The Modernist – 3e fase Weenapoint

13
34815

The Modernist is de naam van de 3e fase van de nieuwbouw van het Weenapoint tegenover het Centraal Station in Rotterdam. Het Rotterdamse architectenbureau MVRDV ontwerpt de nieuwbouw met kantoren, winkels en 370 woningen in het Central District in opdracht van de Maarsen Groep. The Modernist moet in 2025 worden opgeleverd.

Weenapoint MVRDV

Woningen en kantoren

In de derde fase, het sluitstuk van de herontwikkeling van het Weenapoint, zal het bestaande gebouw aan het Kruisplein worden gesloopt ten behoeve van het plan van MVRDV. The Modernist bestaat uit winkels en horeca in de plint, 14.000 m2 kantoorruimte, 1.800 m2 winkels en horeca, 370 (huur)woningen en een ondergrondse parkeergarage met 750 parkeerplaatsen.

Weenapoint MVRDV

Winkels en horeca

De verschillende programmaonderdelen krijgen allen een eigen volume en positie waardoor het complex een heldere expressie krijgt. Het ontwerp voorziet in hoogwaardige kantoorruimte langs het Kruisplein met een transparante plint met winkels en horeca die gekarakteriseerd wordt door grote omlijste glaspartijen. Daarboven komen twee torens van rond de 125 meter en 70 meter.

Weenapoint MVRDV

Onder het gebouw komt een 2-laagse ondergrondse parkeergarage die verbonden is met de Kruispleingarage.
Het ontwerp van MVRDV is geïnspireerd door het modernisme dat zo kenmerkend is voor de Rotterdamse architectuur uit de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw.

Weenapoint MVRDV

De afgelopen jaren is het Weenapoint complex in fases getransformeerd. Met de realisatie van de nieuwe hoofdkantoren van Nauta Dutilh en Robeco in FIRST Rotterdam is in 2016 de eerste fase van de transformatie voltooid. De herontwikkeling van Weena 750 tot Premier Suites & Offices, de herinrichting van de binnentuin en de renovatie van het monumentale Koepelgebouw zijn aansluitend in 2017 opgeleverd. De nieuwbouw van The Modernist is het sluitstuk van de herontwikkeling.

Projectgegevens

Naam: The Modernist
Status: In ontwikkeling
Locatie: Kruiskade
Deelgebied: Centrum, Central District
Type: Woningen en kantoren
Architect: MVRDV
Opdrachtgever: De Maarsen Groep
Start: 2021
Realisatie: 2025
Hoogte: ca. 125 meter.

kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...

Modernist 51.921831, 4.470496 The Modernist

13 REACTIES

    • Ja, Maarten, er hebben een paar maanden hekken op de stoep gestaan. Maar dit is Rotterdam: inmiddels zijn de hekken net zo makkelijk weer weggehaald, knap staaltje werk! Kan allemaal in deze stad van veel grote woorden maar heel weinig daden.

  1. helemaal mee eens peter, er worden elke keer mooie ontwerpen van torens gepresenteerd..maar start bouw?? ho maar
    kijk maar eens naar de sax idd, dat werd met veel media aandacht werd gepresenteerd …maar hoelang is dat al geleden!!
    look de baantower , die zou ook allang in aanbouw gaan….duurt erg lang!!
    ik ben waarschijnlijk al met pensioen als de meeste geplande torens boven de 120 meter zijn gebout..ongelooflijk!!

  2. ’t Is zo gauw getekend en met veel bombarie aangekondigd. De grote muil van Rotterdam. Vervolgens gaat het in de vertraging. Start bouw: 2019… 2020… 2021… Tuurlijk! Wordt het geen tijd om eens wat te gaan doen? 2022… ? Denk het niet. “Uitgesteld” “Ontwikkeling gestopt” “Nog onbekend”. Rotterdam architectuurstad? Dan zou ik maar eens gaan bouwen! Geen woorden maar daden! Andere voorbeelden: Rotta Nova, wat nog steeds een kale vlakte is en de Glashaventoren die er nog steeds niet staat. Wordt The Sax gebouwd vóór 2026? Denk het niet. Rotterdam roept wat rond, maar kijk je goed dan staat er een sterk verarmd ontwerp of helemaal niks!

  3. rotterdam kijk eens naar steden zoals frankfurt..londen, zwelfs gothenburg ,daar bouwen ze mooie torens met organische vormen.
    waarom kan het daar , en niet hier.
    ze moeten ns een architect als liebeskind of norman foster inhuren hier!

  4. De hoeken mogen extremer dan lijkt het ergens op. Het is het altijd net niet in Rotterdam en maar blijven zeggen dat ze durven. Saaie blokken dat bouwen ze al 70 jaar in de stad en de stad staat er vol mee.

    • “Het is het altijd net niet in Rotterdam”. Helemaal mee eens! Onbegrijpelijk dat Rotterdam maar zo interessant blijft doen over De Architectuur in de stad. Want het is het allemaal NET NIET, of erger. Kijk eens goed: De Wijnhaven mooi (nou ja) volgebouwd met woontorens, maar dat foeilelijke drijvende hotel (het vroegere al net zo lelijke “Schepen uit verre landen”) laten ze gewoon liggen. Onbegrijpelijk en zeer storend! Kijk naar Hang 4: daar komt een kolossale container op te staan! Dat kan alleen in Rotterdam, want hier nemen we het niet zo nauw. “Als het maar ergens op lijkt, joh!” Het oorspronkelijke Galeries Modernes uit de jaren ’50 is niet in ere hersteld. Iedere stad die zichzelf maar een heel klein beetje serieus neemt zou dat wel gedaan hebben. Maar niet Rotterdam, nee liever een saai nieuw hotelblok dat met z’n dakopbouw het uitzicht op de Laurenstoren verpest. “Ah, joh, wat geeft dat nou?!” Niemand die er op let. Kijk ook eens naar wat er van het oorspronkelijke mooie en gedurfde plan voor Forum Rotterdam is terechtgekomen: zielig gewoon! “Een hele groep toparchitecten geeft de binnenstad van Rotterdam vorm”, ja, dat zien we! En waarom zijn de bescheiden paviljoens van Quist aan de Leuvehaven vervangen door het monsterachtige, met pek overgoten Leuvehavenpaviljoen? Met onbegrijpelijke, uiterst storende luifels? Ondanks de mooie babbels van de architect staat dit bouwsel helemaal in de weg en is er geen vrij uitzicht meer op het water. Maar ja, wij moeten de babbels geloven, dat het een verbetering is. Het tegendeel is waar. Weet u waar “Klein Venetië” ligt? In de Delftsevaart, jaren ’70 bouwsels met pittoreske bruggetjes. 50 jaar geleden al monsterachtig, maar nu een regelrechte aanfluiting! De vergelijking met Venetië is een belediging voor die stad en illustreert de zelfoverschatting van Rotterdam.

  5. Rotterdam, het ” Singapore van de lage landen in zakformaat ” als het om architectonische vernieuwing gaat. Met groen en een paar onorthodoxe gebouwen bij, het hoeft niet altijd recht-toe-recht-aan te zijn en de stad wordt een belevingsstad die bezoekers en de inwoners doet beseffen dat wij in Nederland méér hebben dan alleen een Hoofdstad waar men per se naar toe moet gaan.
    Een goede mix van Hoog- en (middel)laagbouw zoals het Weenapoint draagt positief bij aan het imago van Rotjeknor…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in