Drijvend bouwen in de Maashaven Rotterdam

2
5200

In de Maashaven wordt een kleinschalig projectMaashaven drijvend bouwen 2 van drijvend bouwen voorbereid. In februari 2015 tekende Gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam N.V. en Stichting Schreudersgroep (SSG) hiervoor een overeenkomst die deze ontwikkeling mogelijk maakt.

Pilot drijvend bouwen Maashaven

De Maashaven pilot omvat nu  een locatie ter grootte van twee ligplaatsen op het oostelijk deel van de Maashaven. SSG gaat een business case uitwerken, gaat op zoek naar investeerders en hoopt binnen een jaar een concrete aanbieding te kunnen doen aan gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam N.V.

Ontwikkeling Rijnhaven

Dit jaar wordt ook de plannen voor de ontwikkeling van de Rijnhaven bekend. In januari 2015 heeft de gemeente Rotterdam hiervoor twee plannen ontvangen. Deze plannen worden getoetst waarna volgens de huidige planning in het voorjaar van 2015 een besluit volgt over het te realiseren plan.

Ontwikkeling Maashaven

Voor de ontwikkeling van drijvend bouwen in de Maashaven heeft Stichting Schreudergroep een opdracht gegeven om een stedenbouwkundig plan te maken.  Palmbout Urban Landscape en Architecten van Mourik werken dit plan uit in samenwerking met TNO en Witteveen en Bos.

 

Maashaven drijvend bouwen

Schreudersgroep

De Stichting Schreudersgroep (SSG)  is een paar jaar geleden door enkele bevlogen Rotterdammers opgericht met het doel nieuwe vormen van gebiedsontwikkeling te introduceren. Gedachtegoed van de SSG betreft het introduceren en toepassen van een nieuwe vorm van gebiedsontwikkeling, met als doel oude stadshavens weer tot bron te maken van werk, huisvesting, scholing en recreatie.

2 REACTIES

  1. Rotterdam is groot geworden door de havens mét schepen! Ipv deze zichtbaar in het hart van de stad in ere te houden, wil men hier weer alle gebied te gelde maken en zo mogelijk bebouwen. Geen enkel gevoel voor de sfeer van een havenstad. Is dat nou niet juist de charme van een stad die geënt is op leven van de haven?
    Waar bij de Fenixloodsen voor de Fenixlofts zoveel mogelijk het gebouw wordt gerespecteerd, haalt men daar in dit geval de oorsprong juist bij vandaan! Is dit logisch? Of een beleidsmatige blunder…
    Is Rotterdam nog niet genoeg historie kwijt? Schande!

  2. Waar mag de kleine binnenvaart dan liggen op de tekeningen is NIET meer 1 binnenschip te zien. Rotterdam is groot geworden door zijn havens en overslag van Zeevaart naar binnenvaart ,worden die de stad nu uit gedreven naar een Maasvlakte waar geen sociale voorziening is ,men vergeet wel eens dat er op die schepen mensen en nog veel gezinnen leven. Ook deze beroeps tak word op een of andere manier weer kapot gemaakt en op deze manier en de nek omgedraaid JAMMER .

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in