Van den Broek en Bakema

0
2949

Het architectenbureau Van den Broek en Bakema komt voort uit het bureau Brinkman en van der Vlugt. Op het hoogtepunt was dit architecten bureau één van de grootste van Nederland en ze werden internationaal bekend met ontwerp van de Lijnbaan.

De samenwerking van Jo van de Broek en Jaap Bakema die zo’n 25 jaar zou duren leidde tot een omvangrijk en gevarieerd oeuvre in binnen- en buitenland. Het zou het beeld gaan bepalen van de naoorlogse architectuur en stedenbouw eerst in Rotterdam daarna nationaal en internationaal. Het bureau werd een begrip en telde op het hoogte punt rond 1970 zelfs 220 medewerkers waarmee ze het grootste architectenbureau in Nederland was. Het architectenbureau bestaat nog steeds onder de naam BroekBakema.

Johannes Hendrik (Jo) van den BroekBroek, Jo vanden
Geboren: Rotterdam; 04-10-1898
Overleden: Den Haag; 06-09-1978

De Rotterdamse architect Jo van den Broek studeerde aan de Technische Hogeschool in Delft. Op 29 jarige leeftijd vestigde Van den Broek zich als zelfstandig architect in Rotterdam. Hij ontwerpt vele projecten in Rotterdam. In 1936 wordt Jo van den Broek de opvolger van de jong gestorven Van der Vlugt in het architectenbureau Brinkman en van der Vlugt. Meer over Jo van den Broek >

Bakema kleinJacob Berend (Jaap) Bakema
Geboren: Groningen; 08-03-1914
Overleden: Rotterdam; 20-02-1981

Na zijn studie in Amsterdam en Delft werkte Jaap Bakema tijdens de Tweede Wereld Oorlog voor Willem van Tijen aan de studie ‘Woonmogelijkheden in het het nieuwe Rotterdam’ waar hij Jo van den Broek ontmoette. In 1948 vraagt Van de Broek hem als compagnon en als opvolger van Jan Brinkman.

Architectuur Van den Broek en Bakema

Kenmerkend voor het bureau Van de Broek en Bakema was de functionele architectuur. Eigentijdse constructiemethoden en moderne materialen als beton en glas werden gebruikt voor een combinatie van grootschalige projecten met een menselijke maat. Voorbeelden in Rotterdam hiervan zijn, het winkelgebied de Lijnbaan en de werkgebouwen voor de Holland Amerika Lijn, Las Palmas en de Aankomsthal, waar tegenwoordig Cafe Rotterdam is gevestigd.

Projecten van Van den Broek en Bakema in Rotterdam

  • Alles
  • Gemeentelijk monument
  • Gerealiseerd
  • Rijksmonumenten

Aankomsthal Holland Amerika Lijn – Cruiseterminal Rotterdam

De aankomsthal van de Holland Amerika Lijn (H.A.L.) bevindt zich op de Wilhelminapier in Rotterdam. Het ontwerp is van de architecten Van den Broek en Bakema en Jan Brinkman. De aankomsthal van de Holland Amerika Lijn uit 1949 is een Rijksmonument en één van 26 wederopbouw monumenten uit de periode 1940 – 1965 in Rotterdam. […]

De Lijnbaan Rotterdam

De Lijnbaan Rotterdam De Lijnbaan is een autovrije winkelstraat in het centrum van Rotterdam, in de wijk Cool. De Lijnbaan sinds 2010 een Rijksmonument is ontworpen door het Rotterdamse architectenbureau Van den Broek en Bakema.  Bij de opening in 1953 werd De Lijnbaan beschouwd als het modernste winkelcentrum ter wereld en kreeg hierdoor over de […]

Galeries Modernes

Galeries Modernes Aan de Hoogstraat werd tussen 1954 en 1957 een modern warenhuis gebouwd naar het ontwerp van architecten Van den Broek en Bakema in opdracht van Galeries Modernes. De warenhuisketen Galeries Modernes was onderdeel van de Belgische Grand Bazar Group. Dit warenhuis had als sinds begin 20e eeuw diverse vestigingen in Nederland. In 1968 werd de […]

Las Palmas gebouw Rottedam

Las Palmas op de Wilhelminapier in Rotterdam werd in 1953 gebouwd als werkplaats voor de Holland Amerika Lijn. Het ontwerp is van architecten Van den Broek en Bakema. Las Palmas is het laatste gebouw van de Holland-Amerika Lijn dat in de wederopbouw na de verwoesting van oorlog werd gebouwd.  In het gebouw werden magazijnen (voor […]

Nationaal

Door deze projecten werden ze in Nederland o.a. gevraagd voor het huisvestingproject Het Dorp bij Arnhem (1962) bekend geworden van de gelijknamige televisie actie. Ze werden gevraagd om de bungalowparken van Centerparks (vanaf 1968) te ontwerpen. Ook bekend en van hun hand is de Heinekenbrouwerij (1969-1974) in Zoeterwoude.

Internationaal

Het bureau werd regelmatig uitgenodigd voor internationale prijsvragen (Tel Aviv, Frankfurt, Zurich). In Munchen realiseerde Van den Broek en Bakema het hoofdkantoor van Siemens (1971-1978).

Persoonlijkheden

Van den Broek werd gezien als de pragmatische zakelijke organisator, hij was een energieke persoonlijkheid met veel gevoel voor humor. Hij was een vlotte en overtuigende spreker, die met harde stem en Rotterdams accent zijn mening niet onder stoelen of banken stak.
Bakema was de bevlogen idealist. Hij hield van grote contrasten en ging de grote schaal niet uit de weg. In 1962 kreeg hij landelijke bekendheid door zijn educatieve televisieserie Van Stoel tot Stad. Bakema was nauw betrokken bij veel stedenbouwkundige plannen zoals voor Pendrecht, de Alexanderpolder en het centrum van Tilburg.

In 1972 trad de inmiddels 74 jarige Van den Broek zich terug uit het architectenbureau. Hij en zijn vrouw verkochten hun huis aan de Kralingseweg en verhuisden naar verzorgingsflat in Wassenaar. Op 79 jarige leeftijd overleed Van den Broek in een ziekenhuis in Den Haag.
Bakema zette het kantoor door. Hij ontwierp samen met Carel Weeber het Nederlandse Paviljoen op de Wereldtentoonstelling in Osaka (1970). Hij maakte ontwerpen voor uitbreidingsplannen voor Zestienhoven en voor Delft. Zijn laatste werk was de Centrale Bibliotheek in Rotterdam.

BroekBakema sinds 2005

In 1971 werd de directie uitgebreid met Hans Boot, Jan de Groot, Joop Rijnsdorp en Jan Stokla. De naam van het bureau veranderde in Architectengemeenschap Van den Broek en Bakema. Na het overlijden van Bakema in 1981 werd het bureau onder dezelfde naam door zijn mededirectieleden voortgezet. In 1988 vormden Meindert Booij, Jan van Iersel en Henk Verbij een nieuwe directie en de naam van het bureau veranderde weer in Architectenbureau Van den Broek en Bakema. Sinds 2005 heet het architectenbureau BroekBakema.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here