Lumière toren aangepast ontwerp

11
33996

De Lumièretoren wordt gebouwd op de hoek van de Kruiskade en de Lijnbaan waar ooit de bekende bioscoop Lumière stond. Ontwikkelaars Manhave en VORM gaan op die plek een toren van 155 meter bouwen met 265 huurappartementen, een high-end hotel met ca. 150 kamers, kantoren, maatschappelijke voorzieningen, bedrijfsruimten, winkels en horeca. Architectenbureau KAAN is verantwoordelijk voor het ontwerp. Op 12 september 2023 werd een aangepast ontwerp gepresenteerd waarbij de hoogte van de toren werd teruggeschroefd van 200 meter naar 155 meter ter waarborging van het goede windklimaat.

Lumière herontwikkeling

De Lumière herontwikkeling omvat de bouw van een toren van 155 meter hoog aan de Lijnbaanzijde en een afwisseling van bebouwing, hofjes en een route door het Lijnbaanhof, de Lumière passage, tussen de Lijnbaan en de flat City House aan de Kruiskade. Het plan combineert wonen, ondernemen en recreatie. “Enerzijds is Lumière een abstract, grootstedelijk gebouw, maar onderin wordt het steeds verfijnder. Op die manier ontstaan mooie terrassen, patio’s en een grote groene passage die heel genereus is en doorgang biedt aan het bestaande binnenhof.

De circa 265 huurappartementen in de toren bestaan uit minimaal 30% middenhuur en ze zijn tussen de 50 en 130 m2. Zij bevinden zich in het bovenste deel van de toren. Het high-end hotel en de kantoor- en bedrijfsruimtes bevinden zich lager in de toren en in het middengebied. Het hotel beschikt over circa 150 kamers en een luxe restaurant op de 2e en 3e verdieping met dakterras met mooi uitzicht over de Lijnbaan.

De hoofdentree van Lumieretoren aan de Kruiskade steekt door het blok heen naar de Lumiere passage en een zeventien meter hoog atrium onder de toren. Bij de entree bevindt zich een grand café, in het atrium komen de liften naar de woningen, kantoren, het hotel en andere functies. De kroon van de toren, een glazen blok, wordt ’s nachts aangelicht als een ‘lampion in de stad’. De kroon herbergt functies voor de bewoners van de toren, zoals een filmzaal, een gemeenschappelijke keuken en werkplekken in een overdekte daktuin.

Aansluiting op Lijnbaan

Het complex van de voormalige bioscoop Lumière is in het bezit van Manhave Vastgoed. Hier zijn nu nog winkels, horeca en een sportschool in gevestigd. De Lumière ontwikkeling sluit aan op het Rijksmonument Lijnbaanensemble (De Lijnbaan en acht Lijnbaanflats waar onder de City House), maar maakt er formeel geen deel van uit.

Planning Lumière toren

In juni 2022 werd het voorlopige ontwerp gepresenteerd van de Lumieretoren met een hoogte van 200 meter. Het Definitief Ontwerp (DO) is halverwege 2023 afgerond. Het gewijzigde bestemmingsplan, evenals de omgevingsvergunning, gaan gezamenlijk ter inzage voor het einde van 2023 middels de coördinatieregeling. Verwachte start van de bouw is waarschijnlijk pas in 2025 vanwege doorlopende huurcontracten en de vergunningsprocedure.

De Gemeente Rotterdam stelde op 15 december 2020 de uitgangspunten van de ontwikkeling vast waarmee de ontwikkelaars het plan verder kunnen uitwerken.

Hoogbouw ontwikkeling

Het plan Lumière maakt deel uit van de hogere bebouwing rondom Weena, Hofplein met RISE en Schiekadeblok en in het Rotterdam Central District (RCD). Verder moet het plan de verbinding tussen de verschillende gebieden in de binnenstad verbeteren, onder andere met een looproute door het binnengebied.

Meer info: nota uitgangspunten

Meer info: project website

Projectgegevens

Naam: Plan Lumière
Status: in ontwikkeling
Locatie: Lijnbaan
Deelgemeente: 
Centrum Stadsdriehoek
Categorie: Woningbouw, Horeca
Architect: KAAN Architecten
Opdrachtgever: Manhave en VORM
Start bouw: waarschijnlijk 2025
Realisatie: waarschijnlijk 2028-2029

kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...

Lumiere 51.922676, 4.475478 Plan Lumière

11 REACTIES

    • Helemaal eens!
      Mist aan architectuur creativiteit zoals je wel in het buitenland veelvuldig ziet.

      Allemaal maar recht aan , recht uit…

  1. mooie strakke toren,elegant ontwerp… nu moeten ze ook eens doorpakken met de bouw van torens boven de 180 meter
    maar ook eens wat speelsere ontwerpen graag

  2. Wat een ongezellig gebouw! Hiermee wordt het centrum van Rotterdam niet sfeervoller. Als het doel is om enkel meer woningen te bouwen in de stad, dan is de missie van de architecten geslaagd. Maar volgens mij gaat bouwen over meer dan m2 meters maken.

  3. Pfff, ik word moe van die standaard torentjes in Rotterdam. Weer een met een klimrek bovenin om het hoger te doen lijken, zo goedkoop allemaal.
    De spits van de Zalmhaven vond ik ook al tegenvallen, stelt eigenlijk niks voor, gewoon een vierkant blok met een mastje erop.
    Durf nu toch een een mooie afronding te maken, ik weet het, het kost wat meer maar je springt er wel direct bovenuit.
    Ach, we blijven dromen, de laatste mooie toren in Rotterdam gebouwd is al weer 125 jaar geleden, toen had men pas lef!

  4. Sluit me volledig aan bij de eerdere opmerkingen, super tof meer hoogbouw in centrum. Gemiste kans om niet hoger te gaan en op zo’n plek moet het echt een eyecatcher zijn. Dit ontwerp met deze hoogte is echt een gemiste kans om daar iets iconisch neer te zetten. Jammer!

  5. BLOKKKENDOOS nummer zoveel lijkt dit ontwerp op de eerste versie van de 150 respectievelijk 180 meter hoge The Grace in Den Haag. Uiterlijk niets spectaculairs aan gewoon een torentje van 200 meter in het stadscentrum. Net als in Den Haag worstelt men ook in Rotterdam met o.a. de hoogte. 250 Meter kan, wordt “slechts” 200 en de naam van Lumiere is ook niet passend bij dit laatste ontwerp. Ik ben er geen fan van, daar heb ik elders op de wereld betere en mooiere voorbeelden van gezien. DIT ontwerp is gewoon functioneel, maar mist uitstraling maar dat schijnt typisch Nederlands te zijn, functionaliteit boven vormgeving, helaas, een kans gemist om er een iets esthetisch verantwoorde draai aan te geven, zal dat ook met andere toekomstige torentjes gaan en nieuwbouwprojecten in Rotjeknor …? ! Smaken verschillen laten we het daar maar op houden.

  6. Kaars…
    Rene S en Jeroen jullie hebben volkomen gelijk en het wordt tijd dat men in Rotterdam eens naar deze opmerkingen gaat luisteren en kijken, zelfs Den Haag heeft betere architecten in huis gehaald denk aan het project DE LAAK vlakbij Hollands Spoor. Rotterdam heeft te weinig “smoel” in zijn hoogbouw. De HEMA bekend om zijn rookworst geldt voor Rotterdam ook, het is een “eenheidsworst” aan het worden en van die “slechts” 200 meter wordt je ook niet vrolijk van en men mag toch tot 250 meter hoog gaan ?
    In Den Haag mag je zo hoog bouwen als je wilt, de 140 meter grens is losgelaten zolang als het maar een mooie afronding heeft, zou voor de Maasstad óók moeten gelden. Ik volg beide steden nauwgezet EN men zou eens in Dubai moeten kijken, daar zie ook niet steeds blokkendozen verschijnen zoals in Rotjeknor. Rotterdam begon met hoogbouw, maar wordt steeds meer on- interessant, men heeft géén lef en durf om echt vernieuwend te zijn en slaat daardoor de plank mis, erg DOM ! Ofschoon Lumiere een mooi plan is, is de stad té conservatief in zijn architectonische uitstraling. Lumiere betekent licht, laat dat dan ook als zodanig uitstralen maar A.U.B. niet als blokkendoos, maar als een mooie sierlijke lichtgevende gekleurde kaars die licht uitstraalt…!

  7. Mooie ontwikkeling! Echter, ik hoop wel dat er nu is een toren komt te staan waar het ontwerp onderscheidend wordt. Veel torens zijn over het algemeen blokkendozen die te veel op elkaar lijken. Welk architectenbureau komt nu is met iets wat anders is dan we al zoveel zien. Meer diversiteit in de ontwerpen lijkt mij geen overbodige luxe.

  8. prachtig plan, ik hoop dat de toren mooi uitgewerkt wordt en een ook mooie plint krijgt!
    een toren met een mooie spits zou ook niet gek zijn, die zijn er niet zoveel in rotterdam!
    en mooi wit natuurstenen gevel, een beetje zoals de scheepmakerstoren heeft.
    de hoogte vind ik zowiezo een pluspunt, een schaalsprong die de stad al maaktte met de zalmhaventoren

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in