Forum Rotterdam is een nieuwbouwproject in ontwikkeling aan de Coolsingel in Rotterdam. Het ontwerp van de nieuwbouw en herontwikkeling is Reinier de Graaf van het architectenbureau O.M.A. van Rem Koolhaas. Het plan omvat de herontwikkeling van beeldbepalende monumentale ABN-AMRO gebouw aan de Coolsingel, het voormalige Jungerhans pand, winkels aan de Lijnbaan en de gedeeltelijke sloop en nieuwbouw van het voormalige ABN-bank torentje.
Bouw Forum Rotterdam
DE bouw van Forum Rotterdam is in augustus 2017 gestart na jaren van onzekerheid en conflicten. De beoogde bouwer J.P. van Eesteren is na een langlopend conflict vervangen door twee nieuw geselecteerde bouwers Sprangers en Van Mierlo. In oktober 2020 is Forum Rotterdam opgeleverd.
Foto-updates – laatste update 22 december 2018
Grootste Primark van Nederland
De Ierse modegigant Primark is met een winkeloppervlakte van 12.000 vierkante meter de grootste huurder en het wordt met dit filiaal de grootste Europese vestiging. Het zal de vestiging in Madrid naar de kroon steken. De flagshipstore loopt van het oude Jungerhans-pand aan het Binnenwegplein tot aan de Koopgoot. Het voormalige ABN-bank torentje uit 1976 in het midden wordt geheel gestript en omgetoverd tot een swingend wooncomplex met 103 woningen, met golvende balkons.
Multi verkoopt deel Forum
Ontwikkelaar Multi heeft het hele vastgoedprogramma van Forum Rotterdam verkocht en het merendeel verhuurd. Het totale plan beslaat bijna 60.000 m2 bvo met een investeringsvolume van 175 miljoen euro, maakte Multi op 25 november 2015 bekend. De winkels aan de Lijnbaan die nu in het plan betrokken worden, zijn van Syntrus Achmea Real Estate & Finance (namens drie fondsen) en ASR Property Fund. Na herontwikkeling zijn deze partijen ook eigenaar van de nieuw te ontwikkelen 6.000 m2 winkelruimte. Namens een van haar opdrachtgevers heeft Syntrus Achmea Real Estate & Finance de woontoren met 103 appartementen gekocht. Het monumentale bankgebouw blijft het gezicht aan de Coolsingel, maar wordt volledig gerenoveerd. Het blijft eigendom van Multi en is nagenoeg geheel verhuurd aan boekhandel Donner (3.900 m2) en ABN Amro bank (900 m2 bankkantoor en 4.700 m2 kantoorruimte).
Het spectaculaire plan met een transparante 66 meter hoge en 65 meter brede kubus ook wel in de volksmond Koopkubus of 2e koopgoot genoemd is eind 2014 ingrijpend gewijzigd. Op 19 augustus 2015 is het definitieve plan voor Forum II gepresenteerd aan de welstand commissie van Rotterdam. In november 2014 maakte ontwikkelaar Multi Vastgoed al bekend dat het plan voor Forum Rotterdam wordt aangepast. Het concept van de kubus wordt verlaten. Tegelijk maakt Multi bekend dat modeconcern Primark zich in Forum Rotterdam zal vestigen. De contouren van het alternatieve plan van Forum Rotterdam die in april 2015 bekend werden zijn verder uitgewerkt in het definitieve plan. Forum Rotterdam blijft een uitgebreid programma houden met 60.000 m2 voor winkels, woningen, kantoren en horeca. Het aantal woningen is uitgebreid van 56 naar 103 woningen en de kantoorruimte en winkelruimte nemen af. De kantoortoren van ABN-AMRO uit 1976 wordt niet gesloopt maar getransformeerd naar 103 huurwoningen.
Winkels Lijnbaan
De nieuwbouw van Forum komt direct aan de Lijnbaan en op de huidige Van Oldenbarneveltplaats – expiditiehof dat achter het monumentale bankgebouw. Primark zal het grootste deel van de winkelruimte in beslag nemen. Deze winkel zal aan twee zijden voorzien worden van een entree. Aan het Binnenwegplein via het voormalig Jungerhanspand, waarvan de gevel wordt gerestaureerd, en aan de Koopgoot zijde. Het hoekpand en het bruggebouw aan de Lijnbaan zullen deels worden gesloopt. Beide behoren niet tot deel van de Lijnbaan dat de status van rijksmonument heeft. De winkels aan de Lijnbaan krijgen een spectaculaire, glazen pui en worden veel dieper door de nieuwbouw op de Van Oldenbarnevelthof. Aan de kant van de Koopgoot komen twee enorme liften waarin vrachtwagens naar een ondergrondse bevoorradingsstraat worden gebracht. De entree van de ondergrondse winkel (G-star) wordt aangepast naar een bredere doorgang voor de Lijnbaan en een smallere, volledig transparante toegang naar de winkel.
ABN AMRO kantoor
Het monumentale ABN Amro pand aan de Coolsingel is onderdeel van het Forum Rotterdam. Dit rijksmonument uit 1949 wordt verbouwd door Wessel de Jonge Architecten. Zo’n 5.000 m2 kantoorruimte wordt herontwikkeld in het bankkantoor. Hiernaast komen de entrees voor kantoren en woningen uit de nieuwbouw in het monumentale pand.
Boekhandel Donner in Forum
In het monumentale pand op de Coolsingel was sinds mei 2014 (tijdens de bouw) Donner boekhandel gevestigd. Na de oplevering heeft Donner een definitieve plek in het rijksmonument gekregen.
De boekwinkel is 3.700 m2 groot. Hiermee is ze weer de grootste boekwinkel van Nederland. Aan het Binnenwegplein krijgt ze een eigen entree en een vloeroppervlak van 800 m2 op de begane grond. Aan de Coolsingel bij de huidige hoofdingang krijgt de winkel een gedeelde entree. Vervolgens komt er een kleine tussenvloer op de 1e verdieping van ongeveer 200 m2; en op de 2e verdieping zal over de gehele lengte en de zijvleugels van het monument 2.000 m2 beschikbaar komen. Aansluitend aan de achterzijde van het pand komt een spectaculaire glazen overkapping, waardoor een atrium ontstaat van nog eens 700m2. Blikvanger vanuit dit atrium zal het magnifieke raam van Copier zijn, een kunstwerk dat dan eindelijk voor het publiek wordt ontsloten.
Gebouw winkel Jungerhans
De winkel van Jungerhans op de hoek van de Coolsingel en het Binnenwegplein uit 1952, ontworpen door het Rotterdamse architectenbureau Kraaijvanger is gesloopt en herbouwd naar het oorspronkelijke beeld.
Projectgegevens
Naam: Forum Rotterdam
Status: In uitvoering
Lokatie: Coolsingel, Binnenwegplein, Lijnbaan
Deelgemeente: Centrum Cool
Categorie: Winkels, woningen, kantoren
Architect: OMA, Wessel de Jonge Architecten
Opdrachtgever: Multi Vastgoed
Start bouw: 2017
Realisatie: 2020
Programma: winkels 35.000m2, kantoren 15.000m2 en 103 appartementen
kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...
Impressies Forum Rotterdam
[slickr-flickr type=”gallery” photos_per_row=”6″ tag=”ForumRotterdamimpressies”]
Kijk eens wat de ambitie was: Forum Rotterdam Kubus. Met veel bombarie aangekondigd. Achteraf blijkt het de grote muil van Rotterdam geweest te zijn. Er is niets van overgebleven: het ABN-torentje gestript en er ronde balkonnetjes tegenaan gehangen, zielig gewoon. Dit gebouw kan zomaar in Ommoord of Zevenkamp staan, maar in het centrum?! Weer een gemiste kans, Rotterdam! Eén van de vele! Zo doen we dat in deze stad: er wordt veel geroepen dat het allemaal zo bijzonder is, maar wie uit z’n ogen kijkt ziet dat het gewoon niet waar is.
Zeer slecht ontwerp, smaakloos, saai en grijs. Ik zou het recht ontzeggen om dit project te bouwen
Binnen 20 jaar slopen zijn we er vanaf lelijke gebouw op zo’n locatie zeker weer O.M.A. Waarom moest het een cubus zijn. Ze moesten het oude ABN AMRO uitbreiden en een hoog gebouw in het midden net als POST Rotterdam mooie binnentuinen en een mooie winkelpassage net als voor de oorlog of als in Den Haag. Zoiets kunnen ze niet meer bedenken.
Waarom moest het weer OMA zijn??
wat een lelijk ontwerp, in vergelijking met de vorige plannen van rem koolhaas ….de KUBUS
echt een aanfluiting voor zo´n toplocatie !!!
Lelijk gedrocht. Er komt vast en zeker nooit een écht futuristisch gebouw. Het is allemaal blokkerig en recht, inspiratieloos. Waar is die schets van de koopkubus met dat bijzonder gat erin, die allereerste schets?
Als het erop aan komt, zijn de mooiste schetsen verleden tijd en wordt het altijd weer zo’n waardeloos blok beton of glas.
Hè hè, wat ben ik blij dat die lelijke bruine ABN toren weg gaat, is net zo lelijk als de voormalige KPN toren. Weg met die grijs-grauwe gebouwen. Rotterdam wordt steeds meer lichter en frisser.
Hoop zo op afstel van dit project! Rotterdam verdient op deze plek zo veel beter!
Ik hoop dat dit project niet van de grond komt. Die eerste schets van een koopkubus, die met die bizar mooie “gaten” in die transparante kubus is en blijft de aller allermooiste. Krijgen we nu weer zo’n lelijk ding in plaats van dat eerste dynamische blok? Sjonge jonge jonge. Het enige wat ze kunnen is alles recht bouwen, maar nooit eens mooie projecten. Ik wil die eerste schets werkelijkheid zien worden en anders hoeft het niet voor mij! DIKKE VETTE PUNT!
Waardeloos voorstel!!!!! Ik hoop van harte dat dit project nooit uitgevoerd gaat worden.
Waarom geen kontakt gehad met de geestelijke erfgenamen van de Lijnbaan over de sloop en herbouw van de winkelpanden? Wellicht was er dan met wat meer begrip voor het oorspronkelijke ontwerp aan gewerkt. Het wordt nu een zeer onsamenhangende plek in de stad met mogelijk onherbergzame trekjes door het botte blok winkels wat er wordt neergezet. Was Rem Koolhaas moe van de wijzigingen van het gehele plan of had hij het te druk met andere zaken om zich hiermee bezig te houden? Uiterst teleurstellend voor OMA.
Inderdaad een grote teleurstelling op deze manier. Zeker als het dus 1 winkel wordt, waardoor je geen doorstroom hebt en je dus altijd of om de ABN of via de lijnbaan om moet lopen. Het originele idee was erg leuk met een leuke doorstroom, winkels, horeca etc. Daarnaast zag het gebouw er ook nog eens monumentaal uit zoals we al mooi hadden gedaan met de Markhal, zou een mooie trend zijn voor Rotterdam en ook weer een mooie trekpleister. Op deze manier is het gewoon een groot kaal winkel gebouw. Ik bedoel alles beter dan de halve moordsteeg look die het nu heeft, maar een gemiste kans.
wat een aanfluiting dit nieuwe ontwerp!!
de eerdere ontwerpen waren naar mijn mening veel beter en had een soort icoon in de binnenstad
kunnen worden
echt …wat een teleurstelling dit!!
Toejuichen van hoogbouw in Rotterdam is jezelf voor de gek houden.
Het verplaatsen van kapitaal naar de binnenstad gaat ten koste van de buitengebieden en de toch al nauwelijks viable markt van slechts 2 miljoen mensen zal erdoor echt niet groeien.
OMA was even slecht ter been.
OMA= OMG Wat een gedrocht in vergelijking met de eerdere kubussen.
En dat wil zich gaan bemoeien met de bouw van het nieuwe Feyenoordstadion! Getverdemme!!
Waar rotterdam snakt naar ruime droge winkel gebieden en de uitbreiding van de koopgoot een wens is voor menig rotterdammer. Worden deze enorm sterke steunpilaren onder het project vandaan geschopt en vervangen door iets wat estetisch gezien geen vernieuwing bied en functioneel niks toevoegd.. Als je een gedrocht wilt maken, maak hem dan tenminste nog nuttig of monumentaal.. Ik zie weer een grote grijze telleurstelling van OMA!
Goedemorgen,
En als de vorige vraagsteller ben ik daarnaast ook nog benieuwd waar al de bewoners, bezoekers en werknemers gaan parkeren. Worden er voorzieningen getroffen voor een parkeergelegenheid? En zo ja, wordt het dan ondergronds?
In afwachting van u antwoord,
Andy.
Goedemorgen,
Is er al wat bekend of dit door gaat.
Zoja wanneer start de bouw dan.
Groet