The Sax MVRDV wint ontwerp woontorens

36
61915

The Sax bestaat uit de twee woontorens Havana en Philadelphia die aan de zuidzijde van de Wilhelminapier in Rotterdam worden gebouwd. Op 12 juli 2017 werd bekend dat architectenbureau MVRDV de internationale architectenselectie had gewonnen in opdracht van ontwikkelaar BPD en Synchroon. Het ontwerpt van de Sax kenmerkt zich door twee torens, de 165 meter hoge Havana toren en de 70 meter hoge Philadelphia toren, die worden verbonden met een horizontaal bouw deel. In de Sax komen 450 appartementen en een hotel met 150 kamers. De verwachting is de bouw in 2022/2023 start.

De Sax Rotterdam nieuwbouw 2022
The Sax gewijzigd ontwerp van MVRDV gepresenteerd in december 2021

Openbaar terras op 80 meter hoogte

Bijzonder is dat de twee torens op 75 meter hoogte met elkaar worden verbonden met een luchtbrug waarin het hotel is gevestigd. Het hotel krijgt 150 kamers en een restaurant. Bovenop de luchtbrug op 80 meter hoogte komt een openbaar publiek terras.

MVRDV_Philadelphia_Havana_deSax_Night_3

De Sax, ontwerp met een opvallende gevel

Het winnende ontwerp van The Sax uit 2017 van MVRDV werd naast de luchtbrug gekenmerkt door een gevel welke bestaat uit verspringende balkons en erkers. Deze pixel gevel lijkt in het nieuwe ontwerp uit 2020/2021 flink te zijn veranderd.

MVRDV_Philadelphia_Havana_deSax_2

De gevel bestaat uit vele verspringende glazen erkers. Een unieke vondst waardoor bewoners een mooie ruimte met een weids uitzicht krijgen. Door de erkers is ook mogelijk een grote variatie aan verschillende woningen te maken. De gevel wordt hierdoor ook zeer gevarieerd en niet zo strak als de andere gevels van gebouwen op de Wilhelminapier. In de 2017 ontwerp presentatie werd gesproken van en Jazzy uitvoering van de gevel, waar de naam The Sax naar verwijst.

MVRDV_Philadelphia_Havana_deSax_5

Parkeergarage naast gelegem Boston & Seattle

De Sax wordt gebouwd tussen het Nieuwe Luxortheater en de 70 meter hoge woontorens Boston en Seattle. Dit dubbele appartementengebouw is in 2017 opgeleverd. De ondergrondse parkeergarage van deze woontorens loopt door op het kavel van de Sax. De relatief kleine tweelaags openbare ondergrondse parkeergarage is ook voor de bezoekers van de Wilhelminapier toegankelijk. Hiernaast ligt een grote fietsgarage met 1.000 tot 1.200 plekken.

MVRDV_Philadelphia_Havana_deSax_4
Impressie van de Sax van MVRDV van het winnende ontwerp

Andere ontwikkelingen op de Wilhelminapier

Naast de ontwikkeling van Havana en Philadephia zijn nog twee andere gebouwen in ontwikkeling op de Wilhelminapier. In 2012 verrichtte ontwikkelaar Provast een haalbaarheidsstudie voor de Peter Stuyvesant Building welke de hoogste toren op de Wilhelminapier zou moeten worden. Het ontwerp is van architectenbureau KCAP. Een eerder ontwerp op deze locatie van een kantoorgebouw met de naam Baltimore was van architect Foster & Partners.

Chicago, hotel restaurant

Chicago hotel Rotterdam 2

Een project op de Wilhelminapier dat waarschijnlijk eerder wordt gerealiseerd is Hotel Chicago. Westcord Hotels de eigenaar van Hotel New York wil haar hotel uitbreiden op de naast gelegen parkeerplaats tussen Montevideo en het World Port Center. Naast een hotel zou in de nieuwbouw ook restaurants en culturele ruimte kunnen komen.

Projectgegevens

Naam: De Sax
Status: in ontwikkeling
Lokatie: Antoine Platekade
Deelgemeente: Centrum
Categorie: Woningbouw
Architect: MVRDV
Opdrachtgever: BPD, Synchroon
Start bouw: 2022
Realisatie: 2025

kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...

Havana 51.906165, 4.490190

36 REACTIES

  1. mooi ,eindelijk het nieuwe ontwerp voor the sax.
    ik moet zeggen een strak ontwerp,niet heel spectaculair maar met de golven toch wat vernieuwend design
    mooi hoogte van 180 m , zowiezo de hoogste op de pier

  2. jammer dat er zo weinig nieuws is over de sax, het duurt nu wel heel lang voordat er nieuwe renders te zien zijn.
    in andere landen schieten de nieuwe torens uit de grond, kijk maar eens naar Warshouw, frankfurt of Londen
    hier duurt het soms jaaaaren voordat een nieuw hoog project van de grond komt.

  3. … over 10 tien jaar, hoop ik zeventig te worden en zijn, dan wordt The Sax wel een luxe seniorenflat als ook de vergrijzing net als elders in het land zich ook in Rotjeknor door zet. Typisch Nederlands, veel gepraat en érg weinig wol (!) en dat terwijl men in Kuala Lumpur Maleisië de derde hoogste toren ter wereld van 145 verdiepingen en 700 meter hoog op amper een halve kilometer afstand van de Petronas torens wilt gaan bouwen. En Rotterdam, die sukkelt voort met zijn “miniatuur hoogbouw” die eigenlijk maar een schimp is van wat men elders in de wereld ziet voor en in de huidige crisis tijd. De stad – had – veel mooie ontwerpen gehad die eigenlijk al klaar hadden moeten zijn, maar door te veel geouwehoer (!) niet gebouwd zijn en dat is een gemiste kans, helaas pindakaas dus, jammer en nog eens jammer van die niet gebouwde torens ! Misschien is ons land een land waar zelfs onkruid al te hoog groeit en gevonden wordt laat staan echte hoogbouw zoals The Sax, of wordt er straks alsnog een valse noot ten gehore gebracht een echte sax niet waardig ?…

  4. helaas is er nog steeds geen nieuws omtrent dit project, geen idee wat er aan de hand is
    misschien gaat het niet meer door..dat zou erg jammer zijn .

  5. het nieuwe ontwerp dat ik het laatst heb gezien , was wel rond de 175-180 m …het vorige met de erkers was rond de 165!
    er zou naar verwachting 2020 mee begonnen worden, maar heb eer een hard hoofd in
    idd Frans ..zou zo maar ns 5 tot 10 jaar kunnen duren helaas !

  6. Een nieuw gevelontwerp, hoe zo met ronde ramen of zo en weer meters lager. Als The Sax maar niet dezelfde weg opgaat als de Zalmhaventoren, daar heeft men ook zo’n tien (10) jaar overgedaan alvorens met de bouw te beginnen en over de Peter Stuyvesant toren op de Kop van Zuid praat al niemand meer over. In Dubai was men waarschijnlijk al veel eerder met de bouw begonnen, of spelen regelgeving en Hollandse “zunigheid” hier ook een rol… ?

  7. jammer dat we er niks meer over horen…er was een nieuw gevelontwerp voorgesteld
    er zou eropo bezuinigt worden…heb het een en ander gezien, de speelsheid is eruit!
    sinds enkele maanden hoor ik er niks meer over, …iemant anders wel

  8. Zo, zo. The SAX wordt toch nog iets hoger met 165 meter en net zo hoog worden als de Maastoren en De Rotterdam uitsteken. Nu de (nog) niet gerealiseerde Peter Stuyvesant toren met liefst een hoogte van minimaal 220 meter en de Kop van Zuid is compleet. Wanneer gaat men de SAX bouwen en kan men een drankje drinken op 80 meter hoogte ?

  9. Waarom krijgt dit torentje (!) van slechts 150 meter de naam “The Sax” en wie mag het dan openen, Candy Dulfer of Bill Clinton of samen met hun Sax, samen een “sexy” muzikale opening verzorgen ?

  10. wordt tijd dat het gebouwt gaat worden…duurt allemaal best lang!
    hetzelfde geld ook voor o.a het plan van p stuyvesantbuilding

  11. Je hart springt toch op van grote vreugde al geboren Rotterdammer zijn zo niet elke mens die gek is op de wereldstad Rotterdam.
    Neen de te bouwen Sax wat een genot om te zien als deze wolkenkrabber in gebruik genomen gaat worden zo ook om daar een woning te betrekken.
    Al het anderen wat in uit voering is het is allemaal van grote bouwkundige kwaliteit.

    Bouwen en bouwen en nog is bouwen Rotterdam !!!!

  12. Onderhoud
    Vraag mij met al die erkers of uitstulpingen van The Sax, bijnamen puistenkop of duiventil, af hoe onderhoudsgevoelig het wordt om bijvoorbeeld al die ramen aan de buitenkant te reinigen en wat de windbelasting en geluidsniveau is bij harde of stormachtige wind in de woningen en naaste omgeving is, is daar wel over nagedacht en onderzocht nu het geen gladde gevel heeft ?…

  13. mooi ontwerp hoor, de hoogte is goed (165/170 meter), had van mij nog wat hoger gemogen rond de 180 meter!

    ook mooi de combinatie van hotel en appatementen, die erkers maken de toren tot een byzonder geheel!

    ben ook benieuwt naar het materiaal van de gevel

  14. THE SAX
    Mooi van lelijkheid, een pseudo “puistenkop” als bijnaam misstaat niet met zijn bescheiden 150 meter. Rotterdam – en dat geldt ook voor andere Nederlandse steden – toon lef net als andere (wereld) steden waar 150 m, een “lilliputter”, dwerg is en ga eens echt de hoogte in met elegantere (hoogbouw) werken, het zou de stad en omgeving alleen maar goed doen ! Als men wilt gaan verdichten DURF en toon MOED om het maaiveld eens echt te ontstijgen…!
    Frans Eekhout

  15. Prachtig! Mooie toevoeging aan de Rotterdamse Skyline.
    Valt me op dat er veel zure opmerkingen zijn. Wat mij betreft volledig onterecht!

  16. ROB
    tegenwoordig is 150 en 200 honderd meter niks meer ,als je een skyline wilt hebben
    dan moet je naar de 300 of 400 meter gaan.
    polen zit zelfs al hoger als rotterdam

  17. De voorgaande drie reageerders slaan de spijker op zijn kop… wederom , na de Markthal en
    de ´ bloempot´, weer een voorbeeld van de spektakelarchitectuur waar MVDRV mee te koop loopt… het zegt ook iets over het intellectuele niveau van de club die zo een ontwerp in een competitie laat winnen….. kortom mijns inziens is het een architectonisch wangedrocht..brrrrr…

  18. Laat dat hotel gedeelte alsjeblieft niet geel worden zoals nu op die impressies te zien is. Er is in deze context geen goedkopere kleur te bedenken dan geel.

  19. Een dissonant (luchtbrug) in een toch al onrustig gevelbeeld kun je beter niet zo extravert (vooral qua kleur) en afwijkend vormgeven. Nou is ‘subtiel’ ook niet het eerste woord dat in me opkomt als ik aan MVRDV denk, maar het huidige ontwerp lijkt in z’n geheel ook niet zo lekker mee te werken met wat er al staat op de Wilhelminapier. Het kan ook al heel snel goedkoop uitpakken met de verkeerde materialisering en/of detaillering; dan wordt het echt een misser. Laat de Markthal niet richtinggevend zijn wat dat betreft… Kijk eens goed naar Montevideo, het gebouw waar dit ontwerp nog het meeste bij past en dat die twee aspecten wel goed voor elkaar heeft gekregen.

  20. Even wennen dit. Mijn hart begint er nog niet sneller van te kloppen. Lijkt ook een dissonant te worden in samenhang met de reeds bestaande bouw op deze pier. Nee, ik ben niet overtuigd.

  21. Jullie Rotterdammers durven tenminste in de hoogte. Hier in het Belgen landje is 17 verdiepingen echt al uitzonderlijk. Dus gebrek aan lef hebben jullie al niet vind ik. Daarom dat we in 2019 ons appartementje op de 2de verdieping in Gent verkopen en naar Rotterdam komen wonen. We hebben nood aan wonen in een echte stad ipv een groot uitgevallen boerendorp zoals Gent 🙂

    (Londen was ook een optie maar ik voel me meer thuis in Rotterdam dan Londen)

  22. Onze ondergrond kan geen torens hebben van 250 meter hoog …… Ik ben er niet helemaal zeker van , maar volgens mij is dat de reden waarom hier niet hoger gebouwd wordt……
    Overigens deel ik de mening dat de architecten wel wat origineler mogen bouwen. Het is altijd recht toe recht aan ……. Kan ook mooi zijn, maar waar is de afwisseling? Durf om een andere vorm te nemen dan de rechthoek……

    • Maar wel 10 torens naast elkaar op diezelfde grond? Dan kunnen ze net zo goed torens bouwen van 200-400 meter.

      Voor de rest ben ik het zwaar met je gedeelde mening over het niet durven van de afwisseling eens.

  23. Wie is de architect? De renderaar van de ontwikkelaar??? Het oogt wat ambitieloos…. Is een skybar genoeg om goede architectuur te maken?

  24. Weer torens van rond de zeventig en honderdvijftig meter. Waarom niet op elkaar zetten en er een tweehonderd plus toren van maken? Je moet hier geen torens van vijfhonderd meter neerzetten, maar deze skyline schreeuwt om een toren van rond de tweehonderdvijftig meter.

    • De durf ontbreekt helemaal in Nederland om iets spectaculairs te bouwen. Onze voorouders die destijds Rotterdam op de kaart zette door het Witte huis te bouwen hadden lef, in een klap het hoogste gebouw van europa, tot op de dag van vandaag een succesvol gebouw gebleken. Nu worden we geregeerd door kneuters met ultra korte termijn politiek en geen greintje ervaring, dit leidt weer tot fantasieloze goedkope bouwprojecten waar het centrum van Rotterdam inmiddels vol mee staat. “Manhattan aan de Maas”noemen ze het, de grap is…..150 meter hoogte wordt in het echte Manhattan niet eens tot hoogbouw gerekend!
      Ach….we blijven hopen.

  25. The Sax: platte hoogbouw…
    Heel jammer maar het verbaast me niet; Hollandse zuinigheid plus slechte economie zorgt voor nog goedkopere oplossingen. In dit geval twee ambitieloze torens die het van een onzinnige gimmick moeten hebben. Kneuterig Rotterdam is de toekomst, architectuurtoeristen lachen hierom.

  26. Ik zou eerder daar nog zo’n mooie hoge toren zetten! Staat toch veel beter. Wij zijn toch het Manhatten van Rotterdam?

  27. Vanuit de kant De Rotterdam en de cruiseterminal kijken mensen straks naar een heel groot uitgeschreven:
    L u L. Of ben ik de enige die dit opvalt? 🙂

  28. Mooi nieuws! Ik volg de ontwikkelingen van de Wilhelminapieral al langer, dus ik wist dat deze al langer op de planning stond. Mooi om te zien dat er ook echt schot in de zaak zit! Bouwen die handel! En dat dan het uitzicht verdwijnt aan de zuidkant van ‘De Rotterdam’ neem ik voor lief…..

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in