Coolsingel Rotterdam geschiedenis

De Coolsingel is de belangrijkste straat in Rotterdam, zij verbindt het Hofplein met de Blaak. Aan de Coolsingel liggen het Stadhuis van Rotterdam en enkele andere gebouwen die het bombardement van mei 1940 hebben overleefd. Lees meer over de geschiedenis van de Coolsingel.

Coolsingel herinrichting

De Coolsingel was ooit de rand van Rotterdam maar is nu de centrale boulevard van de stad. Het is de plek voor bijzondere en grote evenementen zoals de huldigingen van voetbalclub Feyenoord, het Zomercarnaval of de Marathon van Rotterdam. De Coolsingel verbeeld, al sinds de jaren twintig uit de vorige eeuw, Rotterdam als wereldstad.

Hieronder wordt de geschiedenis van de Coolsingel beschreven:

  • Coolsingel 1800-1920 van Coolvest tot wereld boulevard
  • Coolsingel 1920-1940 nieuwbouwgolf en roaring twenties
  • Coolsingel 1940-1960 de oorlog en de wederopbouw
  • Coolsingel 1960-2000 gezelligheid en verdichting

Herinrichting Coolsingel

In de periode 2017-2022 wordt de Coolsingel opnieuw ingericht naar het ontwerp van West8. De bezoeker van de Coolsingel staat in het nieuwe ontwerp centraal. De Coolsingel geeft meer ruimte aan voetgangers en fietsers. De nieuwe inrichting geeft de Coolsingel zijn uitstraling en allure weer terug. Meer over de nieuwe herinrichting van de Coolsingel.

Coolsingel 1800-1920 van Coolvest tot wereldboulevard

De Coolsingel verwijst naar het Ambacht Cool dat in 1811 door Rotterdam werd geannexeerd. De Coolvest was een singel, stadsgracht die de stad en het ambacht scheidde. Over de Coolvest lag het Comediebruggetje genoemd naar de diverse schouwburgen die aan beide zijde van de vest lagen. Aan de Coolvest lag de molen De Hoop (gesloopt in 1920) op de plaats van het huidige Beursplein

Coolvest met molen De Hoop
Coolvest Rotterdam met Korenmolen de Hoop

Al in 1904 werd besloten om de de stinkende en ongezonde Stadsvest te dempen. In 1913 verscheen een totaalplan voor het opwaarderen van de binnenstad van Rotterdam, een prestige project van Burgemeester Zimmerman die de Coolsingel een wereldboulevard wilde maken. Het ontwerp was van A.C. Burgdorffer, directeur van gemeentewerken Rotterdam. In het plan was opgenomen; demping van de Stadsvest en bouw van een nieuw Stadhuis, Postkantoor en Beursgebouw.  Ook was een doorbraak in de oude stadskern was voorzien (Meent) die tussen het Postkantoor en Beursgebouw op de Coolsingel uitkwam.

Coolvest bouw Stadhuis
Coolvest met de start van de bouw van Het Stadhuis – ca. 1912.

Voor de transformatie van de Coolsingel en de nieuwe Meent moesten honderden (bouwvallige) woningen in het Zandstraatbuurt, de rosse buurt van Rotterdam in de volksmond De Polder, worden gesloopt. Voor de aanleg van de Coolsingel werd de Coolvest tussen 1913 en 1921 in fases gedempt.

Na demping loopt de Coolsingel van het Hofplein met de Delftse Poort tot aan het Calandplein, later Van Hogendorpplein (ongeveer op de plaats van het huidige Churchillplein).

Coolsingel 1920-1940 – nieuwbouwgolf

De bouw van het Stadhuis (1920) en het Postkantoor (1923) betekende de start van een nieuwbouwgolf aan de Coolsingel die tot mei 1940 duurde. Naast de bestaande bebouwing zoals Coolsingelziekenhuis (1840) en de Passage verschenen nieuwe hoogstedelijke functies; bioscoop Lumiere, Dancing Pschorr (1922), Hotel Atlanta (1931), de Bijenkorf (1930) en het HBU-gebouw (1940) van architect Dudok en het nieuwe Beursgebouw (1940).

Coolsingel Rotterdam ca. 1935
Coolsingel ca. 1935 een nieuwe wereldboulevard voor de snel groeiende havenstad.

[slickr-flickr type=”gallery” photos_per_row=”6″ tag=”coolsingel-voor-1940″]

Coolsingel 1940-1960 – Oorlog en wederopbouw

Na het bombardement van mei 1940 stonden aan de Coolsingel nog relatief veel gebouwen overeind. Naast het Stadhuis, Postkantoor, Beursgebouw met het hier tegenovergelegen Hotel Atlanta en het pand Handel en Nijverheid. Rond het van Hogendorpplein staan nog delen van het Coolsingelziekenhuis en de Bijenkorf van Dudok overeind tegenover het gespaarde HBU-gebouw en het Schielandshuis.

Coolsingel 1942

Al direct na het bombardement werden de plannen van de wederopbouw van Rotterdam opgestart onder leiding van ir. W.G. Witteveen. De Coolsingel keert terug in het plan als belangrijkste straat van Rotterdam. Het profiel en de rooilijnen blijven gelijk, belangrijkste verschillen zijn toevoeging van een plein tegenover het stadhuis, het Stadhuisplein en een monumentale gevel wand tegenover het Stadhuis, Postkantoor en Beursgebouw in plaats van de rommelige gevelwand van voor de oorlog. Het startsein van de wederopbouw in 1941 was de eerste paal van het gebouw van de Rotterdamse Bank aan de Coolsingel op de plaats van het Coolsingelziekenhuis.

Venster op de rivier

Na de oorlog nam ir. C. van Traa de herbouw van Rotterdam met het Basisplan over van W.G. Witteveen. In het Basisplan sluit de Coolsingel niet meer aan op de Schiedamse Vest maar wordt meer naar het oosten verlegd om een ‘venster op de rivier’ te creëren, waarbij de havenactiviteiten in de Leuvehaven onderdeel zouden worden van het stedelijke leven. De oude Bijenkorf van Dudok werd hiervoor in 1957 gesloopt. In 1981 werd hier al weer vanaf gestapt met de bouw van het Maritiem Museum.

Coolsingel 45-50

[slickr-flickr type=”gallery” photos_per_row=”6″ tag=”coolsingel-wederopbouw”]

Coolsingel dubbele rooilijn

Hiernaast wordt de dubbele rooilijn geïntroduceerd. Een verspringende rooilijn met de vooroorlogse bebouwing van Hotel Atlanta en de Amsterdamse bank aan de Aert van Nesstraat als voorste lijn waarop werd gebouwd en een nieuwe wat naar achterliggende bouwlijn om meer stoepruimte te creëren aan de Coolsingel. Naast de vooroorlogse bebouwingen zijn de twee kopgebouwen aan beide zijde van het Stadhuisplein,  het Holbeinhuis (1954) en Slavenburg’s bank (1957), in de voorste rooilijn geplaatst evenals het Hilton hotel (1964) op de hoek met het Hofplein. Architect Marcel Breuer wilde niet dat zijn nieuwe Bijenkorf (1957) gedeeltelijk zou uitspringen. Het plastiek van Naum Gabo was het compromis om de nieuwe gevelwand te suggereren.

Coolsingel 1960-2000 – gezelliger en verdichting

In de jaren zestig kreeg de Coolsingel zijn huidige aanzien. De aanleg van de Metro betekende dat de Coolsingel volledig op de schop ging.De Coolsingel kreeg twee metrohaltes, Churchillplein en Stadhuis.

De brede stenige Coolsingel werd in de jaren zeventig ‘gezelliger’ gemaakt door paviljoens en planten bakken toe te voegen. De impuls hiervoor was de havententoonstelling C’70 waarvoor paviljoens en eethuisjes in de binnenstad werden geplaatst. Wegens succes zijn de paviljoens gebleven zoals de paviljoens voor het Stadhuisplein (gesloopt in 2014) en het Mc Donalds paviljoen. De binnenstad werd verdicht en er werd ingezet op kleinschaligheid. De Coolsingel werd versmald met fietspaden en in het midden kwam een groene strook met een vrije trambaan.

Vanaf de jaren tachtig werd de binnenstad verder verdicht en hoogbouw mocht weer. Aan de Coolsingel werden de Coolse Poort (1979), World Trade Center (1986), Robeco (1992) en uitbreiding Mees Pierson (1993) gebouwd.

In 1996 werden twee belangrijke winkelstraten, de Hoogstraat en de Lijnbaan, onder de Coolsingel door met elkaar verbonden. Deze verdiepte winkelstraat Beurstraverse werd al snel de Koopgoot genoemd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in