Paviljoen Westerkade in gebruik genomen

16
16773

Aan de Westerkade nabij de Veerhaven in Rotterdam is het Westerkadepaviljoen is gebouwd. Het Paviljoen Kooren is een kantoor- annex horecapaviljoen waar de River Bar in is gevestigd. Het paviljoen is door Quist Winterman Architecten ontworpen in opdracht van Rotorug, Sleepdienst Adriaan Kooren. In november 2021 is de bouw door aannemer Van Waning gestart. In maart 2023 is het paviljoen in gebruik genomen.

Westerkade paviljoen Kooren

Horeca en kantoor

In het paviljoen is naast de luxe horecazaak River Bar tevens een klein kantoor met 3 werkplekken komen voor de sleepdienst met haven gebonden activiteiten. Het paviljoen heeft aan de Veerhavenkant een terras met een mooi uitzicht gekregen.

Westerkade paviljoen Kooren

Drijvend ponton

In 2012 ontstaat het plan van dit paviljoen aan de Westerkade. Op 15 mei 2017 ligt het drijvend ponton ‘Kooren Terminal’ van Rotortug aan de Westerkade. Het ponton zal gebruikt worden om klanten de gelegenheid bieden sleepboten te bezichtigen en deze schepen worden daartoe afgemeerd aan een ponton dat voor de Westerkade. Hiernaast wordt het ponton gebruikt voor trainings- en demonstratiedoeleinden.

Kooren Terminal - ponton 4-6-2017

Sleepdienst Adriaan Kooren

Het Paviljoen Westerkade wordt gebouwd in opdracht van Kotug, de Rotterdamse sleepdienst Adriaan Kooren. Dit scheepvaartbedrijf wordt in 1911 opgericht als Antonie Kooren (1874-1969), de overgrootvader van de huidige directeur Ard-Jan Kooren een sleepboot besluit te kopen.

Projectgegevens

Naam: Kooren Westerkadepaviljoen
Status: gerealiseerd
Lokatie: Westerkade
Deelgemeente: 
Stadscentrum, Scheepvaartkwartier
Categorie: Horeca
Architect: Quist Wintermans
Opdrachtgever: Sleepdienst Adriaan Kooren
Start bouw: 2021
Realisatie: 2023

Error: map could not be loaded - a map with the ID does not exist. Please contact the site owner.
 

Projecten in Rotterdam van deze architect:

16 REACTIES

  1. De mooiste kade van Rotterdam, met prachtig uitzicht! Hoe jammer dat daar nu ineens dat drijvene ponton de Kooren Terminal ligt. Weg uitzicht! Ter meerdere ere en glorie van wie?

  2. Een beetje ‘architect’ bedenkt gewoon een goede oplossing voor zowel behoud venster als ook een goed ontwerp. Niets Holle praast! Stop dat kleinburgelijk denken Joe! Daardoor is niets mogelijk. IDD wat Jan zegt: mindset!!

  3. Quist……moeten we die nog een kans geven naar de debacles:

    -Robecotoren
    -Willemswerf
    -Maritimemuseum
    -Schouwburg

    Wat een drama’s: beroerde begane grond kwaliteit, gebouwen die niets doen met de omgeving.

    Wellicht is een klein paviljoentje makkelijker voor em.

  4. Verdiep je eens in de gigantische kostenverschillen tussen ondergronds bouwen en bovengronds bouwen, want ondergronds bouwen was de enige optie geweest voor wie het venster daar open wil houden (los van het feit of het bouwtechnisch wel mogelijk was geweest, vlak naast een kruispunt van twee metrolijnen). En dat zou dan betaald moeten worden om een havenbeeld niet te verstoren dat al aan de oostkant verpest is door bakstenen woningbouw met een semi-gated community karakter (probeer eens vanaf de Glashaven de weg te vinden naar de Bierhaven of de Rederijhaven…) en een van de meest dooie plinten van het centrum, notabene aan de waterkant? Dus als een toerist aan mij vraagt waar ie de haven kan zien, dan vraag ik eerst of ie de oude of de nieuwe haven wil zien. Voor de nieuwe haven verwijs ik dan naar de Spido-rondvaarten, voor de oude haven is natuurlijk Delfshaven honderd keer meer geschikt, met als goede nummer twee de Veerhaven omdat die allebei een onverpest karakter hebben, in tegenstelling tot de Leuvehaven, waar dus logischerwijze geen hond de extra kosten van ondergronds bouwen tegenaan heeft gegooid. Meer energie steek ik niet meer in deze discussie.

  5. Inderdaad gelukkig een klein venstertje daar ;)! Ja , iedere andere architect zou het venster hebben ontnomen….hoewel, daar ligt een geweldige uitdaging! jammer dat zij ( beleidsmakers en architect) dat indertijd niet mee hebben genomen in de opdracht. Toch is de sfeer van de ’toeristenhaven’ best geweldig als je over het bruggetje loopt van de Leuvehaven naar de Wijnhaven. 😉

  6. Als alleen Quist die plek zou hebben bepaald voor de bouw van het museum (geen idee of dat zo is), heb je een punt. Maar ieder ander gebouw op die plek en met die functie zou het zicht op de haven daar meer of minder hebben belemmerd.
    Overigens is het een niet zo representatieve toeristenhaven geworden en voor wie vanaf de Coolsingel komt rijden (de Schiedamsedijk op), wordt het zicht erop slechts kort uitgesteld.
    Alleen wie op de Blaak rijdt en niet op het goede moment opzij kijkt, kan het missen. Daar is het inderdaad een klein venster geworden.

  7. Nee, ik vind de Willemswerf helemaal te gek!!! Dat mag ik niet vergeten! De Plek waar het Maritiem museum is gebouwd is wat mij betreft doodzonde (ook zijn emotieloze gevel 🙁 , dat had een prachtig venster kunnen blijven naar de rivier. Schandaliger in deze ‘venstercasus’ is het g Peter Stok gebouw (gebouwd voor een paar particuliere bewoners), evenals het Tropicana: gesloten vensters op de rivier die zelf zo’n mooi verloop heeft. De rijnhavenbrug is een geweldig en super geslaagd project!!! Wat mijn betreft gaan we voor interieurs en exterieurs! 🙂

  8. De schouwburg mocht weer eens niks kosten; kan je hem niet kwalijk nemen dat ie het zo heeft aangepakt en prioriteit bij het interieur heeft gelegd. Met dode gevel bedoel je zeker de zijgevel van de Willemswerf? Ja daar kunnen wij Hollanders niet meer tegen (zo ongezellug), dus dat werd later “verfraaid” met reclame… De eerste impressie van nabije hoogbouw voor wie uit het oosten komt rijden is daardoor door de huurder(s) van het gebouw verpest. De Willemswerf vormt met de Willemsbrug een imposante combinatie, net zoals De Rotterdam en de Erasmusbrug dat doen. Het Robecogebouw is volwassen en imposante architectuur, en zichtbaar met respect voor het naastgelegen HBU-gebouw ontworpen. Maritiem museum wordt algemeen gezien als een ‘wat minder’ ontwerp, alhoewel ik het interieur niet ken. Rijnhavenbrug kan je ook niet anders dan in alle opzichten geslaagd noemen. Jij weet het niet? Ik weet het wel! 😉

    • ik weet het niet, de schouwburg vreselijk, ( hoewel de binnenkant best puik is!!!) Maritiem museum, dode gevels en waarmee hij ons het eerste venster op de rivier en haven ontnam! Ik weet het niet , ik weet het niet! 😉

      • Neen, niet fijn; weer een Verquisting! Hoewel,…….het ontwerp ziet er goed uit zo op het eerste gezicht. Schouwburg non iconisch en aan de buitenkant een knol van een gedrocht, Maritiem, gewoon lelijk en, smakeloos inderdaad zoals Jan 1 al betoogde: weg venster. het ‘jacky chan’ Willemswerf, heeft wel allure en klasse.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in