Redding Hofbogen, renovatie hele trace

1
2652

De Hofbogen in Rotterdam NoordHofbogen terras (de voormalige spoorlijn Hofpleinlijn) worden alsnog gerenoveerd. Na het eerste stukje bij het Hofplein wordt nu ook de rest van het Rijksmonument de Hofbogen opgeknapt worden. Het héle, 1,9 kilometer lange, tracé tot aan de rijksweg A20 (inclusief de 120 verhuurbare bogen) wordt onder handen genomen. Wooncorporaties Havensteder, Vestia en ProRail moeten het gebied eind 2015 gebruiksklaar opleveren.

Doorbraak in impasse Hofbogen

De aanpak is enige tijd onderwerp van gesprek, omdat het dak eerst opgeknapt moet worden en geen van de betrokken partijen (Prorail, Vestia en Havensteder) van haar toezichthouders toestemming kreeg om dat uit te voeren. Deze impasse is nu doorbroken. Na lang overleg met onder meer gemeente en Rijk, is afgesproken dat er een nieuwe samenwerking komt tussen Hofbogen BV (Vestia en Havensteder), Prorail en gemeente.

ProRail

ProRail start begin 2015 met het vrij maken van spoorvoorzieningen (rails, grindbed en portalen van de bovenleiding) op het dak van de Hofbogen. Daarna zal ProRail het dak van de Hofbogen lekvrij maken, waarbij Hofbogen BV en de gemeente bijdragen aan de kosten.

Hofbogen EFRO subsidie

Na de aanpak van het dak volgt de aanpak van de bogen zelf met 120 verhuurbare ruimtes. Havensteder en Vestia zullen met een aanvullende EFRO-subsidie (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) een deel van de monumentale Hofbogen renoveren. De concrete invulling van deze subsidie moet worden opgesteld samen i.s.m. Monumentenzorg. De subsidie wordt in ieder geval ingezet voor renovatie van het Bergwegstation aan het Eudokiaplein. Randvoorwaarde vanuit EFRO is dat alles voor 31 december 2015 moet zijn uitgevoerd.

Dakpark HighlineHighline

Pas daarna komt de vraag aan de orde hoe verder op het dak, benadrukt wethouder Stedelijke Ontwikkeling Ronald Schneider. De wens van verschillende fracties in de gemeenteraad is om een dakpark op de Hofbogen aan te leggen. In het verleden zijn veel ideeën geopperd variërend van fietspad of wandelpromenade tot groene oase of, deels, evenemententerrein. Een succesvol voorbeeld is het dakpark The Highline in New York. Deze voormalige spoorbrug is fantastisch ingericht door o.a. de Nederlandse landschap architect Piet Oudolf. In Rotterdam ontwierp hij de beplanting van de Maasoevers.

Herstel

In februari 2006 hebben woningcorporaties Havensteder en Vestia de handen ineengeslagen en gezamenlijk het spoorwegviaduct van de Hofpleinlijn aangekocht van de Nederlandse Spoorwegen. Het doel was om het verwaarloosde Hofpleinviaduct weer in oude glorie te herstellen en daarmee actief bij te dragen aan de opwaardering van de noordelijke stadswijken. Bovendien rijdt sinds medio 2010 de Randstandrail niet meer op het traject van de Hofpleinlijn, waardoor op het dak van het luchtspoor een bijzonder uitgestrekt terrein beschikbaar is gekomen.

Station Hofplein en Luchtsingel

In 2009 is Hofbogen BV begonnen met de grootschalige renovatie van de eerste zeven boogruimtes van het rijksmonument Station Hofplein. Momenteel worden de resterende tien bogen onder het voormalige station gerestaureerd. Hiernaast wordt in het voorjaar het voormalige Hofpleinstation en het 1,9 km lange Hofbogen trace verbonden met de Luchtsingel.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here