HART 010 – herontwikkeling Coolse Poort

4
16856

HART 010 is de naam van de herontwikkeling van het gebied rond de de kantoortoren Coolse Poort en Churchilplein tussen de Coolsingel, West Blaak en Binnenwegplein in Rotterdam. Het integrale project is een ontwikkeling van de gemeente Rotterdam met vastgoedeigenaar Aroundtown SA en ontwikkelaar Local. Architectenbureau Mecanoo van Francine Houben maakte het masterplan van HART 010. Het kantoorgebouw Coolse Poort blijft behouden, maar wordt ge-upgrade. Op 3 februari 2021 ging de Gemeenteraad van Rotterdam akkoord met de Nota van Uitgangspunten voor Hart 010.

Ontwikkel locatie Hart 010

Woontoren van maximaal 200 meter

De ambities voor Hart 010 zijn hoog. De toplocatie midden in het centrum vraagt er ook naar. De plannen van de belegger en ontwikkelaar beogen een transformatie naar een spectaculaire entree van de Coolsingel. Een verbinding tussen het drukste metrostation van Nederland (Beurs) en het winkelhart van Rotterdam (Lijnbaan en Forum) met een woontoren maximaal 200 meter hoog.

HART010 nieuwbouw Rotterdam

Het kantorenblok aan de Westblaak maakt in de plannen plaats voor hoogbouw, met een maximale hoogte van 200 meter. Hier komt een mix van wonen, maar er is ook ruimte voor werkplekken, horeca en winkels. Er komen tussen de 550 en 700 koop- en huurwoningen van betaalbaar tot en met het hogere segment. Minimaal 50% van de woningen is bestemd voor studenten en middeninkomens. 

Coolse Poort

Het kantoorgebouw De Coolse Poort wordt getransformeerd, met behoud van de architectuur uit het tijdvak 1965-1990. De gevel en de plinten worden vernieuwd naar het ontwerp van architectenbureau Groosman. Het pand zal ruimte gaan bieden aan een hotel en kantoor- en winkelruimte. De Coolse Poort uit 1979 werd ontworpen door Rob van Erk van Groosman Partners.

Coolse Poort

Metrostation Beurs

Metrostation Beurs krijgt een vernieuwde entree naar de binnenstad, richting Binnenwegplein. Gemeente Rotterdam, RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag onderzoeken hoe en of OV-knooppunt Beurs een upgrade kan krijgen. Ook de mogelijkheid om fietsen ondergronds te parkeren en de aansluiting op ander vervoer wordt meegenomen in het onderzoek. De eigenaar van de paviljoengebouwen, boven het ondergrondse metrostation, neemt ook deel aan deze verkenning.

Masterplan van Mecanoo

Architectenbureau Mecanoo van Francine Houben maakte samen met ontwikkelaar Local het masterplan (pdf) van HART 010. Naast Mecanoo, is ook al gesproken met enkele bekende ‘starchitects’, zoals de Pools-Amerikaanse Daniel Libeskind (bekend van het nieuwe World Trade Center in New York) en de Deen Bjarke Ingels van architectenbureau BIG. Maar de opdracht gaat waarschijnlijk naar Mecanoo bevestigen goed ingelichte bronnen.

HART010-Rotterdam

De Duits-Israelische vastgoedbelegger Aroundtown SA heeft de kantoorpanden Coolse Poort (2014) en ‘Westblaak’ (2019) verworven. Na de aankoop van de Coolse Poort heeft Aroundtown de gemeente benaderd met een voorstel voor een integrale ambitieuze herontwikkeling.

Planning

De herontwikkeling van het gebied begint met de transformatie van de Coolse Poort in 2022. Tegelijkertijd worden de plannen voor het metrostation Beurs verder uitgewerkt en komt er een ontwerp voor de nieuwe toren. Hiervoor zal een bestemmingsplanprocedure worden gestart, meldt de gemeente. Naar verwachting neemt de ontwikkeling van het gehele gebied vijf tot tien jaar in beslag.

Projectgegevens

Naam: Hart 010
Status: in ontwikkeling
Locatie: Westblaak, Coolsingel, Binnenwegplein
Deelgebied: 
Centrum, Cool
Categorie: Woningbouw, winkels
Architect: Mecanoo (masterplan), Groosman (renovatie)
Opdrachtgever: Aroundtown SA
Start bouw: 2022 herontwikkeling Coolse Poort
Realisatie: 2030

4 REACTIES

  1. mooie ontwikkeling , ik hoop dat de toren wel wat mooier design krijgt .
    het ziet er nogal blokkerig uit, iets met een puntdak zou hier niet misstaan.
    mooie hoogte dat wel …er staat maximale hoogte van 200m , ik hoop dat dat het ook uiteindelijk word.

  2. Ik dacht dat er tot maximaal 250 meter hoog gebouwd mag worden, waarom blijft men dan steken bij
    200 meter al is dat beter iets dan niets en wordt het hopelijk geen vierkante blokkendoos zoals we die wel vaker in Rotterdam tegenkomen ? …

    • Verdwijnt eindelijk één van lelijkste gebouwen van NL namelijk Citylens en de Mac Donalds.
      Hopenlijk komt er een mooie plint met terassen op de hoek waar de zon nog komt.
      Was ooit een best wel levendig puntje met horeca.
      Wat doet een (ook zo’n lelijke) fietsenstalling daar op de duurste grond? Eventueel onder de grond indien nodig.
      Kortom het kan alleen maar mooier worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in