RISE hoogbouw ontwikkeling 250 meter

19
57762

RISE is een herontwikkelingsproject waarbij 1.300 woningen in 3 woontorens van ca. 250 meter, 150 meter en 100 meter hoog worden gebouwd aan aan het Hofplein, Coolsingel en Pompenburg in Rotterdam. De woningen moeten samen met een hotel, kantoren, horeca en maatschappelijke functies bijdragen aan een levendiger Hofplein en verdichting van de binnenstad. De gemeente Rotterdam is samen met woningcorporatie Havensteder en ontwikkelaar RED Company bezig met een herontwikkelingsplan.

Rise informatiebijeenkomst

Dinsdag 17 november 2020 presenteerde de gemeente het ambitiedocument van Rise. Op 18 januari 2021 vond een informatie presentatie plaats over de plannen van RISE.

Ambities RISE

De ambities voor RISE van RED Company en de gemeente zijn:
• ‘Kloppend hart van Hofplein’ maken – met ruimte voor rust en ontmoeting. De gemeente Rotterdam maakte al eerder bekend van Hofplein een groen plein te willen maken
• Vernieuwen van de locatie als entree naar de binnenstad.
• Zorgvuldige inpassing van hoogbouw (plan: toren van 250 meter en twee torens van 100 meter en 150 meter) in de skyline (‘highline’) van en op ooghoogte (‘eyeline’).
• Ten minste handhaven van het totaal oppervlak sociale huurwoningen.
• Bijdragen aan betere verbindingen naar de omliggende gebieden door een levendige plint met horeca en betere doorstroming van het gebied door
aantrekkelijke wandelroutes.
• Divers en stedelijk programmamix met meer wonen in het centrum, gecombineerd met kantoren, horeca en hotel voor 24-uurs economie.
• Hoogwaardige programmering als stedelijke bestemming zoals avondhoreca die refereert naar het historische concertgebouw en danspaleis “Pschorr”.
• Ruimtelijke versterking door vormgeven van de rechthoek Hofplein.

Locatie Rise – ambitiedocument
RISE kaart – ambitiedocument

Planning RISE

De Gemeente heeft groen licht gegeven om de plannen verder uit te werken. Dit betekent nog niet dat het plan doorgaat. Er zijn nog een aantal stappen die moeten worden genomen.

De volgende stap voor de gemeente is het opstellen van een nota van uitgangspunten. Na de vaststelling van de nota van uitgangspunten door de gemeenteraad volgt een bestemmingsplanprocedure.

RED Company (ook de ontwikkelaar van Baan Tower en Floating Office) werkt het herontwikkelingsplan de komende periode verder uit. In december dit jaar verwacht de ontwikkelaar zijn visie op RISE aan het publiek te kunnen presenteren. Dit vormt de start om met de omgeving in gesprek te gaan over het herontwikkelingsplan

Sloop bestaande bebouwing

Om het nieuwbouw plan van RISE te kunnen realiseren is sloop nodig van:

  • de kantoorgebouwen het wederopbouw pand Coolsingel 4-18 (gebouw Ennia uit 1958 van architect A. Bodon), in 2018 al aangekocht door Ontwikkelaar RED Company
  • het ca. 50 meter hoge glazen gebouw Hofplein 33 (1987, DSBV Architecten) in 2018 al aangekocht door Ontwikkelaar RED Company
  • en het woongebouw Pompenburg met sociale woningen uit 1981 van architect Carel Weeber. Bezit van wooncorporatie Havensteder.
Woongebouw Pompenburg Rotterdam

Sociale woningen

In de nieuwe plannen zijn er ‘minimaal’ evenveel vierkante meters voor sociale huurwoningen beschikbaar als in het bestaande woongebouw Pompenburg, stelt de gemeente. Ongeacht het uiteindelijke totaal aantal woningen zal de ontwikkeling minimaal twintig procent sociale huurwoningen kennen, laat de gemeente Rotterdam weten.

Bekijk hier het ambitiedocument

kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...

RISE Rotterdam 51.923920, 4.479062 RISE Rotterdam

19 REACTIES

  1. Als de bomen maar gespaard blijven waar gebouwd wordt. Bomen hebben we juist nodig. Maar als ik erlijk ben geloof ik niet in die toren van 250 meter. Altijd mooie beloftes, maar uiteindelijk gebeurd er niets en raakt het in vergetelheid.

  2. Kijk dit is pas groot denken. Wat er nu staat ziet er niet uit, dus gauw beginnen met dit megaproject
    Er zijn meer van dit soort armoedige bouwsels uit de jaren 70. Wat mij betreft allemaal met de grond gelijk maken en de lucht in met mooie duurzame materialen.
    Rotterdam the city that never sleept.

  3. Misschien kunnen ze het voorbeeld van Singapore wel volgen waarin hoogbouw gecombineerd wordt en omringd is met groenvoorzieningen en een positieve bijdrage levert aan een aangename binnenstadsklimaat.

  4. wordt tijd dat geen woorden maar daden eens werkelijkheid wordt hier,geduld wordt elke keer op de proef gesteld

  5. Ze moeten de Coolsingel, Westblaak, de Westersingel en Weena autovrij maken. De Maasboulevard ondertunnelen. Verkeer domineert op de allermooiste plekken in de stad het gezichtsbeeld. Met alleen spierballen architectuur en walgelijke franchise worden we langzaam geestdood gemaakt!

  6. Prima ontwikkeling!! Hoge gebouwen kunnen prachtig zijn. Mits de beleving op straat niveau in orde is.
    Anders voorzie ik het z.g. Rotterdam effect, slechte plinten, doods en weinig te beleven.
    Hofplein vergroening is een schot in de roos. Meer van dit soort plekken in de stad, heel belangrijk voor de openbare ruimte en niet te vergeten klimaat en biodiversiteit..

    Rotterdam! alles komt goed…..

  7. Jeroen, volgens de website POST Rotterdam is de verkoop van de woningen nu gestart, schijnt veel vraag naar te zijn en start de bouw April 2021 en de oplevering december 2023. De hoogte is met vijf meter verhoogd 155 m. i.p.v. 150 meter om de lift en andere installaties op het dak aan het oog te onttrekken. Nu is men vooral bezig om het interne gedeelte grondig te verbouwen. Tijdens een open dag bezocht ik dit iconische gebouw en blij dat het niet gesloopt gaat worden. De hoge toren is door zijn veelzijdige uitstraling lekker speels van vorm en zorgt voor de nodige afwisseling i.p.v. de veel gebruikte platte gevels.
    Met het RISE project zorgt ook dit gebouw voor extra dimensie in de Coolsingel en Hofplein. Alleen jammer is dat van de 3 woontorens de hoogste 250 meter met spits 260 meter en taps toelopend wordt en volgens dit ontwerp geen plat dak, er weer twee van alweer 150 en 100 meter bij schijnen te komen. Het zou fijner zijn geweest als 170 meter i.p.v. 150 meter gekozen wordt om nog meer dynamiek te geven. Ik hoop dat het RISE project concreet gestalte krijgt, eerdere plannen in deze omgeving zagen helaas niet het daglicht.
    Trouwens hoe zit het met die andere woontoren van 250 meter aan het Pompenburg ?

  8. Nieuwe ontwerp tekening ziet er SUPER gaaf uit, nu niet tien jaar bakkeleien over het definitieve ontwerp. Met dit bijgewerkte plan komt in Nederland hoogbouw pas echt tot zijn recht en mag men het zo snel als mogelijk is bouwen en ben het met de vorige meedenkers eens. Bijnaam voor de 250 meter hoge toren: “The Point”.

  9. Top plan,zo zetten we rotterdam echt op de kaart wat hoogbouw betreft, beter dan torens van 150 of 160 meter.
    de zalmhaventoren zet hiermee straks de toon voor meer

  10. ik zag op skyscrapercity het plan en makette van de te bouwen torens, zag er echt schitterend uit
    de hoogsste toren schat ik zo op 260 meter met pracchtige kroon …een beetje zoals bij de hoftoren maar dan mooier!
    dan de torens aan pompenburg er nog bij denken…dan kunnen we echt spreken van een wereldstad

  11. te gek plan, straks kan rotterdam zich qua torens meten met steden als frankfurt,warshouw, paijs
    hopelijk gaat de bouw van de posttoren ook gauw van start, lijkt onderhand ook een eeuwigheid te duren

  12. Drie clusters in de stad met tussen de 200 tot 250 meter gebouwen of hoger. Hofplein, Blaak en Rijnhaven. In de toekomst Leuvehaven dat betere gebouwen verdiend en een nieuw maritiem museum moderner.

  13. Jammer van het pand Coolsingel 4-18. Dit gebouw heeft kwaliteit en een waarde aan de Coolsingel. Die zou ik integreren in het project. In zijn algemeenheid moet dat veel meer in Rotterdam, mooie dingen behouden in plaats van de sloopkogel er tegenaan, er is ruimte zat om alle plannen te verwezenlijken.

    • Dat vind ik nou lelijkste gebouw van Rdam, samen met dat spiegelende aegontorentje ernaast. Met name hoe t afsteekt tegen het zandstenen stadhuis.

  14. Groot gelijk Anton zelfde hoge toren wens. Tijdens een Open Monumenten dag bezocht ik de voormalige SHELL toren en wat mij opviel was de l a g e hoogte van de verdiepingen kreeg er een beetje een benauwd gevoel van, maar wel leuk om eens dit gebouw van binnen te zien. Dat men – net als Den Haag – Verheeskade 25 projekt – overigens een 240 meter plus toren wilt zetten telt men pas mee in hoogbouwland vraag mij alleen af wat de gevolgen zijn van de corona in de ruimte indeling in de torens zelf. Ik hoop wel dat het geen PLATTE DAKEN torens worden, zijn er al genoeg van in Rotterdam, maar een architectonisch mooi afgeronde en het liefst slank in uiterlijk en niet plomp. Met 250 meter voldoet men wel aan de huidige norm zoals beschreven in de recente Hoogbouwvisie. In deze visie staat tussen de regels door dat het het huidige limiet is, maar kan in de toekomst weer hoger worden zoals dat de afgelopen jaren is gebeurd. Nu maar hopen dat men niet alweer t i e n jaren over een torentje van 250 meter doet net als de Zalmhaventoren. Europa stelt op hoogbouw en “wolkenkrabbers” gebied in vergelijking tot de U.S.A. en Azië minder voor, maar alle kleine beetjes helpen. Met Rotterdam en Den Haag en zijdelings Eindhoven en Utrecht krijgen we twee steden in Nederland waar men eens echt boven het maaiveld van 200 meter wilt uitkomen, of dat lukt zal de toekomst moeten uitwijzen…

    wijzen…

  15. Goede ontwikkeling bij hofplein had dezelfde ideeën. Nu nog een 250 of 230 meter gebouw op de plek van de Shell toren en de schiekadeblock met veel groen en minder verkeer.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in