Conradstraat Central District

6
11318

De geplande nieuwbouw Conradstraat ligt in het Central District, het gebied rond het Centraal Station in Rotterdam. In dit gebied zijn in de komende 10 jaar nog vier locaties die grootschalig worden herontwikkeld en/of nieuwbouw krijgen. Dit zijn het Weenapoint (fase3), het Schiekadeblok, het Delftseplein en de Conradstraat.

Nieuwbouw Conradstraat 180 meter hoog

De nieuwbouw aan de Conradstraat is gepland aan de zijde van het spoor. Bij de busstation tegenover het Groothandelsgebouw.  Voor de aanbesteding van de nieuwbouw zijn in 2017 een aantal randvoorwaarden gesteld. In 2018 wordt nog geen besluitvorming verwacht over de nieuwbouw Conradstraat, maar wel over de nieuwbouw Schiekadeblok en Delftsestraat.

Central District Conradstraat nieuwbouw

Mixed use

Voor het gebouw wordt een totaalconcept bedacht waarin de verschillende doelgroepen, gebruikers en functies elkaar versterken. Servicevoorzieningen voor kantoren/bewoners/ reizigers worden hierin meegenomen. Er is een mix van verschillende functies/woningtypes aanwezig.

Maximaal 180 meter hoog

Hoogte bovenbouw maximaal 180 meter hoog. Hoogte middenbouw maximaal 70 meter: maximaal 50% van de onderbouw mag bebouwd zijn (Hoogbouwvisie). De locatie valt in de categorie XXL uit de Hoogbouwvisie. Om windhinder te voorkomen is de maximale hoogte van de onderbouw 30 meter en dient de bovenbouw minimaal 5 meter terug te liggen ten opzichte van de onderbouw. Maximaal te realiseren volume is: 60.000m2 bvo

Het nieuwe gebouw moet een relatie aangaan met het perron. Dit kan door een transparante gevel te maken met (commerciele) functies die eventueel toegankelijk zijn voor reizigers. De gehele gevel langs de Conradstraat wordt ingericht met publieke voorzieningen en kantoorfuncties met een gastvrije uitstraling. De luifel op 9 meter hoogte biedt beschutting en werkt als bindend element. Onder de luifel staan geen kolommen.

Central District Conradstraat nieuwbouw map

Fietsenstalling Conradstraat

De overgang tussen plot en de fietstunnel moet goed vormgegeven worden. Het nieuwe gebouw moet hier een sterke overhoekse orientatie hebben. De aansluiting van het gebouw met de stationskap is een belangrijk aandachtspunt. Op deze locatie is een uitbreiding van de openbare fietsenstalling noodzakelijk, omdat de plot dicht bij de fietstunnel ligt. Onder het gebouw moet een publieke stalling voor 4.000 a 4.500 fietsen gerealiseerd worden. Een ingang ligt aan de oostelijke kop van het gebouw.

De parkeervoorziening wordt ondergronds/uit het zicht opgelost. Een eventuele inrit voor de parkeergarage ligt aan de westzijde van het gebouw.

6 REACTIES

  1. Gelukkig, EINDELIJK niet weer eens die eeuwige 150 meter hoogte ! In eerdere plannen was sprake van 200 meter, het kleinere broertje of zusje van de Zalmhaventoren. Geef dit 180 meter hoge bouwwerk, die net 5 meter lager is dan de Euromast, op de top een horeca gelegenheid waar men als reiziger of passant kan genieten van de “sky line” van Rotterdam. Ontwerp wel een “open structuur” en niet zo gesloten als de Delftse Poort, speels, creatief die als blikvanger dient voor wie de stad binnenkomt of op dit OV plein de stad verlaat en een iconisch gehalte heeft, Rotterdam waardig…!

  2. zou mooie hoogte zijn , en hopelijk met wat organische vormen..niet altijd van die rechtoe recht aan blokkendozen.
    een mooie top een beetje messeturm frankfurt achtige toren zou niet verkeert zijn

  3. Daar heb je volkomen gelijk in Jeroen, zelfs in Eindhoven is bij het station een `speelse`hoogbouw toren gepland. Misschien moeten de ontwerpers eens in Kuala Lumpur, Dubai of zelfs Londen gaan kijken waarin men getracht heeft het blokkendozen effect te vermijden, het ziet er in de stad zo langzamerhand een beetje hoekig uit, ik mis de creativiteit of is het een kwestie van geld. Men zou een gebouw zo moeten ontwerpen dat het na een paar decennia,bijvoorbeeld 20 jaar, een opwaardering krijgt waardoor het visueel dus uiterlijk gezien weer opgefrist wordt zonder dat de kern veranderd. Ik denk aan NS die haar treinen na ongeveer 15 jaar een opknap beurt geeft en weer jaren mee kan. Flexibilisering en betaalbaar is het motto, aan te passen aan de veranderende behoefte van de gebruikers.

  4. wat is dat toch met rotterdam, er wordt eerst een veelbelovend plan uit de grond gestampt..vervolgens duurt het jaaaaren en jaren voordat er iets gebeurt!
    kijk maar eens naar de hoofdstad van voormalig Arm Oostblokland Polen Warshouw…. daar wordt de ene na de andere wolkenkrabber uit de grond gestampt..met zeelfs een tegen de 400 meter
    als het daar kan , waarom niet hier!

  5. Rotterdam heeft als slogan : “niet lullen, maar poetsen”. Misschien wordt er in de stad teveel “geluld”, dus té veel gepraat en gekletst en komt er van het echte “poetsen” niets te recht. De bouw van de Zalmhaven toren heeft ook tien jaar gekost, dat betekent voor een toren van 215 meter dat het 21,5 meter per jaar is om het ding EINDELIJK neer te zetten. Nederland heeft dan wel niet het WK voetbal gewonnen, maar misschien wel de “kampioen” in het veel te lang vergaderen, vergaderen en nog eens vergaderen om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat men een mooi project NIET gaat bouwen en het Calimero effect de kop op steekt en men hier met veel projecten NIET slagvaardig genoeg is, te loom, te angstig en te onzeker is omdat er teveel “geluld” wordt en het bij papieren ontwerpen blijven die in de bureau laden licht te verstoffen. Dat is Jeroen, volgens mij de reden waarom er in dit polder land niet veel van terecht komt en juist elders zoals Polen, Dubai, Jakarta enzovoorts wel. Dat niet bouwen geldt o.a. ook voor Den Haag, Amsterdam en Utrecht. Misschien moet Rotterdam de slogan maar eens veranderen in : niet meer lullen, maar bouwen, dat zou beter zijn en dan niet van die “mini wolkenkrabbers” zoals de Cool- en Zalmhaventoren ! Rotterdam is géén hoogbouw stad, hooguit Madurodam in zakformaat…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here