Coolsingel herinrichting

14
16386

De Coolsingel in Rotterdam is opnieuw ingericht. Op 10 april 2021 is de Coolsingel officieel geopend nadat ze drie jaar lang een bouwput was. In het ontwerp van landschapsbureau West 8 van Adriaan Geuze staat de bezoeker van de Coolsingel centraal. De Coolsingel geeft meer ruimte aan voetgangers en fietsers en het aantal rijstroken van auto’s is van vier naar twee gegaan. De nieuwe inrichting geeft de Coolsingel zijn uitstraling en allure terug. Maar nog niet alle werkzaamheden zijn gereed. Zo zal pas begin 2022 de Lijnbaan – Bijenkorfzijde worden betegeld met de nieuwe luxe steen omdat deze door de Coronacrisis pas later geleverd kon worden. De tegels voor het bouwproject Coolsingel 75 worden nog later vervangen i.v.m. de bouw.

Coolsingel herinrichting

Inrichting Coolsingel

Meest opvallend aan de nieuwe inrichting van de Coolsingel is het brede, geelkleurige tweerichting fietspad. De nieuwe Coolsingel heeft brede wandelpromenade met een warme en lichte natuurstenen bestrating. Er zijn natuurstenen ronde zitelementen, speciaal ontworpen ornamentale straatlantaarns en diverse pocketparkjes. De inrichting gaat van gevel tot gevel en van het Hofplein tot aan de Schilderstraat. Aan de kant van het Stadhuis zijn twee rijbanen voor autoverkeer. In het midden blijft de tram rijden. Langs de trambaan zijn extra bomen geplaatst.

Coolsingel herinrichting

Meer groen op de Coolsingel

De nieuwe Coolsingel verbindt het Hofplein met de Leuvehaven en koppelt de Meent met de Witte de Withstraat. De ruime groene boulevard met fraaie vormgeving nodigt uit tot ontspannen flaneren en winkelen. Er zijn pocketparkjes, verhoogde parkjes met beplanting en een natuurstenen rand waarop je kan zitten. Om de bomen komen grote ronde granieten zitelementen met planten. Er zijn 77 nieuwe platanen langs de trambaan geplaatst waardoor de nieuwe Coolsingel 38 bomen meer dan voorheen. Zo’n 40 bomen moesten plaatsmaken voor onder meer de aanleg van de rijbaan voor auto’s aan de kant van het stadhuis.

Coolsingel herinrichting

Coolsingel autoluw

De Coolsingel geeft meer ruimte aan voetgangers en fietsers en wordt autoluwer. Aan de kant van het Stadhuis (oostzijde) zijn de rijstroken voor auto’s: één rijstrook naar het noorden, één naar het zuiden en waar nodig een rijstrook voor afslaand verkeer. Dit geeft minder ruimte voor auto’s, maar extra ruimte voor voetgangers en fietsers. De maximale snelheid van de auto’s terug gebracht naar 30 km per uur. De trambaan blijft op de huidige plek.

Aan de kant van de lijnbaan (westzijde) is een brede wandel- en fietspromenade met ruimte en comfort voor voetgangers en een tweerichtingen fietspad. Deze publieksvriendelijke ‘esplanade’ is ingericht met een hoogwaardige natuurstenen bestrating, sierlijk meubilair, grote bomen en nieuwe ornamenten. Door sfeervolle verlichting is de boulevard ook ’s avonds en ’s nachts  aantrekkelijk en toegankelijk.

Coolsingel herinrichting

Bestrating

De nieuwe bestrating van de Coolsingel krijgt een warme en lichte kleur, die past bij de kleur van de monumentale gevels langs de Coolsingel. De bestrating wordt gelegd in verschillende patronen die verwijzen naar de negentiende-eeuwse en wederopbouw architectuur. De toepassing van natuursteen op vrijwel alle plekken accentueert de grandeur van de Coolsingel. De natuursteen uit India zijn zogenoemde kandla grès, die extra warmte en sfeer aan de Coolsingel geven vervangen de oude grijze vierkante stoeptegels.

Verlichting

Op de Coolsingel worden ornamenten geplaatst die een link leggen met de bestaande negentiende-eeuwse en wederopbouw ornamenten aan de Coolsingel, zoals de lantaarns bij het stadhuis en de sierelementen in de historische gevels. De nieuwe ornamenten bestaan uit speciaal voor de Coolsingel vormgegeven iconische verlichting al dan niet in combinatie met sierbeplanting en zitgelegenheden.

Coolsingel van stadsvest tot wereldboulevard

In 2021 is het ook 100 jaar geleden dat de Coolvest de Coolsingel werd. Tussen 1913 en 1921 werd het water van de Coolvest in fases gedempt. Het prestige project was het idee van toenmalige Burgemeester Zimmerman die van de Coolsingel een wereldboulevard wilde maken. Het plan bestond uit demping van de Stadsvest en de bouw van een nieuw Stadhuis, Postkantoor en Beursgebouw. Meer over de geschiedenis van de Coolsingel.

Coolsingel 1946

Werkzaamheden 2017 – 2022

De uitvoering van de herinrichting is gefaseerd gebeurd zodat de Coolsingel niet de hele tijd overal overhoop lag. De uitvoering van de Coolsingel is gestart in 2017 met de aanpassingen van de tramsporen nabij halte Stadhuis. Deze werkzaamheden waren gereed voordat de Maastunnel dichtging voor het autoverkeer van noord naar zuid in verband met de renovatie. In deze periode werden ook de aanwezige ventilatieschachten van de metro aangepast. Daarna voerden nutsbedrijven alvast een deel van het onderhoud uit aan hun kabels en leidingen en vervangt de gemeente de riolering. Vanaf januari 2018 werd gewerkt aan de verhardingen van wegen, fietspad en trottoirs aan de oostzijde. De westzijde volgde later en is in 2021 nog niet afgerond.

Coolsingel paviljoens sloop en nieuwbouw

Al in 2014 werden de paviljoens aan de Coolsingel bij het Stadhuisplein gesloopt waardoor er vrij zicht kwam op het Stadhuis van Rotterdam. Ook werd in 2017 het kunstwerk De Nooduitgang gesloopt boven de voormalige atoombunker aan de Coolsingel tussen het Stadhuis en het oude Postkantoor. Hierdoor is een oude zijstaat van de Coolsingel hersteld. Het bekendste paviljoen aan de Coolsingel is het vernieuwde McDonalds paviljoen dat in 2015 werd geopend.

McDonalds Coolsingel Rotterdam

Definitief ontwerp

Het definitieve ontwerp van de Coolsingel werd op 16 november 2016 gepresenteerd. De kosten van het definitieve ontwerp dat is begroot op 58,1 mln euro. Dit is 10,9 mln euro hoger dan de 47,1 mln euro van het voorlopige ontwerp dat op donderdag 3 september 2015 werd gepresenteerd.

Coolsingel DO West8 impr2
Coolsingel DO West8

Definitief ontwerp Coolsingel (pdf)

Projectgegevens

Naam: Coolsingel herinrichting
Status: in ontwikkeling
Lokatie: Coolsingel
Deelgemeente: Centrum
Categorie: Herinrichting buitenruimte
Architect: West 8 Urban design landscape architecture
Opdrachtgever: 
Gemeente Rotterdam
Start bouw: 2017
Realisatie: 2022

kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...

Coolsingel 51.921019, 4.479429 Coolsingel herinrichting

14 REACTIES

  1. Eindelijk een mooie Coolsingel ipv lelijke grijze stoeptegels en alle kiosken slopen ook voor het oude ABN AMRO gebouw meer groen in de stad. Hofplein hadden ze vroeger op elke hoek een mooie gebouw moeten zetten gemiste kans vonden ze dit moderner dachten ze

  2. Ik vind het een prima plan. Een van de mindere punten van het centrum is het gebrek aan groen en daar wordt nu iets aangedaan. Het probleem zit hem in het doorgaande verkeer wat naar van noord naar zuid (en vice versa) moet. Hier is namelijk niet echt een alternatief voor. Dit zou je kunnen oplossen door de ‘s gravendijkswal volledig te verdiepen vanaf het spoor tot het ziekenhuis voor doorgaand verkeer en daarboven op een weg voor lokaal verkeer. Hier komt dan ook wat meer ruimte voor groen ontwikkeling. Dan moet je nog wel iets doen met het verkeersplein voor het Erasmus.

  3. Het verbaasd mij dat veel mensen auto’s uit de binnenstad willen weren. Mee eens, als je werkloos ben kan je gerust een andere manier verzinnen, maar een stad moet het vooral hebben van werkende mensen! Rotterdam heeft nu al het hoogste percentage werklozen van de grote steden. In de loop der jaren is Rotterdam (centrum) heel wat bedrijven kwijtgeraakt. (Shell, Stad Rotterdam, ABN Amro, etc.) en heel wat bedrijven zijn bewust behoorlijk aan het inkrimpen in Rotterdam (Nationale Nederlanden, Robeco, Unilever, etc.) Om een voorbeeld te geven: Amsterdam heeft 3,5 keer zoveel kantoorruimte als Rotterdam en Den Haag bij elkaar. Den Haag heeft meer kantoorruimte (inclusief Overheidsgebouwen) dan Rotterdam. Zelfs Utrecht is Rotterdam voorbij aan het streven. Maar jullie hebben helemaal gelijk. Straks allemaal hele mooie, hele hoge, maar vooral hele lege kantoorgebouwen in Rotterdam?????????

  4. Jammer dat de pleinen, Hofplein en Churchillplein, niet dezelfde allure krijgen als de Coolsingel in dit plan.
    De kans om De Verwoeste Stad van Zadkine nu eens uit zijn verdomhoekje te halen wordt helaas niet benut.

  5. Ik ben het met Daan eens dat auto’s niets te zoeken hebben in het stadscentrum. Idemdito wat betreft de Witte de Withstraat, waarom niet vanaf de Bazar tot het Zwarte Schaap van woensdag tot en met zondag autovrij?
    Geef de Coolsingel de allure van een internationale stad die het verdiend, met brede paden en genoeg ruimte voor fietsers en voetgangers. Als goed alternatief moet het OV beter aansluiten en zeker voordeliger worden, nu blijft de auto voor mensen buiten het centrum te aantrekkelijk.

  6. @Maarten
    In mijn ogen is er juist heel veel mis met de Coolsingel. Te weinig bomen inderdaad, maar er zijn wel meer dingen mis. De straat splijt de stad doormidden. Het is een provinciale weg midden in een stad. Bijna net zo erg als de ‘s Gravendijkwal. De bestrating is oud, zwart en vol kauwgom resten. Het ziet er gewoon niet uit.
    Wat de auto betreft, die heeft niets te zoeken in de binnenstad. Maar het openbaar vervoer moet wel een redelijk alternatief worden (lees: uitmuntend), en dat is het helaas niet. Op dit moment wordt 1,07 euro gevraagd voor een ritje van 3 haltes. Dat is gewoon diefstal. De prijs moet door de helft, en de metro moet minstens elke 4 minuten rijden (in Hong Kong bij Causeway Bay en omgeving rijdt de metro elke 2 minuten, gedurende 19 uur per dag).

  7. Mee eens met reactie. “s-Gravendijkwal/Mariniersweg/Maastunnel krijgen er dan wel een enorme autostroom
    bij, en de doorgaande route naar de Erasmusbrug wordt dan wel enorm minder. Overigens zie het plan er verder
    goed uit, een stad als Rotterdam waardig.

  8. Wat een post-modern vinex flut plan. Weer zo’n kunstig projectbureau met een goede illustrator. Is er onderzoek gedaan naar de coolsingel in de vorm van publieksonderzoek wat er nou eigenlijk beter zou kunnen.

    Bijvoorbeeld trams ondergrond, of zelfs het autoverkeer. Maar nee, lekker Nederlands gaan polderen en in een straat die nu al logistiek een ramp is nog minder plek maken voor doorgaand verkeer. Of ligt de Coolsingel niet op de Noord-Zuid As van Rotterdam? In het verlengde van de Erasmusbrug, ook een onduidelijk staaltje verkeerslogistiek. Ik zeg verlagen, 3 baans, beide richting en ontsluiten die stad.

  9. Ik zie dat die ongelooflijk smerige zwarte paviljoens schuin tegenover het stadhuis nog steeds ingetekend staan. Er zit een soort van kebab zaak in en een kapper. Het project is mooi het kost rond de 60 miljoen maar geef dan een beetje meer geld uit en breek die misbaksels af.
    Graag commentaar hierop.

  10. Het plan om van de Coolsingel een mooie groene boulevard te maken is mooi en verrijkt de stad.
    In mijn ogen is er eigenlijk helemaal niet zoveel mis met de Coolsingel. Misschien wat meer bomen in de buurt van de Beurs Traverse. En voordat je de Coolsingel verkeersluw gaat maken is het misschien handig om na te denken/vertellen waar al dat overig verkeer dan heen moet? Dat wordt of de Mariniersweg/Goudsesingel of het Maastunnel trace. En beide zijn al erg druk.
    Samengevat, mooi plan maar, hou twee rijbanen in beide richtingen.

    • Waar dat verkeer heen moet is vrij simpel…niet in het centrum? Ik snap sowieso niet wat al dat verkeer precies in de stad zou moeten doen? En dan al helemaal niet op de Coolsingel. We hebben al zat auto’s overal.

      M.b.t. de coolsingel en niks mis, dat is wel zo maar het is nou niet echt een “binnenstad straat”. Als je mensen vertelt die naar Rotterdam komen waar ze een’s heen zouden moeten, zijn dat vaak de lijnbaan, hoogstraat, koopgoot, meent of witte de wit. Ik heb wel eens gehad dat een toerist aan mij vroeg waar de binnenstad was terwijl ik op de Coolsingel liep… dat omschijft volgens mij precies wat dit plan moet verhelpen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here