Willemsbrug
De Willemsbrug in Rotterdam is een brug over de Nieuwe Maas. De brug verbind het centrum aan de noordoever via het Noordereiland en de Koningshavenbrug met Rotterdam zuid. De brug, in 1981 in gebruik genomen, is ontworpen door architect C. Veerling van Gemeentewerken Rotterdam. De brug verving de oorspronkelijke Willemsbrug uit 1878, vernoemd naar Koning Willem III en ontworpen door architect C.B. van der Tak.
Willemsbrug (1981)
De nieuwe Willemsbrug is een symmetrische stalen tuibrug van 270 meter over de Nieuwe Maas. De twee 55 meter hoge rode pylonen staan 260 meter uit elkaar. Vanuit de pylonen waaieren de tuien die in het brugdek zijn verankerd paraplu vormig uit. Het wegdek is heel licht gebogen en ligt 11,50 meter boven N.A.P. De brug is 34 meter breed en bevat drie stroken voor het autoverkeer, twee vrije busbanen en ruime fiets- en voetpaden.
Uit zes ontwerpen werd het goedkoopste gekozen. Bijzonder is dat de op- en afritten van de Willemsbrug niet in het verlengde van de brug liggen maar een bocht van 90 graden maken. Aan de noordoever werd de lus naar de Maasboulevard gemaakt om de Oudehaven te sparen. De afrit van de Willemsbrug loot hierdoor in de Verlengde WillemsbrugAan de zuidzijde voorkwamen omwonende de doorsteek naar de Oranjeboomstraat omdat zij bang waren dat deze tot een stadssnelweg zou worden getransformeerd.
De Willemsbrug werd op 1 juli 1981 geopend door Koningin Beatrix samen met Kroonprins Willem-Alexander.
Een hangende sculptuur van Auke de Vries, Het Maasbeeld, in de volksmond de ‘Waslijn’, hing aanvankelijk tussen de oude spoorbrug en de Willemsbrug. Bij de sloop van de spoorbrug werd één pijler gehandhaafd om het kunstwerk aan op te hangen.
Willemsbrug (1878)
De in 1878 geopende verkeersbrug Willemsbrug is genoemd naar Koning Willem III, die in 1874 de eerste steen had gelegd. Tussen 1870 en 1877 werd ook de Willemsspoorbrug over de Nieuwe Maas aangelegd. De Willemsbruggen die via het Noordereiland en de spoor Hefbrug en Koninginnebrug over de Koningshaven het centrum van Rotterdam met de zuidoever verbond werden de Maasbruggen genoemd. De aanleg van deze bruggen was het begin van grote ontwikkelingen op de linker Maasoever.
De Willemsbrug was 326 meter lang, verdeeld over twee aanbruggen en drie grote overspanningen. Al in 1884 legde men op de Willemsbrug tramsporen aan voor de paardetram. In 1904 werd de Willemsbrug geschikt gemaakt voor de electrische tram. De Willemsbrug was tot de opening van de Maastunnel in 1941 de enige vaste oeververbinding over de Maas.
De Willemsbrug is in 1981 vervangen door de nieuwe Willemsbrug. De Willemsspoorbrug werd in 1993 gesloopt en vervangen door de spoortunnel. Tegenwoordig bestaan alleen de bruggenhoofden nog.
Projectgegevens
Naam: Status: Lokatie: Deelgemeente: Categorie: Architect: Opdrachtgever: Start ontwerp: Realisatie: |
Willemsbrug Gerealiseerd Nieuwe Maas Centrum Bruggen C. Veerling Gemeente Rotterdam 1975 1981 |
kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub... |
Foto’s Willemsbrug Rotterdam
[slickr-flickr type=”gallery” photos_per_row=”6″ tag=”willemsbrug”]