Parkhaven woningbouw, Gemeenteraad stemt in

4
11336

Parkhaven010 moet een strook van woongebouwen worden op het onbebouwde terrein aan de Parkhaven aan weerszijde van de Euromast. De ontwikkelcombinatie Parkhaven Partners die bestaat uit Heijmans Vastgoed, TBI Ondernemingen: ERA Contour en J.P. van Eesteren, Vesteda en Woonbron heeft voor de bebouwing van de Parkhavenstrook eind 2018 op eigen initiatief een voorstel ingediend. Op 18 februari 2021 heeft de Gemeenteraad van Rotterdam ingestemd met het Masterplan Parkhaven die 630 woningen op de Parkhavenstrook mogelijk maakt.

Het integrale ontwerp van de woningbouw aan de Parkhaven is van de architecten combinatie CULD / INBO uit Rotterdam. CULD is een joint venture van JvantSpijker & Partners en Juurlink en Geluk Stedenbouw en landschap.

Ontwikkeling Parkhavenstrook

Het masterplan van Parkhaven010 is aangepast t.o.v. het plan uit 2019:

  • Het masterplan gaat uit van 630 woningen in 8 woongebouwen t.o.v. 700 woningen in 10 woongebouwen n 2019.
  • Er komt een bredere open ruimte rond de Euromast, van ongeveer 105 meter in plaats van 70 meter. De tussenstraten tussen de woongebouwen worden breder, zodat Het Park en het water van de Parkhaven meer met elkaar in contact komen.
  • Er komt een rankere smallere overbrugging tussen de Parkhavenkade en Het Park, om het karakter van de Maastunneltraverse zo min mogelijk te beïnvloeden.
  • De nu nog stenige kade aan de Parkhaven wordt verbreed en krijgt een groener en aantrekkelijker uiterlijk, met nieuwe bomenrijen, bankjes en beplanting langs de kade. Het tweerichtingsverkeer aan de Parkhavenkade blijft gehandhaafd.
  • Het aantal woningen in de verschillende segmenten blijft hetzelfde met 20% sociale segment, 30% middensegment, 30% hogere segment en 20% topsegment.

Parkeren Parkhaven ondergronds

Alle woongebouwen aan de Parkhaven krijgen dezelfde uitstraling. Op de begane grond van de woongebouwen is ruimte voor horeca, kleinschalige bedrijvigheid en praktijkruimten.  Het groen aan weerszijden van de Euromast, dat deels plaats moet maken voor woningbouw, wordt volledig gecompenseerd. Het parkeren van auto’s van de toekomstige bewoners en bezoekers van de Parkhavenkade gebeurt in een ondergrondse parkeergarage, zodat auto’s zoveel mogelijk uit het straatbeeld verdwijnen.

Bekijk hier het Masterplan Parkhaven

Unsolicited proposal Parkhaven010

In 2018 diende ontwikkelaars ParkHaven Partners een unsolicited proposal in voor woningbouw aan de Parkhaven. Eind 2018 heeft het college van burgemeester en wethouders een bouwakkoord afgesloten met projectontwikkelaars en woningcorporaties, om de bouw van huizen in de stad te versnellen. Het marktinitiatief beantwoordt dermate ruim aan de gemeentelijke ambities dat de gemeente hieraan prioriteit wil geven. In april 2019 heeft de gemeente Rotterdam besloten om een haalbaarheid onderzoek uit te voeren waarbij ook kwaliteitseisen en randvoorwaarden worden op gesteld voor een nog te maken masterplan van de initiatiefnemers. Op 30 januari 2020 zijn de randvoorwaarden van de ontwikkeling ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van Rotterdam

Projectgegevens

Project: Parkhaven woningen
Status: in ontwikkeling
Lokatie: Parkhaven
Deelgebied:
Centrum, Scheepvaartkwartier
Functie: woningen
Architect:
CULD, INBO
Bouw start: 4e kwartaal 2023
Realisatie: nog niet bekend

kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...

Parkhaven woningen 51.906049, 4.466114 Parkhaven woningen

4 REACTIES

  1. Interessant is dat sommige mensen de Eiffeltoren er bij halen. Deze toren zou helemaal vrij staan. Een simpele raadpleging van Google Maps geeft aan dat de Parijse bebouwing van twee kanten op ongeveer 100 meter staat.
    En bij de Euromast praten we over 105 meter. Feiten zijn ook van belang! En welke historische objecten bevinden zich in de strook tussen de tunneltraverse en de kade van de haven? Iedereen die de Rotterdamse geschiedenis kent, weet dat daar niets is. In het verleden hebben daar enige havenactiviteiten plaatsgevonden. Die strook grond heeft nooit behoort tot de twee landgoederen die nu Het Park vormen.

    Dus geen “fact free” verhaal. Probeer het nog eens.

    • Die afstanden die je noemt zijn niet vergelijkbaar: Eifeltoren aan beide zijden meer dan 100 meter; Euromast in totaal 105 meter, dus aan beide zijden gemiddeld 52,5 meter. Bovendien zijn er bij de Eifeltoren indrukwekkende zichtlijnen waarbij je de toren in volle glorie kunt zien staan. De enige vergelijkbare zichtlijn op de Euromast, vanaf het verkeersplein, gaat volledig verloren.

  2. Ik denk dat het nog beter is om er helemaal geen gebouwen neer te zetten. Er wordt echt heel onoprecht over dit plan gecommuniceerd; het wordt gepresenteerd alsof een stuk ongebruikt terrein wordt benut, maar in werkelijkheid wordt het hele aanzicht van het park verpest.

    Rotterdam is al zoveel kwijt geraakt in het verleden, laten we alsjeblieft koesteren wat we nog aan cultureel erfgoed hebben. Ik ben helemaal voorstander van nieuwe huizen bouwen, maar dat kan op duizend plekken beter dan hier.

  3. Het nieuwe ontwerp is evenwichtiger dan het oude. De individuele gebouwen hebben helaas een wat Oostblok-achtige uitstraling. Doe daar wat aan. Belangrijk is ook om de tunneltraverse te overwelven, zodat Het Park doorloopt naar de Parkhaven. Dan wint ook het groen. En Rotterdam heeft er een chique havenfront bij.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here