Station Bergweg Hofbogen

0
7784

Eind 2015 is het herontwikkelde voormalige Station Bergweg aan het Hofpleinviaduct opgeleverd. Op 1 september 2015 was gestart met de transformatie op initiatief van Hofbogen bv, de eigenaar van het 1,9 kilometer lange Hofpleinviaduct. ‘We hebben geld uit Europa gekregen om delen van de Hofbogen te renoveren. Aan Station Bergweg hebben we prioriteit gegeven’, aldus Gijs van der Kleij van Hofbogen B.V. JagerJanssen Architecten uit Rotterdam maakte het ontwerp van de renovatie van het stationsgebouw uit 1960 van de hand van architect Sybold van Ravesteyn.

Station Bergweg

Bergweg Hofbogen

Architectenbureau Jager Janssen zorgde dat het gebouw gebruiksklaar is gemaakt, zodat de juiste kandidaat het gebouw kan huren en inrichten. Volgens de ‘Hofbogen B.V.’ hebben zich een hoop mensen gemeld om het voormalige stationsgebouw te gaan huren.

Station Bergweg Sybold van Ravesteyn

Station Bergweg was één van de vijf Rotterdamse treinstations van voormalig Hofpleinlijn, een treinverbinding tussen het Rotterdamse stadscentrum en het strand van Scheveningen, dat in 1907 in bedrijf werd genomen. De treinhalte ligt op het Hofpleinviaduct boven de kruising met de Bergweg in Rotterdam Noord. Het stationsgebouw uit 1960, een gemeentelijk monument is ontworpen door Sybold van Ravensteyn. Het is nog één van de weinig bestaande gebouwen van Van Ravesteyn in Rotterdam. Eerder werden al het oude Centraal Station, het oude Station Hofplein en de uitkijktoren in Blijdorp van hem gesloopt . Op 3 juni 2006 stopte de laatste trein op Station Rotterdam Bergweg.

Station Bergweg

Ontwerp renovatie Station Bergweg

Het stationsgebouw en de perrons strekken zich uit over in totaal 7 bogen. De eerste twee bogen bevatten de trappen naar de perrons. De perrons strekken zich vervolgens uit over de vijf naastgelegen bogen. In het ontwerp van JagerJansen architecten zijn de bestaande puien onder de perrons vervangen door nieuwe glazen puien waardoor de monumentale bogen zichtbaar worden gemaakt. Op het dak zijn de gevelopeningen in de overkapping op het perron en de oorspronkelijke plantenbakken in oude glorie teruggebracht. De oorspronkelijk betonconstructie is geheel gerenoveerd en hersteld.

Aan de binnenzijde is het interieur, voor zover nog aanwezig, verwijderd. De trappen naar de perrons zijn behouden, waarbij de westelijke trap uit 1908, die deel uitmaakt van het Hofpleinviaduct, in zijn bestaande toestand met keramieken bekleding als geheel behouden. De oostelijke Van Ravesteyn trappen en bordessen uit de jaren ’50 zijn ook gehandhaafd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in