Rijnhaven ontwikkeling – masterplan

10
20648

De Rijnhaven in Rotterdam wordt herontwikkeld. Een complete gebiedsontwikkeling moet van de Rijnhaven een nieuw stuk centrum maken. Door de komst van een (deels) drijvend stadspark, strand en hoogbouw krijgt het gebied een compleet nieuw gezicht. Dat staat in het nieuwe Masterplan voor de Rijnhaven dat de gemeente Rotterdam op 5 maart 2020 presenteerde.

Groot drijvend park in de Rijnhaven

Om de herontwikkeling van de Rijnhaven voor elkaar te krijgen wordt één derde deel van het water in de Rijnhaven gedempt om plaats te maken voor groen. Het grootste deel zal bestaan uit een 18 hectare groot drijvend park. Ondertussen blijft de Rijnhaven het karakter van een haven houden met kades en vergezichten over het water. Naast drijvende parkdelen komen er verbindingen met steigers, waardoor meer gebruikt kan worden gemaakt van het water. Ook de kades langs de Wilhelminapier krijgen extra groen, waardoor er een onafgebroken wandelpad rond de Rijnhaven ontstaat.

Met de ontwikkeling van de Rijnhaven samen met de huidige ontwikkelingen op de Wilhelminapier en Katendrecht ontstaat er een echt stadscentrum op twee oevers van de Nieuwe Maas. Rotterdam Noord en Zuid worden daardoor sterker met elkaar verbonden.

Hoogbouw

In het gebied is straks ook ruimte voor hoogbouw met 2.000 tot 2.500 woningen, waaronder sociale huur, middeldure woningen en koopwoningen. In de plinten wordt ruimte gereserveerd voor kleinschalige bedrijvigheid en horeca.

Tussen de metrohaltes Wilhelminaplein en Rijnhaven en langs de stadsboulevard Posthumalaan verrijst een nieuw stuk stad: Skyline Posthumalaan. Het is een nieuwe toevoeging in de indrukwekkende Rotterdamse skyline. De hoogte wisselt, maar soms gaan de torens wel 200 meter de hoogte in met uitzicht over het park, de Rijnhaven en ver daarbuiten. De bebouwing, bestaande uit 3 blokken, verbindt als een soort ‘passtuk’ de Wilhelminapier en de Kop van Zuid met Afrikaanderwijk en Katendrecht.

Stadsstrand

Naast het Rijnavenpark komt er een ook stadsstrand. Er wordt nog onderzocht of zwemmen hierbij ook mogelijk is of dat het alleen pootjebaden vanaf het strand wordt. Dit is afhankelijk van het getij en de waterkwaliteit.

Masterplan en planning uitvoering

In het Masterplan staan de belangrijkste uitgangspunten voor de ontwikkeling van de Rijnhaven vast. In de volgende fase worden er milieuonderzoeken gedaan en komt er een stedenbouwkundigen landschappelijk plan. Daarna kan de gemeente het plan verder uitwerken en kunnen marktpartijen het stokje overnemen en gaan bouwen.

In 2020 worden de eerste voorbereidingen getroffen voor het dempen van de Rijnhaven. De verwachting is dat daar in de zomer van 2020 mee begonnen kan worden.

De eerste zichtbare verandering in de Rijnhaven is in september 2020 te zien. Dan komt het Floating Office van het mondiale Global Center on Adaptation (GCA) van de Verenigde Naties. Het drijvende gebouw is gemaakt van hout en krijgt een restaurant met buitenterras en een drijvend zwembad.

Zie hier het Masterplan Rijnhaven link (pdf)

Dit Masterplan Rijnhaven is opgesteld door team Rijnhaven, dienst Stadsontwikkeling van de Gemeente Rotterdam in samenwerking met Barcode Architecten, BGSV en Robbert de Koning Landschapsarchitect.

10 REACTIES

  1. Lijkt mij ook een heel goed plan! Geweldige locatie die nog wel wat extra stadse uitstraling mag hebben. Geweldig om de haven te benutten met een strand/zwemplek.

  2. Schitterend plan, tenminste als men wat de hoogte betreft boven die eeuwige 150 meter grens uitkomt vooral nu men 250 meter hoog en met antenne spits 265 meter hoog gaat bouwen, mits de hoogbouw vormgeving niet zo strak wordt als vaak elders in de stad voorkomt. Rotterdam mag best het voorbeeld van Den Haag volgen waar torens een gevarieerder uitstraling hebben ! Het drijvend park, stadsstrand woning variatie en horeca kan Rijnhaven een extra dimensie geven aan de belevingswaarde van Rotterdam. Hopelijk wordt er in tegenstelling tot de Zalmhaventoren niet tien (10) jaar over gedaan om vooral het nieuwe stadsicoon van 250 plus meter en aanverwante gebouwen te realiseren, trek door die grens. Voorlopig is 250 meter de limiet, maar in de recente Hoogbouwvisie kan in de toekomst de hoogbouwgrens weer wat opgetrokken worden naar bijvoorbeeld 275 meter, hou daar bij de planning eventueel rekening mee. Belangrijkste is dat behalve de architectonische nieuwbouw de menselijke maat en leefbaarheid ook voldoende kansen krijgt om Rijnhaven succesvol te maken en “Zuid” zoals het in de volksmond heet, niet de eeuwige tweede viool te laten spelen ten opzichte van “Noord”. Ik wens de plannenmakers en de toekomstige gebruikers veel succes en voortvarendheid toe !

  3. Een interessant initiatief. Het activeren van de Rijnhaven-kades zullen een stimulans vormen voor de levendigheid van de plinten van de nieuwbouw. “Rondje Rijnhaven” zou ik zeggen! De Rijnhavenbrug ligt er al. Ik hoop wel dat de “blokkendoos”-architectuur wat meer dynamische vormgeving kan krijgen. De menselijke schaal is nog ver te zoeken. Wat voor gigantische parken worden dit? Hoe groot is het nu echt? Wat wordt dit voor kunstmatig strand wat omkaderd wordt door een wandelroute? Een gigantisch dambord half in het water? Hoe gebruiken mensen dit? Tevens lijkt “het bouwen op water” nog geen innovatieve inpassing gevonden te hebben. Het drijvende kantoor-ontwerp van Powerhouse is een eerste stap! Inspirerende beelden, maar er moet volgens mij nog veel gebeuren om dit centrumgebied echt ROTTERDAMS te laten worden.

  4. Mooi woord “blokkendoos” Thom, want dát is het kenmerk van de Rotterdamse hoogbouw en zeker van dit Rijnhaven project. Men zou het voorbeeld kunnen nemen van het ontwerp aan de Verheeskade 25 in … Den Haag waar drie torens gepland staan die in hoogte variëren van 200 – 120- en 70 meter. De vormgeving is daar speelser en afwisselender, kijk maar op de website Haagse Hoogbouw. Ook in het centrum tref ik daar creatievere torens aan, nu Rotjeknor nog.
    Ik mis soms ook de dynamiek en variatie, het is in Rotterdam meer één van het zelfde al springt daar de nieuwe Post 155 meter toren bijvoorbeeld er een beetje bovenuit. Wellicht dat kosten, regelgeving en efficiency enkele speerpunten en criteria zijn die de boventoon in de havenstad vormen waarop ontwerpers aan de slag (moeten) en willen gaan. Eenvoud in verscheidenheid of moeten de (water) parken voor deze dynamiek en afwisseling zorgen…?

  5. 250 meter. Eindelijk.
    Als je ter hoogte van Londen een raaklijn op de aarde legt, dan is die aan de Nederlandse kust 230 meter boven de grond. Dus bij de hoogte, die nu gepland is kun je op de top bij een heldere lucht Londen zien. Jammer is dan wel dat er maar een enkeling van kan genieten. Ik zou daar het liefste een panoramadek zien met een restaurant of meer.

  6. Ziet er indrukwekkend uit. Hoop dat er flinke vaart mee wordt gemaakt en de hoogbouw kan mij niet hoog genoeg zijn.

  7. Drijvende park in maashaven en luxe jachthaven in rijnhaven en mooie gebouwen met allure ipv altijd hetzelfde alsof ze tegenwoordig alleen een rechte lijn kunnen tekenen de stad wordt er niet mooier van tijd voor iets nieuws.

  8. Anton daar heb je gelijk in. Men zou eens over de grens moeten kijken in Dubai of Jakarta waar creatiever met de vormgeving wordt omgegaan. Probleem kan zijn dat een Welstandscommissie of iets dergelijks op basis van wet- en regelgeving en de financiële aspecten deze creativiteit niet ten goede komt en men juist daarom alleen rechte lijnen kan tekenen. Trouwens de hoogte is in de huidige Hoogbouw visie ook niet permanent. In de toekomst kan – wanneer de situatie dat toelaat – de grens weer hoger worden en is 275 meter of hoger een optie. Of men het aandurft een toren van 300 meter hoog te bouwen dat is ook maar de vraag…

  9. Ik vind alleen die drijvende parken er nogal goedkoop uit zien en vind dat de haven zo veel te vol gebouwd wordt. Is het niet veel mooier om de kades iets te verbreden ? Voor de rest is het een erg mooi plan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here