Conradstraat Central District

1
3254

De geplande nieuwbouw Conradstraat ligt in het Central District, het gebied rond het Centraal Station in Rotterdam. In dit gebied zijn in de komende 10 jaar nog vier locaties die grootschalig worden herontwikkeld en/of nieuwbouw krijgen. Dit zijn het Weenapoint (fase3), het Schiekadeblok, het Delftseplein en de Conradstraat.

Nieuwbouw Conradstraat 180 meter hoog

De nieuwbouw aan de Conradstraat is gepland aan de zijde van het spoor. Bij de busstation tegenover het Groothandelsgebouw.  Voor de aanbesteding van de nieuwbouw zijn in 2017 een aantal randvoorwaarden gesteld. In 2018 wordt nog geen besluitvorming verwacht over de nieuwbouw Conradstraat, maar wel over de nieuwbouw Schiekadeblok en Delftsestraat.

Central District Conradstraat nieuwbouw

Mixed use

Voor het gebouw wordt een totaalconcept bedacht waarin de verschillende doelgroepen, gebruikers en functies elkaar versterken. Servicevoorzieningen voor kantoren/bewoners/ reizigers worden hierin meegenomen. Er is een mix van verschillende functies/woningtypes aanwezig.

Maximaal 180 meter hoog

Hoogte bovenbouw maximaal 180 meter hoog. Hoogte middenbouw maximaal 70 meter: maximaal 50% van de onderbouw mag bebouwd zijn (Hoogbouwvisie). De locatie valt in de categorie XXL uit de Hoogbouwvisie. Om windhinder te voorkomen is de maximale hoogte van de onderbouw 30 meter en dient de bovenbouw minimaal 5 meter terug te liggen ten opzichte van de onderbouw. Maximaal te realiseren volume is: 60.000m2 bvo

Het nieuwe gebouw moet een relatie aangaan met het perron. Dit kan door een transparante gevel te maken met (commerciele) functies die eventueel toegankelijk zijn voor reizigers. De gehele gevel langs de Conradstraat wordt ingericht met publieke voorzieningen en kantoorfuncties met een gastvrije uitstraling. De luifel op 9 meter hoogte biedt beschutting en werkt als bindend element. Onder de luifel staan geen kolommen.

Central District Conradstraat nieuwbouw map

Fietsenstalling Conradstraat

De overgang tussen plot en de fietstunnel moet goed vormgegeven worden. Het nieuwe gebouw moet hier een sterke overhoekse orientatie hebben. De aansluiting van het gebouw met de stationskap is een belangrijk aandachtspunt. Op deze locatie is een uitbreiding van de openbare fietsenstalling noodzakelijk, omdat de plot dicht bij de fietstunnel ligt. Onder het gebouw moet een publieke stalling voor 4.000 a 4.500 fietsen gerealiseerd worden. Een ingang ligt aan de oostelijke kop van het gebouw.

De parkeervoorziening wordt ondergronds/uit het zicht opgelost. Een eventuele inrit voor de parkeergarage ligt aan de westzijde van het gebouw.

1 REACTIE

  1. Gelukkig, EINDELIJK niet weer eens die eeuwige 150 meter hoogte ! In eerdere plannen was sprake van 200 meter, het kleinere broertje of zusje van de Zalmhaventoren. Geef dit 180 meter hoge bouwwerk, die net 5 meter lager is dan de Euromast, op de top een horeca gelegenheid waar men als reiziger of passant kan genieten van de “sky line” van Rotterdam. Ontwerp wel een “open structuur” en niet zo gesloten als de Delftse Poort, speels, creatief die als blikvanger dient voor wie de stad binnenkomt of op dit OV plein de stad verlaat en een iconisch gehalte heeft, Rotterdam waardig…!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here