Het in 2008 gesloopte Centraal Station van Rotterdam was een veelgeprezen werk van architect Sybold van Ravesteyn. Het Station gold algemeen als “een belangrijk en beeldbepalend element van de Wederopbouw” en was bovendien één van de weinige bewaarde stations van Van Ravesteyn in Nederland.
Ontwerp Sybold van Ravesteyn
Het Centraal Station in Rotterdam, gebouwd tussen 1954 en 1957, was één van de laatste grote ontwerpen van Sybold van Ravesteyn (1889-1983). Het Station had een kenmerkende 120 meter lange gebogen gevel met een naar voren geplaatste stationshal die de achtergelegen perronoverkappingen maskeerde. De gevel mocht niet hoger worden dan 14 meter. In de ogen van Van Ravesteyn was dat voor een representatieve entree van de stad eigenlijk te laag vooral omdat door het naastgelegen Groothandelsgebouw het Centraal Station in het niet zou vallen. Van Ravesteyn kreeg niet zijn zin. Binnen de gestelde randvoorwaarde heeft Van Ravesteyn getracht een zo monumentaal en wijds mogelijk gebouw te realiseren.
De voorgevel van het station bestond van onder tot boven uit vier horizontale glazen stroken. De vier stroken suggereerden vier verdiepingen in werkelijkheid waren het er slechts twee. Achter de wit Beierse natuurstenen beklede gevels bevonden zich de dienstruimte en kantoren. Aan de uiteinde werd de pleinwand visueel verlengd door een rechthoekige poortdoorgangen. De poorten werden versierd met gestileerde figuren ontworpen door J.H. Baas. Bovenop het dak van de stationshal stond in grote neon lichtletters ‘Centraal Station’. De voetgangerstunnel onder de perrons was 14 meter lang en slecht 2,30 meter hoog. Door de geringe hoogte konden lange trappen worden vermeden. Op de perrons is daarom weer openheid nagestreefd.
Historische foto’s van het Centraal Station.
[slickr-flickr type=”gallery” photos_per_row=”6″ tag=”CentraalStation”]
Sloop Centraal Station
Zondag 2 september 2007 was de laatste dag dat het oude Centraal Station in gebruik was. Om 12:30 uur verrichtte burgemeester Opstelten de officiële sluitingshandeling van het station na 50 jaar in gebruik te zijn geweest. Door het stijgende aantal dagelijkse treinreizigers, 110.000 in 2007 en naar verwachting 350.000 per dag in 2025 en door de HSL en Randstadrail werd het Rotterdam CS te krap.
Nieuw Centraal Station
In 2009 is gestart met de bouw van het nieuwe station Rotterdam Centraal. Het ontwerp is van de architectenbureau’s Benthem Crouwel, Meijer & Van Schooten en West 8. De stationshal met het hoge en schuine dak is de blikvanger. In 2013 wordt het nieuwe Centraal Station opgeleverd.
Projectgegevens
Naam: Centraal Station
Status: Gesloopt, 2008
Lokatie: Stationsplein
Deelgemeente: Centrum, Centraal District
Functie: Station
Architect: Sybold van Ravesteyn
Realisatie: 1957
Niet blijft hetzelfde.
Maar ik mis t oude CS Rotterdam.