Luchtsingel, luchtbrug van Schieblock naar Hofbogen

3
2221

Luchtsingel Arial

Luchtsingel Rotterdam

De Luchtsingel in Rotterdam is een tijdelijk 390 meter lange houten voetgangersbrug die het Schieblock met de Hofbogen verbind. Initiatiefnemer architectenbureau Z.U.S won in 2011 het 1e Stadsinitiatief van Rotterdam met dit project. Naast het gewonnen bedrag van € 4 miljoen werd de brug ook gefinancierd door middel van crowdfunding: geïnteresseerden kunnen bijdragen door een van de 17.000 planken van de brug te kopen. Op 20 juni 2015 is de Luchtsingel officieel geopend.

Architectenbureau ZUS vindt dat de stad zich moet blijven ontwikkelen, ook in tijden van economische crisis als er niet voldoende geld is voor nieuwe projecten. De Luchtbrug is een eerste stap om het gebied tussen Rotterdam Central District en de Hofbogen te verbeteren. Het gebied wordt gedomineerd door grootschalige infrastructuur, autoverkeer en achterkanten. De uitdaging is om met onconventionele middelen het gebied op korte termijn weer te verlevendigen. In combinatie met een groot aantal andere stedelijke initiatieven en ontwikkelingen op straatniveau wordt zo binnen korte tijd van dit gebied een kwalitatief hoogstaande verblijfsruimte gemaakt.

Project Luchtsingel bestaat uit vier onderdelen:
– een houten voetgangersbrug van 390 meter
– de DakAkker op het Schieblock
– een publiek terrein op het voormalig station Hofplein
– een park bij Pompenburg

De Luchtbrug

De bouw van de Luchtsingel wordt vanwege zijn lange lengte en complexe constructie in stukken gebouwd. Er zijn in totaal zes fases. De eerste werd gerealiseerd in april 2012, de laatste is gepland medio 2014.

Schieblock en Luchtsingel

Fase 1: Brugdeel Schieblock

Op donderdag 19 april 2012 werd de eerste fase van het project de Luchtsingel gerealiseerd en geopend voor het publiek. Het eerste brugdeel is geplaatst door het Schieblock gebouw heen vanaf de Schiestraat. Door ook een passage de maken in het Delftseplein is een verbinding ontstaan tussen Centraal Station en de Schiekade.

Fase 2: Voetgangersbrug Schiekade

Het tweede brugdeel, de voetgangersbrug over de Schiekade werd in de nacht van 2 op 3 juli 2012 geïnstalleerd.

Fase 3: Spoorovergang

In de nacht van 2 op 3 november 2013 werd eindelijk de Luchtsingel over het spoor gehesen. Veel tijd was nodig om alle vergunningen te bemachtigen en aanbestedings- en instemmingsprocedures te doorlopen.

Fase 4: Park Pompenburg en rotonde

Het vierde brugdeel, de rotonde, is 2014 opgeleverd aan de Couwenburg. In 2014 is Park Pompenburg onder de Luchtsingel opgeleverd. Een glooiend landschap biedt ruimte aan recreatie en stadslandbouw, zoals een ligweide, een kippenren, een sportveld en plekken om te barbecueën.

Fase 5: Verbinding Hofbogen

Het vijfde brugdeel is de aanlanding en verbinding met de Hofbogen en de ontwikkeling van het dak als publieksruimte. Dit gebeurt in 2015. Hiermee krijgt Station Hofplein een prominente entree vanuit de stad.

Fase 6: Het zesde brugdeel is in de zomer 2014 vanaf, het brugdeel fase 2, de Schiekade langs het voormalige Shell gebouw doorgetrokken naar de rotonde in Park Pompenburg.  Met dit laatste stuk brug is de Luchtsingel een feit.

Station Hofplein

Op 20 juni 2015  wordt tegelijk met Luchtsingel ook het dak van station Hofplein opgeleverd. Het dak zal plek bieden aan zowel evenementen als kleinschalige initiatieven.

Projectgegevens

Naam:
Status:
Locatie:
Categorie:
Architect:
Opdrachtgever
Programma:
Start bouw:
Realisatie:
Luchtsingel
in uitvoering
Schiekade
Gebiedsontwikkeling
ZUS
ZUS, Rotterdam
Luchtbrug
2012
2015

kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...

Luchtsingel 51.925963, 4.477999 Luchtsingelbrug, park2014

 

3 REACTIES

  1. Een plankje met straks de naam van ons bureau hebben we zojuist aangeschaft. Dit is echt een geweldig initiatief. Hopelijk is de brug niet tijdelijk en kunnen we straks zeggen dat we tijdens de bankencrisis deze brug met elkaar hebben gebouwd. Zoals we ooit tijdens de crisis De Kuip realiseerden.

    Tot op de brug!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here