De Hef een imposant industrieel monument
De Hef is een stalen spoorbrug over de Koningshaven (officiële naam Koningshavenbrug) in Rotterdam. Deze markante spoorbrug uit 1927 is een monument van het industriële tijdperk en behoort tot de belangrijkste monumenten van Rotterdam. De brug was tot 1994 in gebruik.
Groot onderhoud de Hef
Van 2015 tot met 2017 is de Koningshavenbrug ofwel ‘De Hef’ gerestaureerd. Het groot onderhoud bestond uit vervangen van staaldelen, verwijderen van oude verflagen en opnieuw schilderen van De Hef in de oorspronkelijke mosgroene kleur.
Op zondag 23 november werd het beweegbare middengedeelte van de brug ‘het val’ verplaatst naar de Merwehaven waar het is gerestaureerd. Dinsdag 7 februari 2017 is ‘het val’ van de Hef met een grote bok weer terug geplaatst, waarmee de De Hef weer compleet is.
De geschiedenis van de Hef
Halverwege 19e eeuw werd de sprong naar Zuid gemaakt om de overvolle stadsdriehoek van haar explosieve bevolkingsgroei op te vangen. In die zelfde tijd werd er een nieuwe spoorweg verbinding tot stand gebracht waardoor in 1877 Noord Nederland in Rotterdam werd verbonden met Zuid Nederland door middel van een kilometers lange spoorwegbrug dwars door de stad. Door een aanvaring op 2 november 1918 van een Duits stoomschip tegen de spoorwegdraaibrug uit 1877 wordt deze onbruikbaar. De roep om een hefbrug wordt steeds sterker. In 1925 begint het voorbereidende werk. De hoogte van de twee stalen torens imponeert en inspireert Rotterdammers. De dagbladen schrijven met ontzag en enthousiasme over het werk en de schoonheid van de constructie. Op 31 oktober 1927 wordt het ontwerp van ir. P. Oosting, chef van de afdeling bruggenbouw van de NS, in gebruik genomen.
Symbool van de havenstad
De Hef bestaat uit twee heftorens van bijna 70 meter geconstrueerd op betonnen funderingen. Hiertussen bevindt zich het 52 meter lange bewegende brugwegdek. Dit brugdeel (de val) hangt aan staalkabels die over kabelwielen lopen, als contragewichten dienen twee betonblokken. De staalconstructie inspireerde Jorens Ivens tot het maken van een fascinerende film over De hef in beweging. De Hef werd een belangrijk symbool van de havenstad. De duiksprong van de brug van Lou Vlasblom op 14 januari 1933 vergrootte de mythevorming.
Sloop..protest..monument
Met de ingebruikname van de spoortunnel in 1994 heeft De Hef haar functie verloren. In een lange gemeentelijke discussie of de brug behouden moest worden of gesloopt, kon de eventuele sloop rekenen op een fel protest van de Rotterdammers. De Hef moest blijven. Op 3 april 2000 is de Hef als rijksmonument aangewezen.
Projectgegevens
Naam: De Hef
Status: Rijksmonument
Lokatie: Koningshaven
Deelgemeente: Feijenoord
Functie: Spoorbrug
Architect: P. Joosting
Realisatie: 1927
Rijksmonument: sinds 3 april 2000
Nummer: 513922
kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...
Foto’s spoorbrug De Hef
[slickr-flickr type=”gallery” photos_per_row=”6″ tag=”koningshavenbrug”][slickr-flickr type=”gallery” photos_per_row=”6″ tag=”dehef”]
De brug die moet er blijven daar zijn het over een
Het idee van mij is maakt van de hef een trambrug van aansluitend aan Willemsbrug het zou toch een genot zijn als Nederlander daar heen te rijden vanaf de stad naar Ridderkerk
Ik heb gewerkt bij het brugonderhout NS van 1955 tot 1960 en veel onderhoutverricht aan deze brug(ook verlichting aangebracht voor E55)