Deze week is een plan voor een drijvend park in de Rijnhaven gepresenteerd aan de Gemeente Rotterdam door het consortium dat bestaat uit KCAP Architects & Planners, Royal Haskoning DHV en initiatiefnemer Emergo. Dit innovatieve en duurzame stedenbouwkundige concept voor de Rijnhaven moet een grote bijdrage leveren aan de leefbaarheid van de Rotterdamse binnenstad.
Mocht de gemeente akkoord gaan dan krijgen het centrum, de Kop van Zuid en de wijk Feyenoord er in een klap 15000 m2 groen bij, 30.000 m2 parkeerplaatsen en 17.000 m2 voor leisure-functies zoals een ijsbaan. Bovendien biedt het plan veel werkgelegenheid voor de Rotterdammers. Het drijvende park kan binnen vijf jaar gerealiseerd zijn en wordt geheel privaat gefinancierd.
Te kort aan groen
De Rotterdamse binnenstad heeft een groot tekort aan ruimte en groen. Mede door de intensieve bebouwing op de Kop van Zuid en de toegenomen parkeerdruk is de leefbaarheid onder druk komen te staan. Met het plan voor een drijvend park zoekt het consortium de ruimte op het aanwezige water van de stadshavens. De grote Rijnhaven biedt een oplossing voor meerdere vraagstukken en voegt veel ruimtelijke kwaliteit toe aan de omliggende stad.
Het revolutionaire concept heeft de ‘klassieke’ ronde eilandvorm. Het is een schijf met een diameter van 185 meter. Het park is ook rond en omcirkelt een lagergelegen binnenterrein waar voldoende ruimte is voor leisure-functies zoals een ijsbaan of sportveld. Onder het park liggen twee ringvormige parkeerlagen voor in totaal 1250 auto’s. Door afmetingen en de ronde vorm kan de constructie niet omslaan en is hij niet vatbaar voor golfslag. Mocht het nodig zijn dan kan het eiland worden verplaatst.
Integraal onderdeel van het plan is de sociale inbedding in de stad. Het drijvende park en de daarop aanwezige functies moeten werkgelegenheid bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het drijvende park levert daarmee niet alleen stedenbouwkundig maar ook sociaal een duurzame bijdrage aan Rotterdam en de Rotterdammers.
“New York heeft The High Line, Parijs La Promenade Plantee en Rotterdam het Drijvend Park”, zegt Han van den Born, architect en partner van KCAP. “Het is fantastisch als een idee realiteit wordt. Hiermee zetten we de eeuwenlange Nederlandse traditie voort om van water land te maken”, aldus Marco Huibrechtse van initiatiefnemer Emergo. “De Rotterdammers krijgen er een nieuwe ontmoetingsplek bij. Dit Drijvend Park is niet alleen een innovatieve oplossing voor het ruimtegebrek maar verbetert ook de leefbaarheid van de stad”, zegt Eugene Grueter, directeur Royal HaskoningDHV.
Bron: Royal Haskoning DHV
Meer info: Drijvendparkrotterdam.nl
Hier moet de gemeente wel een akkoord voor geven. Dit heeft alleen maar voordelen voor Rotterdam.
Prachtig plan, ik zie vooral voordelen in dit project. Aangezien het geheel privaat gefinancierd wordt zou ik niet weten waarom gemeente hier nee op zegt. Hopen dat het plan doorgaat.
Groeten