Bouw 215 meter hoge Zalmhaventoren start

8
12254
Zalmhaventoren impressie dag
Zalmhaventoren Rotterdam ontwerp Dam & Partners

Zalmhaventoren

De Zalmhaventoren wordt  een 215 meter hoge woontoren in Rotterdam. De woontoren  onderdeel van De Zalmhaven, een nieuwbouwplan met 475 woningen verdeeld over drie torens dat is gepland tussen de Gedemte Zalmhaven en de Houtlaan in het Scheepvaartkwartier aan de voet van de Erasmusbrug.

Bouw Zalmhaventoren start

Op donderdag 25 oktober 2018 gaat de bouw van de Zalmhaventoren officieel van start onder toeziend oog van onder andere wethouder Bas Kurvers. In de zomer maanden is gestart met de sloop van van het oude Nedlloyd Huis aan de Gedempte Zalmhaven.

Zalmhaventoren bouw 1 181018
Bouwlocatie Zalmhaventoren – 18 oktober 2018

Zalmhaventoren bouw 180901
Sloop oude Nedlloyd Huis – 1 september 2018

Hoogste gebouw van Nederland

De Zalmhaventoren wordt het hoogste gebouw van Nederland. Op de 190 meter hoge woontoren komt een 25 meter hoge mast, een architectonische afwerking, waardoor de totale hoogte 215 meter wordt. In de toren zullen circa 260 appartementen worden opgenomen, in de twee lager torens 180 appartementen en 35 eengezinswoningen. Eerder was sprake van een hotel van 288 kamers, maar dat gaat niet door.

PanoramaterraZalmhaventoren platform 300s

De Zalmhaventoren krijgt definitief een uitkijkplatform, dat ook publiek toegankelijk is. Het moet een nieuwe toeristische attractie worden, naar voorbeeld van panoramaplatforms in Azië en Amerika. Het uitkijkplatform komt op 185 meter hoogte, iets hoger dan de spacetower van de Euromast, maar dan midden in de stad. De toren is ontworpen door architect Diederik Dam van Dam & Partners.

Twee woontorens van max. 70 meter

Naast de hoge Zalmhaventoren aan het gedempte Zalmhavenpark zijn twee woongebouwen gepland van ongeveer 70 meter met hierin 180 appartementen op een plint van 4 bouwlagen met 35 eengezinswoningen. Het ontwerp is van Kaan Architecten.

Zalmhaven Kaan Architecten 4
Zalmhaven – Gedempte Zalmhaven noordzijde – ontwerp Kaan Architecten

De twee woongebouwen worden geprojecteerd op een onderbouw van 4 bouwlagen en zijn zodanig gepositioneerd dat vanuit de omringende woongebouwen, zoals de Gedempte Zalmhaven en De Hoge Heren, doorzichten behouden blijven richting de rivier en de Kop van Zuid. In de vijf bouwlagen tellende onderbouw wordt ook een parkeergarage, expeditieruimte en twee fietsenstallingen aangebracht. De in- en uitgang voor een van de fietsenstallingen bevindt zich aan de zijde van het Zalmhavenpark. De andere stalling wordt net als de expeditie ruimte en parkeergarage ontsloten op de Houtlaan. De voorziene parkeergarage beschikt over een capaciteit van 531 parkeerplaatsen.

Zalmhaven Kaan Architecten 5
Zalmhaven – daktuin -ontwerp Kaan Architecten
Zalmhaven Kaan Architecten 6
Zalmhaven – Houtlaan zuidzijde – ontwerp Kaan Architecten

Nieuw bestemmingsplan

Vrijdagavond 8 september 2016 stemde de gemeenteraad van Rotterdam met ruime
meerderheid in met de komst van De Zalmhaven. De ontwikkelaars AM en Amvest denken eind 2017 met de bouw te kunnen beginnen. De komende tijd werken ze aan het definitieve ontwerp. Eind 2016 vragen ze de benodigde ontheffingsvergunning aan. De geplande bouwtijd zal zo’n drie jaar bedragen. Dat betekent een opleverdatum van eind 2020.

Van 23 oktober 2015 lag gedurende een periode van zes weken (tot en met donderdag 3 december 2015) het ontwerpbestemmingsplan “Gedempte Zalmhaven” ter inzage. Dit bestemmingsplan is opgesteld naar aanleiding van een uitspraak van de Raad van State, waarbij het bestemmingsplan “Scheepvaartkwartier” voor deze specifieke locatie is vernietigd.

Zalmhaventoren lokatie 2
Gedempte Zalmhaven – 2016

Het bestemmingsplan maakt een binnenstedelijke herontwikkeling mogelijk, waarbij wordt voorzien in de sloop van ongeveer 30.000 m2 verouderde kantoorruimte (links op de foto). Voor de hoogbouw biedt het bestemmingsplan tevens de flexibiliteit om een hotel te realiseren met maximaal 288 kamers. Indien van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt, zal het aantal woningen dalen naar 375. Ten westen van deze toren zullen twee lagere woongebouwen van maximaal 70 meter worden gerealiseerd bovenop een onderbouw van 5 bouwlagen. Daarnaast voorziet het bestemmingsplan in max. 7.700m2 bruto vloeroppervlak aan commerciële ruimten, zoals maatschappelijke voorzieningen, cultuur- en ontspanning, kleinschalige bedrijfsactiviteiten, kantoren (max. 1.000 m2 per vestiging), horeca (max.1.000 m2) en detailhandel (max. 700 m2).

De Zalmhaven wordt ontwikkelt door projectontwikkelaars; AM en Amvest samen verenigd in ‘Zalmhaven C.V.’

Projectgegevens

Naam: Zalmhaven Urban
Status: In ontwikkeling
Locatie: Gedemte Zalmhaven, Houtlaan
Deelgebied: Centrum Scheepvaartkwartier
Type: Woningbouw
Architect: Dam & Partners, Kaan Archtecten
Opdrachtgever: Amvest, AM
Start: 2018
Realisatie: 2021
Hoogte: 190 mtr, 215 incl. mast

kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...

Zalmhaventoren 51.910147, 4.479847 Zalmhaventorenwoontoren215 meter2021

8 REACTIES

  1. Is er ook goed nagedacht over de benodigde extra aan- en afvoerwegen om deze joekel en al haar inwoners en bezoekers goed door dit knusse wijkje te kunnen loodsen? Ik betwijfel het.

    • knusse wijkje? Het is geen zuid hoor. Dit is een super mooi project en daarbij hoort ook het herstructureren van de infrastructuur bij dat zie je bij iedere nieuwe hoogbouw opleverlening goed gaan in Rotterdam. (tuurlijk zijn er in het begin wel eens wat hiccups maar dat is heel normaal bij zulke grote projecten). De gemeente heeft al heel veel ervaring opgedaan, dat zie je bij de andere projecten, daar kan je best op vertrouwen.

  2. Rechtstreeks op en afrit aansluiten op Erasmus brug. Maar ik ben ook benieuwd hoe de start van de dag is voor de slagboom van de parkeer kelder

  3. En al die enorme gebouwen en al die honderden bewoners erbij
    Keurig netjes gegroepeerd rond een stads busterminal genaamd het Willemsplein het meest afschuwelijke plein van Nederland
    Kijk en begrijp.

  4. Top dat de aanstaande bouw mei -juni 2018 al gaat beginnen!
    de sloop van het huidige kantoorpant uit de jaare 70 gaat komende maanden tegen de vlakte
    echt een gaaf project!

  5. Ga je toch niet bouwen op díe plek? Een stukje oud Rotterdam met een moderne toren aan het zwerk… Man man man hoe verziek je Rotterdam?

  6. EINDELIJK
    Eindelijk wordt er na jaren van té lang wikken en wegen een toren gebouwd die de 200 meter grens gaat overschrijden ! Hopelijk blijft het niet bij deze ene toren van plus 200 meter en dat er meerdere – hogere – mogen komen in Rotterdam en vergeleken met steden als Londen en Dubai, heeft de realisatie meer weg van een slakkengang dan van voortvarendheid en durf. Gelukkig dat Den Haag de hoogte limiet van 140 meter heeft vrijgegeven en zou daar – vanwege het aantoonbare ruimtegebrek – weleens een toren kunnen verschijnen die méér dan 215 meter hoog wordt… Nederland heeft, vanwege de vele regels en kostenplaatsjes, nog te veel last van een “Calimero” en “NIMBY” effect om echt de hoogte in te gaan. We zouden meer progressie mogen tonen. Met de Zalmhaventoren is dan eindelijk de basis gelegd voor het ECHTE hoogbouw werk, al staan we weliswaar nog maar pas in de kinderschoenen vergeleken met onze buurlanden…, het begin is er gelukkig ! Succes !

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here