaag niet meer mogelijk om vanaf de hartelbrug richting maasvlakte te komen.
    het is of doorrijden naar hoogvliet of nog verder als je door de tunnel gaat.
    wat een ramp

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in