Hart van Zuid Rotterdam – gebiedsontwikkeling

3
14919

Hart van Zuid is de naam van de gebiedsontwikkeling rond het winkelcentrum Zuidplein en de Ahoy in Rotterdam zuid. Met de gebiedsontwikkeling Hart van Zuid beoogt de gemeente Rotterdam een blijvende fysieke en sociale impuls te geven aan Rotterdam Zuid. Ballast Nedam ontwikkelt samen met de gemeente Rotterdam het Hart van Zuid. Met de realisatie van het nieuwe stadscentrum van Rotterdam Zuid is gedurende de looptijd van 20 jaar een totale investering van ongeveer 330 miljoen euro gemoeid.

Hart van zuid Rotterdam Zwembad zuid
Hart van Zuid ontwerp Kraaijvanger Architecten

Ballast Nedam heeft voor de uitvoering aanvullende expertise ingeschakeld. Zo is Kraaijvanger architecten verantwoordelijk voor de supervisie op het Masterplan en voor de architectonische uitwerking van Ahoy, Plein op Zuid, het zwembad en het OV knooppunt. Karres en Brands landschapsarchitecten nemen de openbare ruimte voor hun rekening en De Zwarte Hond ontwerpt het Kunstenpand.

Plein op Zuid met Kunstenpand en Zwembad

De vernieuwde Gooilandsingel wordt de verbindende schakel binnen het gehele Hart van Zuid. Aan deze autoluwe Gooilandsingel is een nieuw dynamisch stadsplein bedacht, Plein op Zuid, dat een belangrijke ontmoetingsfunctie voor het gebied krijgt. Rond dit plein en de verbindende autoluwe promenade krijgen belangrijke functies en publiekstrekkers zoals het Kunstenpand met het nieuwe Zuidpleintheater en bibliotheek en Zwembad Charlois een uitnodigende plek.

Kunstenpand theater Zuidplein Zwarte Hond 1

Op de begane grond is ruimte voor horeca en publieksvoorzieningen. De kwalitatief hoogstaande buitenruimte nodigt passanten uit om het Plein op Zuid te bezoeken en er te verblijven.

Projecten Hart van Zuid

Zwemcentrum Rotterdam
Internationaal wedstrijdbad
Opgeleverd januari 2018.

Kunstenpand
Zuidpleintheater en bibliotheek
In aanbouw, oplevering 2020

Wonen in ’t Zuiderpark
84 koopwoningen
In ontwikkeling,
oplevering 2021

Pathé bioscoop
In ontwikkeling

Uitbreiding Ahoy

Ahoy en omgeving worden fors uitgebreid en kwalitatief verbeterd met een congrescentrum, hotel, bioscoop en muziekhal met een capaciteit van 7000 bezoekers.

Hart van Zuid Ahoy

Hierdoor ontstaat een multifunctioneel complex van internationale allure dat past in de langjarige strategie van Ahoy. Deze kwaliteitsimpuls levert een fors aantal extra banen en meer bezoekers op voor geheel Rotterdam. De entree van Ahoy wordt logischer verbonden met het metrostation en het nieuwe Plein op Zuid. Hierdoor versterken de aanwezige voorzieningen elkaar.

Winkelcentrum Zuidplein

Hart van Zuid - Plein Op Zuid -Entree winkelcentrum

In de visie van Ballast Nedam krijgt het winkelcentrum Zuidplein, het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland, een betere aansluiting op de Gooilandsingel. Vanaf het stadsplein worden het winkelcentrum en het OV-knooppunt toegankelijk gemaakt met een beeldbepalende, trap die werkt als een informele tribune aan de rand van het plein. Het complex krijgt voorzieningen waardoor het aanbod wordt verbreed en uitnodigt tot langer verblijf. Ballast Nedam streeft er naar dat de verbinding tussen het bus- en metrostation en het Ikaziaziekenhuis ook buiten winkeltijden veiliger en comfortabeler wordt.

OV knooppunt Zuidplein

Het huidige bus- en metrostation krijgt een efficiëntere en gebruiksvriendelijkere inrichting en routing. Dit levert een betere aansluiting op het Plein op Zuid en het winkelcentrum op. De opzet is uitnodigend en gastvrij. Fiets-en wandelroutes in het gebied krijgen een logischere opzet. Met een fietsenstalling voor 800 fietsen worden het gebruiksgemak en de openbare ruimte flink verbeterd.

Projectgegevens

Naam: Hart van Zuid
Status: in uitvoering
Locatie: Zuidplein – Ahoy
Deelgemeente: 
Charlois
Categorie: Gebiedsontwikkeling
Ontwerp: Kraaijvanger Architecten
Ontwikkelaar: Ballast Nedam
Opdrachtgever: gemeente Rotterdam
Start bouw: 2015
Realisatie: 2035

3 REACTIES

  1. En nu maar hopen dat men naast het vele internet winkelen ook veelvuldig aankopen blijft doen in de aldaar aanwezige fysieke winkels van dit grootste overdekte winkelcentrum van Nederland. Naast de gewone retail zaken iets extra toevoegen dat de belevingswaarde toeneemt en de bezoekers als tevreden klanten blijven terugkeren.

  2. Organiseer thema verkoopdagen met muziek en ludieke voorstellingen, modeshows de ene keer voor de jeugd, de andere keer voor dames c.q. heren of actieve ouderen en geef voordeelbonnen ter stimulering van de verkoop van artikelen in de winkels uit. Blijf niet statisch maar zorg voor een wisselende activiteit die het winkelcentrum mede dankzij zijn goede bereikbaarheid per openbaar vervoer en andere mobiliteit extra glans geven en geef daar ook in de binnenstad van Rotterdam extra bekendheid aan door het uitdelen van folders en dergelijke.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here