Havenziekenhuis – 450 woningen in 2 woontorens

2
24650

Het Havenziekenhuis aan de Maasboulevard en Haringvliet 2 wordt herontwikkeld tot woningen. Het plan voorziet in twee nieuwe woongebouwen met 450 woningen aan weerszijden van het oude hoofdgebouw. Eigenaar Vervat Vastgoed heeft architectenbureau Mecanoo aangetrokken voor het ontwerp. Op 16 februari 2021 is een conceptnota van uitgangspunten Havenziekenhuis door de Gemeente Rotterdam vastgesteld. De start van de herontwikkeling is gepland in 2022.

Nieuwbouw Havenziekenhuis

Op de plek van het Havenziekenhuis komen twee woontorens van 70 en 110 meter aan weerszijden van het monumentale deel van het ziekenhuis. In totaal zijn hier circa 450 woningen voorzien, waarbij een grote differentiatie in groottes en prijsklassen het uitgangspunt is. In ieder geval behoort minimaal 30% van het aantal woningen tot het middensegment. De exacte verdeling wordt nog nader bepaald. Vervat Vastgoed is in gesprek met een zorgpartij om een significant deel van het programma met een woon-zorgconcept in te vullen.

Het kenmerkende monumentale hoofdgebouw uit 1937 wordt waar mogelijk gerenoveerd. Op het dak komt een openbaar toegankelijke horecavoorziening met uitzicht op de Maas. Ook op de begane grond zijn (horeca)voorzieningen gepland. 

Meer conceptnota van uitgangspunten (pdf) Havenziekenhuis

Participatie traject

Op 4 februari 2021 is een participatie traject gestart met omwonende en stakeholders.

Meer over het participatie traject

Sloop en nieuwbouw Hoge Wiek

De naastgelegen woontoren Hoge Wiek (53 meter) met 200 studenten woningen aan het Boerengat van Woonstad Rotterdam zal worden gesloopt. Op de plek komt een nieuw woongebouw met circa 350 studio’s en appartementen. De maximale bouwhoogte is 70 meter. De start van de sloop en bouw is voorzien in 2024 / 2025.

Geschiedenis Havenziekenhuis

In 1925 werd de Havenpoliklinieken in Rotterdam geopend waar zeelieden met tropische ziektes konden worden behandeld. Binnen korte tijd werden 2.500 zeelieden per jaar behandeld. De lokatie bleek snel te klein. In 1927 werden het oude hotel Continental en het daarnaast gelegen huis aan de Oosterkade 22, 24 en 26 (tegenwoordig de Maasboulevard) omgebouwd tot ‘Ziekenhuis voor Scheeps- en Tropische Ziekten’ dat al snel het ‘Havenziekenhuis’ werd genoemd. Het ziekenhuis kreeg 75 bedden.

Havenziekenhuis Rotterdam 2021

Havenziekenhuis 1937

Begin jaren 1930 werd besloten tot nieuwbouw van het ziekenhuis op dezelfde locatie tussen het Haringvliet en de Maas. Het ontwerp is van ir. architect B.J.K. Cramer (1890-1978). De voorgevel komt aan de Oosterkade, de achtergevel aan het Haringvliet. In 1937 wordt het nieuwe ‘Havenziekenhuis’ in gebruik genomen.

Havenziekenhuis 1927 Hotel Continental Rotterdam

Hoewel het Havenziekenhuis tijdens de Duitse aanval op Nederland in 1940 in de frontlinie lag, werd het niet getroffen. Ook tijdens het bombardement op Rotterdam werd het niet getroffen, alhoewel de brandgrens slechts op enkele tientallen meters was verwijderd. 

Havenziekenhuis 1958

Nieuwe uitbouw 1967

In de periode 1961-1967 werd het Havenziekenhuis verbouwd en uitgebreid. De nieuwe vleugel was een ontwerp van de architecten Rein Fledderus (1910-1970) en Barend van Veen (1911-2014). Barend van Veen is de kleinzoon van architect Barend Hooijkaas jr.

Havenziekenhuis 1967

Havenziekenhuis 2017-2020

In 2017 is het Havenziekenhuis gewijzigd van ziekenhuis naar tijdelijke polikliniek. Eind 2018 is het pand eigendom geworden van Vervat Vastgoed. In december 2020 zijn de laatste zorgfuncties in het Havenziekenhuis gesloten.  

Projectgegevens

Project: Havenziekenhuis herontwikkeling
Status: in ontwikkeling
Lokatie: Haringvliet 2
Deelgebied:
 Centrum
Functie: woningen
Architect: 
Mecanoo
Realisatie: 2025

kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...

Havenziekenhuis 51.920384, 4.498086 Havenziekenhuis

2 REACTIES

  1. Waarom komt de bouwhoogte van 70 meter steeds terug in Rotjeknor, is daar een technische, wetgevende, of economische reden voor ? Zelden een andere meer flexibele hoogte zoals 85 en 95 meter of meer, steeds maar weer zeventig en nog eens 70 meter, dan kan je Rotterdam niet echt een hoogbouwstad noemen zeker in het buitenland niet wel in miniatuur land Nederland, op het fallus symbool Zalmhaventoren na … !

    • Heeft met de brandweereisen te maken, tot 70m hoogte hoef je geen aanvullende voorzieningen te maken, daarboven moet je sprinkleren of met andere installaties gaan werken. daarom zie je dan meestal een hoogte van 100-120+ ontstaan om die kosten weer te compenseren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in