Rijnhaven ontwikkeling – schetsontwerp Rijnhavenpark goedgekeurd

14
99912

De Rijnhaven in Rotterdam wordt herontwikkeld. Een complete gebiedsontwikkeling moet van de Rijnhaven een nieuw stuk centrum maken. Door de komst van het Rijnhavenpark en hoogbouw met 2.000 tot 2.500 woningen krijgt het gebied een compleet nieuw gezicht. Op 14 maart 2022 werd de openingshandeling werd verricht voor het dempen van een 1/3 deel van de Rijnhaven. Op 1 februari 2022 werd het schetontwerp van het Rijnhavenpark van het Amerikaanse Landschapsbureau Michael Van Valkenburgh Associates (MVVA) vastgesteld. In 2020 presenteerde de gemeente Rotterdam het Masterplan voor de Rijnhaven van o.a. Barcode Architects.

Rijnhavenpark

Landschapsbureau Michael Van Valkenburgh Associates (MVVA) gaat het ontwerp voor het Rijnhavenpark maken. Het schetsontwerp van het Rijnhavenpark van Amerikaanse bureau dat in oktober 2021 werd bekend gemaakt is op 1 februari 2022 goedgekeurd door het College van B&W van Rotterdam.

Dempen van de Rijnhaven gestart

Om de herontwikkeling van de Rijnhaven voor elkaar te krijgen wordt in totaal 8 hectare land aangewonnen door een deel van de Rijnhaven te dempen voor het Rijnhavenpark en woningbouw.

In mei 2022 wordt gestart met dempen van Rijnhaven nadat op 14 maart 2022 de openingshandeling werd verricht. Het dempen duurt nog tot en met medio 2023, waarna het zand nog ruim 1,5 jaar moet inklinken voordat er gebouwd kan gaan worden. In deze fase van de demping wordt meer dan een miljoen kuub zand aangevoerd en nadat dit eind 2024, begin 2025 is ingeklonken, wordt nog een kleinere partij aangevoerd om de parkranden af te maken. Op het aangewonnen land worden vanaf 2025 o.a. ca. 2.500 woningen gebouwd.

Ontwerp Rijnhavenpark

Het nieuwe Rijnhavenpark beslaat aan de kant van de Posthumalaan 6,5 hectare. Dat park wordt verder aangevuld met drijvende parkdelen die aan de noordelijke Wilhelminapier en zuidelijke Katendrechtse kademuren zijn gekoppeld. De delen worden verbonden door wandelpaden, die op verschillende manieren een rondgang om én deels over het water mogelijk maken.

De Rijnhaven blijft het karakter behouden van een haven met kades en vergezichten over het water. Naast drijvende parkdelen komen er verbindingen met steigers, waardoor meer gebruikt kan worden gemaakt van het water. Ook de kades langs de Wilhelminapier krijgen extra groen, waardoor er een onafgebroken wandelpad rond de Rijnhaven ontstaat.

Schetsontwerp Rijnhavenpark (pdf document)

Rijnhavenpark impressies

Rijnhavenpark schetsontwerp

[slickr-flickr type=”gallery” photos_per_row=”6″ tag=”rijnhavenpark-impressies”]

Stadsstrand Rijnhavenpark

Onderdeel van het Rijnhavenpark wordt een stadsstrand. Er wordt nog onderzocht of zwemmen hierbij ook mogelijk is of dat het alleen pootjebaden vanaf het strand wordt. Dit is afhankelijk van het getij en de waterkwaliteit. Op basis van de resultaten tot nu toe is de Gemeente Rotterdam hoopvol gestemd. Zij verwachten dat de Rijnhaven binnen 2 jaar als zwemlocatie kan worden aangewezen. Het proces hiervoor wordt voorjaar 2022 met start van de monitoring van de waterkwaliteit opgestart

Herontwikkeling Codrico fabrieksterrein

Op 2 december 2020 maakte de Gemeente Rotterdam de herontwikkeling Codrico Fabrieksterrein aan de Rijnhaven bekend en het Maritiem Centrum in het midden van de Rijnhaven. Beide ontwikkelingen passen naadloos aan bij de herontwikkeling van de Rijnhaven

Codrico herontwikkeling
Herontwikkeling fabrieksterrein Codrico door Red Company

Met de ontwikkeling van de Rijnhaven samen met de huidige ontwikkelingen op de Wilhelminapier en Katendrecht ontstaat er een echt stadscentrum op twee oevers van de Nieuwe Maas. Rotterdam Noord en Zuid worden daardoor sterker met elkaar verbonden.

Hoogbouw Postumalaan

In het gebied is straks ook ruimte voor hoogbouw met 2.000 tot 2.500 woningen, waaronder sociale huur, middeldure woningen en koopwoningen. In de plinten wordt ruimte gereserveerd voor kleinschalige bedrijvigheid en horeca.

Tussen de metrohaltes Wilhelminaplein en Rijnhaven en langs de stadsboulevard Posthumalaan verrijst een nieuw stuk stad: Skyline Posthumalaan. Het is een nieuwe toevoeging in de indrukwekkende Rotterdamse skyline. De hoogte wisselt, maar soms gaan de torens wel 200 meter de hoogte in met uitzicht over het park, de Rijnhaven en ver daarbuiten. De bebouwing, bestaande uit 3 blokken, verbindt als een soort ‘passtuk’ de Wilhelminapier en de Kop van Zuid met Afrikaanderwijk en Katendrecht.

Rijnhaven planning en uitvoering

In het Masterplan staan de belangrijkste uitgangspunten voor de ontwikkeling van de Rijnhaven vast. In de volgende fase worden er milieuonderzoeken gedaan en komt er een stedenbouwkundigen landschappelijk plan. Daarna kan de gemeente het plan verder uitwerken en kunnen marktpartijen het stokje overnemen en gaan bouwen.

In 2021 zijn de voorbereidende baggerwerkzaamheden in de Rijnhaven uitgevoerd. In mei 2022 wordt gestart met de eerste fase van het dempen van de Rijnhaven. De verwachting is dat het Rijnhavenpark in 2025 grotendeels gereed is met uitzondering het drijvende park voor de herontwikkeling van Codrico. De bouw van de woningen start in 2025.

Floating Office

De eerste zichtbare verandering in de Rijnhaven was in 2021 te zien. Het Floating Office van het mondiale Global Center on Adaptation (GCA) van de Verenigde Naties werd opgeleverd. Het drijvende gebouw is gemaakt van hout en krijgt een restaurant met buitenterras en een drijvend zwembad. Hiernaast werden 4 wikkelboats geplaatst die je kan huren voor een overnachting.

Wikkelboats Rijnhaven

Masterplan Rijnhaven

Het Masterplan Rijnhaven dat op 5 maart 2020 gepresenteerd werd is opgesteld door team Rijnhaven, dienst Stadsontwikkeling van de Gemeente Rotterdam in samenwerking met Barcode Architecten, BGSV en Robbert de Koning Landschapsarchitect.

Zie hier het Masterplan Rijnhaven link (pdf)

Projectgegevens

Naam: Rijnhaven herontwikkeling
Status: In ontwikkeling
Lokatie: Rijnhaven
Deelgemeente: Centrum, Feijenoord
Categorie: Park, woningbouw, winkels, horeca
Architect masterplan: Barcode architects
Architect Rijnhavenpark: Michael Van Valkenburgh Associates (MVVA)
Opdrachtgever: 
Gemeente Rotterdam
Start bouw: 2021
Realisatie: 2035

kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...

Rijnhavenpark 51.904015, 4.491760

14 REACTIES

  1. Is het in dit geheel ook nagedacht over de metrostation Rijnhaven. Hoe het er nu bij ligt is het helemaal niet om aan te zien. Voor de rest ziet het er heel mooi uit.
    Gr. Ben

  2. Over Forum gesproken beste Patrick, in Groningen staat het nieuwe Forum bibliotheek met mooi uitzichtsplatform, een gewaagd en dynamisch nieuw pyramide achtig gebouw. Ik heb het bezocht en genoot met velen met mij van het fraaie gratis uitzicht van de stad Groningen en omgeving. DAT is nu nog eens wat anders dan de EEUWIGE blokkendozen van Rotterdam. De welstandscommissie in de Maasstad heeft blijkbaar géén oog om iets anders toe te laten dan LEGO dozen. Rotterdam HAD mooie ontwerpen gehad, maar wat er daadwerkelijk komt zoals de Rotta Nova en nog andere gebouwen verdienen géén schoonheidsprijs, te saai, te laag, te weinig inspirerend. Ga als je de kans krijgt eens dat Groningse Forum van buiten én binnen bezoeken als de lockdown voorbij. Toegegeven, het is een eindje rijden met de auto of trein maar de stad heeft veel moois te bieden, let alleen op de fietsers die zijn er heer en meester en laat dat “blokkendozen” gevoel van Rotjeknor even achter je…!

  3. Ohja, ik was ook nog het voorbeeld van Het Forum (kubus) vergeten te melden. Eerst een gigantisch gaaf futuristisch project schetsen, en wat komt er uiteindelijk voor in de plaats? Wéér een lelijk vierkant blok! Ik ben echt zwaar teleurgesteld. Hopelijk komt er een hoge toren in de vorm zoals de dat eerste forum werd geschetst met alle details op de donkere ramen.

  4. Prachtig plan, maar veel gebouwen zijn van hetzelfde. En als ze toch anders eruit zien, zoals bijvoorbeeld het witte gebouw van Calypso of de vorm van de Pauluskerk, dan worden het geen mega torens.

    Ik vind ook dat men eens naar Den haag en Groningen mag kijken, hhoe ze daar met prachtige vormen bezig zijn, zij het in Groningen niet echt super hoge torens zijn, maar als je de architectuur dara bekijkt…

    En waar zijn die poppentorens op het water van Katendrecht gebleven die ooit gepland waren midden op het water? Waar zijn de Jungerhanstoren en de Peter Stuyvesant toren gebleven? En waar is de (overigens 1e schets) van The Dutch Windwheel gebleven van 165 meter hoog? Komt dat er überhaubt nog wel? Waar het speelse karakter gebleven?

    Of wat te denken van die in het begin van deze eeuw geschetste “nieuwe Euromast”, dat toen een 1 april grap bleek? Waarom niet écht bouwen?

    De enige toren die ik imposant vind, althans van de torens die daar nu op de planning staat, is die op foto 2 rechts in het midden van die Amerikaanse architect. De paar geweldig vormgegeven gebouwen die eromheen staan (sommigen) die worden juist weer tot lage torens gebouwd :(.

    Wel ben ik blij dat er torens (zowel de hoge als de lage) verticale tuinen krijgen en veel groen eromheen.

  5. Ik vind alleen die drijvende parken er nogal goedkoop uit zien en vind dat de haven zo veel te vol gebouwd wordt. Is het niet veel mooier om de kades iets te verbreden ? Voor de rest is het een erg mooi plan.

  6. Anton daar heb je gelijk in. Men zou eens over de grens moeten kijken in Dubai of Jakarta waar creatiever met de vormgeving wordt omgegaan. Probleem kan zijn dat een Welstandscommissie of iets dergelijks op basis van wet- en regelgeving en de financiële aspecten deze creativiteit niet ten goede komt en men juist daarom alleen rechte lijnen kan tekenen. Trouwens de hoogte is in de huidige Hoogbouw visie ook niet permanent. In de toekomst kan – wanneer de situatie dat toelaat – de grens weer hoger worden en is 275 meter of hoger een optie. Of men het aandurft een toren van 300 meter hoog te bouwen dat is ook maar de vraag…

  7. Drijvende park in maashaven en luxe jachthaven in rijnhaven en mooie gebouwen met allure ipv altijd hetzelfde alsof ze tegenwoordig alleen een rechte lijn kunnen tekenen de stad wordt er niet mooier van tijd voor iets nieuws.

  8. Ziet er indrukwekkend uit. Hoop dat er flinke vaart mee wordt gemaakt en de hoogbouw kan mij niet hoog genoeg zijn.

  9. 250 meter. Eindelijk.
    Als je ter hoogte van Londen een raaklijn op de aarde legt, dan is die aan de Nederlandse kust 230 meter boven de grond. Dus bij de hoogte, die nu gepland is kun je op de top bij een heldere lucht Londen zien. Jammer is dan wel dat er maar een enkeling van kan genieten. Ik zou daar het liefste een panoramadek zien met een restaurant of meer.

  10. Mooi woord “blokkendoos” Thom, want dát is het kenmerk van de Rotterdamse hoogbouw en zeker van dit Rijnhaven project. Men zou het voorbeeld kunnen nemen van het ontwerp aan de Verheeskade 25 in … Den Haag waar drie torens gepland staan die in hoogte variëren van 200 – 120- en 70 meter. De vormgeving is daar speelser en afwisselender, kijk maar op de website Haagse Hoogbouw. Ook in het centrum tref ik daar creatievere torens aan, nu Rotjeknor nog.
    Ik mis soms ook de dynamiek en variatie, het is in Rotterdam meer één van het zelfde al springt daar de nieuwe Post 155 meter toren bijvoorbeeld er een beetje bovenuit. Wellicht dat kosten, regelgeving en efficiency enkele speerpunten en criteria zijn die de boventoon in de havenstad vormen waarop ontwerpers aan de slag (moeten) en willen gaan. Eenvoud in verscheidenheid of moeten de (water) parken voor deze dynamiek en afwisseling zorgen…?

  11. Een interessant initiatief. Het activeren van de Rijnhaven-kades zullen een stimulans vormen voor de levendigheid van de plinten van de nieuwbouw. “Rondje Rijnhaven” zou ik zeggen! De Rijnhavenbrug ligt er al. Ik hoop wel dat de “blokkendoos”-architectuur wat meer dynamische vormgeving kan krijgen. De menselijke schaal is nog ver te zoeken. Wat voor gigantische parken worden dit? Hoe groot is het nu echt? Wat wordt dit voor kunstmatig strand wat omkaderd wordt door een wandelroute? Een gigantisch dambord half in het water? Hoe gebruiken mensen dit? Tevens lijkt “het bouwen op water” nog geen innovatieve inpassing gevonden te hebben. Het drijvende kantoor-ontwerp van Powerhouse is een eerste stap! Inspirerende beelden, maar er moet volgens mij nog veel gebeuren om dit centrumgebied echt ROTTERDAMS te laten worden.

  12. Schitterend plan, tenminste als men wat de hoogte betreft boven die eeuwige 150 meter grens uitkomt vooral nu men 250 meter hoog en met antenne spits 265 meter hoog gaat bouwen, mits de hoogbouw vormgeving niet zo strak wordt als vaak elders in de stad voorkomt. Rotterdam mag best het voorbeeld van Den Haag volgen waar torens een gevarieerder uitstraling hebben ! Het drijvend park, stadsstrand woning variatie en horeca kan Rijnhaven een extra dimensie geven aan de belevingswaarde van Rotterdam. Hopelijk wordt er in tegenstelling tot de Zalmhaventoren niet tien (10) jaar over gedaan om vooral het nieuwe stadsicoon van 250 plus meter en aanverwante gebouwen te realiseren, trek door die grens. Voorlopig is 250 meter de limiet, maar in de recente Hoogbouwvisie kan in de toekomst de hoogbouwgrens weer wat opgetrokken worden naar bijvoorbeeld 275 meter, hou daar bij de planning eventueel rekening mee. Belangrijkste is dat behalve de architectonische nieuwbouw de menselijke maat en leefbaarheid ook voldoende kansen krijgt om Rijnhaven succesvol te maken en “Zuid” zoals het in de volksmond heet, niet de eeuwige tweede viool te laten spelen ten opzichte van “Noord”. Ik wens de plannenmakers en de toekomstige gebruikers veel succes en voortvarendheid toe !

  13. Lijkt mij ook een heel goed plan! Geweldige locatie die nog wel wat extra stadse uitstraling mag hebben. Geweldig om de haven te benutten met een strand/zwemplek.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in