Codrico terrein herontwikkeling

10
11097

Het Codrico fabrieksterrein aan de Rijnhaven op Katendrecht wacht een spectaculaire herontwikkeling. De monumentale fabriek wordt herontwikkeld en worden nieuwe gebouwen neergezet waaronder, een toren van 220 meter, voor in totaal 1.500 woningen. Verder zijn er plannen voor een Maritiem Centrum in de Rijnhaven. Projectontwikkelaar RED Company, architectenbureau Powerhouse Company en de gemeente hebben hiervoor een ontwikkelvisie gepresenteerd maakte de gemeente op 2 december 2020 bekend.

Betaalbare nieuwbouw woningen

Het industrieel erfgoed van de Codrico fabriek draagt ook bij aan de grote woningbouwopgave van Rotterdam. De helft van de woningen op het Codrico terrein komen in het segment tot een koopprijs van 310.000 euro of maximaal 1.000 euro maandhuur. In het complex is ook ruimte voor 150 woningen in het sociale segment. De gemeente heeft een aanvraag voor de Woningbouwimpuls van 11 miljoen euro ingediend bij het rijk. Met deze regeling stelt de rijksoverheid een miljard beschikbaar voor de bouw van betaalbare woningen door heel Nederland.

Monumentaal fabrieksgebouw

Het Fabrieksterrein Codrico (circa 1,8 hectare) wordt een bruisende plek met kantoren, winkels, horeca en cultuur. De herontwikkeling bestaat uit een woontoren (220 meter), een wandblok en een gebouw op het veld naast de fabriek. De architectuur is geïnspireerd op het industriële erfgoed. Het monumentale fabrieksgebouw uit 1954 van architect van Jo Vegter dat rijksmonument is (voorheen Meelfabriek Latenstein), wordt gerestaureerd en krijgt een culturele- en horeca functie. De betonnen graansilo uit 1969 (geen rijksmonument) met markante (groene verlichte) kubus op het dak wordt afgebroken. Op dezelfde plek komt een woongebouw met dezelfde contouren als het silogebouw. Op de nieuwbouw wordt de bestaande kubus geplaatst die een horeca functie krijgt.

Meelfabriek Latenstein

Architecten

De gemeente Rotterdam en architectenbureau Powerhouse Company hebben voor de herontwikkeling een stedenbouwkundig plan gemaakt. Verschillende architecten werken onder leiding van projectontwikkelaar RED Company aan het plan voor de herontwikkeling van het Codricoterrein, zoals architectenbureau SHoP Architects (New York) dat tekent aan de 220 meter hoge Codricotoren. Het ontwerp voor de herontwikkeling fabriek wordt gemaakt door Office Winhov en Crimson Architectural Historians. Het ontwerp voor de openbare ruimte is van Delva Landscape Architecture & Urbanism en Powerhouse Company tekent het masterplan, het kade-gebouw en veldgebouw Fonda aan de zuidzijde. Architecte Francine Houben van Mecanoo heeft het ontwerp gemaakt voor het Maritiem Centrum.

Codrico fabriek herontwikkeling

Herontwikkeling Rijnhaven

De herontwikkeling van het Codricoterrein is de ontbrekende schakel in de herontwikkeling van de Rijnhaven. Dit gebied wil de Gemeente Rotterdam ontwikkelen tot een nieuw stadscentrum. Door het verhuizen van de fabrieksactiviteiten kunnen Rotterdammers straks langs alle kades van de Rijnhaven flaneren. Het zogenaamde Rondje Rijnhaven is dan af. Er komt ook een strand aan en een drijvend stadspark in de Rijnhaven die volgend jaar deels wordt gedempt. In de Rijnhaven komt het Maritiem Centrum te liggen. Een iconische publiekstrekker waarin de maritieme wereld en het rijke haven leven van Rotterdam in het verleden, heden en toekomst wordt vertoont.

Codrico herontwikkeling

Verplaatsing fabriek

Voor de herontwikkeling van het Codricoterrein is verplaatsing van de fabrieksactiviteiten noodzakelijk.  De fabriek heeft ook vaarrechten in de Rijnhaven. Waar nu nog een derde van het wateroppervlakte van de Rijnhaven gebruikt wordt door de beroepsvaart, is straks wel recreatie op het water mogelijk.

Filmpje Rijnhaven en Codrico ontwikkeling

Meer info: Masterplan Red Company

10 REACTIES

  1. @Xander Kanon, terecht opgemerkt dat men in Rotterdam weinig respectvol omgaat met zijn industrieel erfgoed, maar is dat niet typisch Nederlands, denk aan steden waar een rijke textiel industrie was geweest, of aan de steenkolenmijnbouw in Zuid-Limburg waar na de sluiting de boel snel werd afgebroken en er amper iets moois voor terug is gekomen en soms niets of amper meer herinnert aan zijn verleden. Ik begrijp ook dat men in de stad open staat voor vernieuwing en men het aandurft om “HOOG” te gaan bouwen. 220 Meter voor de Codrico toren is voor Hollandse begrippen niet niks, al stelt dat in de rest van de wereld niet veel voor. De te bouwen torens moeten wel verhuur/verkoopbaar zijn, leegstand kost geld, maar de omgeving moet ook leefbaar zijn. Het zou mooi zijn als men oud- met nieuwbouw weet te integreren en het industriële verleden een nieuwe functie te geven. Die pakhuizen kan men leuke appartementen voor maken. Ik vraag mij bij al die hoogbouw wel af of het vooral voor “kinderloze” gezinnen zijn, of dat er ook genoeg ruimte is voor gezinnen mét kinderen. Zij kunnen een buurt verlevendigen en de basis vormen voor een nieuwe generatie, die later als ze ouder zijn met enige aanpassingen in de buurt willen blijven wonen. Rotterdam is een havenstad, maar die haven moet je met een verrekijker vanaf die nieuwe hoogbouw torens gaan bekijken. Respect omgaan met wat je hebt ook in de architectuur is voor het leefklimaat van een stad óók belangrijk en dan ben ik blij dat er in Nederland tenminste één stad die het aandurft om 200 meter plus te gaan, maar dan hopelijk geen blokkendozen, wel esthetisch vormgegeven en met oog voor de functionaliteit voor de gebruikers, c.q. bewoners en zijn omgeving…

  2. Er zitten zeker mooie beelden tussen, maar zoals ik het nu zie doet mij dit als Rotterdammer wel pijn, veel pijn. Het industriele dat Rotterdam Rotterdam maakt wordt weggehaald/gesloopt. Geen respect voor de “korte/ recente historie”, bouw om (lees achter) die pure/rauwe haven elementen heen maar hou ze in leven/ geef ze een nieuw leven. Deze gebouwen krijg je niet meer terug maar nieuwbouw kan je nog overal neerpleuren (zeker genoeg plekken nog in Rotterdam die aandacht verdienen). Hoe er is en wordt omgegaan met pakhuizen in Rotterdam vind ik gewoon ronduit schandalig. Nu nog maar genieten van de Maassilo zolang die er blijft staan..

  3. prachtige ontwikkeling , met deze uitschieter van 220 meter!
    dit hadden 15 jaar geleden nooit kunnen denken , en de torens die aan de oostzeide rijnhaven gaan komen zijn natuurlijk nog niet uitgewerkt,nu nog basisvorm maar wat een zee van torens moeten daar komen .
    eentje is ook hoger als de rest , ongeveer 250 meter , ben benieuwt wat we de komende jaren voorgeschoteld krijgen.

  4. Conservatief modernistisch…
    Karin, je hebt een punt met het gebrek aan groen in Rotterdam vooral in de binnenstad ontbeert het groen. Singapore met ook veel hoogbouw heeft de groen voorziening in een hoger aanzien staan dan Rotterdam. De stad is klinisch te noemen voelt soms kil aan en men mag gerust goede en betere ideeën van elders overnemen zonder het wiel opnieuw uit te vinden. In de Amsterdamse Zuidas scoren Valley 100-67-80 meter ontwerper MVRDV, van o.a. de Markthal (!) en The George mét groenvoorziening 46 m. hoge ogen zoiets zou in Rotterdam ook moeten kunnen. Dat de hoogbouw ” Lego ” blokken slechts een voorlopig ontwerp zijn en ter illustratie dienen en het definitieve ontwerp er hopelijk creatiever en speelser uit gaat zien, is wel terecht opgemerkt. Dergelijke kritiek is wel op z’n plaats. Als deze reacties zouden wegblijven en het “blokkendozen” effect, waarvan er al teveel van zijn in de stad, komt het nooit tot een ontwerp die voor de komende vijftig jaar aan waarde zal winnen. Groenbakken, bomen, planten dragen ook bij aan een aangenamer leefklimaat in de stad en op de gebouwen i.p.v. al het beton en asfalt. Men hoeft niet altijd en alles voor zoete koek aan te nemen wat ontwerpers bedenken en vooral architecten willen. Misschien moet men kunstenaars gebouwen laten ontwerpen met als voorbeeld Michel Huisman die het nieuwe Maankwartier station, woningen en horeca in Heerlen heeft ontworpen mét groen en Mediterrane look. Rotterdam is conservatief modernistisch, rechtlijnig en te weinig ambitieus als het om moderne (binnenstads) architectuur gaat waarin stedelijk groen extra aandacht krijgt, tenzij dat misschien wel de bedoeling is…? Denk dat laatste aan de Rotta Nova waar groen opgeofferd wordt voor een “blokkendoos” laat dat in de Rijnhaven bespaart blijven !

    • Beste Frans, het groen waar de Rotta Nova op komt is eigenlijk nooit de bedoeling geweest. Rotta Nova had in 2014 opgeleverd moeten worden maar heeft wat vertraging. Een stuk gras met lavendel is ook geen stadspark geen enkele landschapsarchitect zou dit durven te plannen 😉 Wel ben ik blij dat het afgrijselijke pand wat er stond afgebroken is, het was een blamage. Nu hoop ik hard dat andere laagbouw ook verdwijnt zoals het pand tussen de Hoogstraat en de kerk in en het pand met de gele bakstenen waarin boekenvoordeel zit.

  5. Kennis genomen van de Amsterdamse plannen op de Zuidas? Bomen op daken, een groene vallei met verplichte groene balkons? Rotterdam met zijn slechte luchtkwaliteit en te weinig groen in de binnenstad kan hier wat van leren. Scoorde onlangs de zielige een na laatste plaats in de lijst beste steden van NL. Wil je andere bevolkingsgroepen binnenhalen zoals tech en koplopers dan zou je hier wat aan kunnen doen. Maak reclame met minder consumptie (winkels zijn er genoeg) en meer volwassen bomen. Ik wil niet wonen tussen al dat beton en weinig zuurstof.

  6. Geweldig mooier dan rijnhaven masterplan met hun lelijke en lage gebouwen ze zouden dat moeten aanpassen naar dit wel met internationale allure. Zo wil ik dat de stad eruit ziet als een kleine New York. Meer Amerikaanse en andere buitenlandse architectenbureaus voor hoge gebouwen die zijn creatiever ipv Nederlandse die alleen maar blokken kunnen tekenen.

    • Anton, de ontwikkeling van de rijnhaven is nog niet zo ver uitgewerkt dat het duidelijk is hoe de torens er daar uit komen te zien, deze blokken die je nu ziet zijn puur ter illustratie. Ik weet zeker dat met de ontwikkeling van de rijnhaven en het codricoterrein de Rotterdamse skyline nog beroemder zal gaan worden!

  7. 220 Meter maar ? ! Ik dacht dat men tot 250 meter mocht gaan bouwen slechts 5 meter hoger dan de Zalmhaventoren, waarom dan niet tegelijk die kwart kilometer hoogte ? Vraag me af wat de invloed is van de huidige crisis in de verdichting van het ontwerp of men daar ook rekening mee gaat houden. Zullen maar afwachting of deze ontwerp tekeningen concreet gestalte krijgen, want dat duurt in Nederland altijd veel langer dan elders in de wereld. Laten we hopen dat het geen luchtkastelen worden door het oeverloze vergaderen en overleggen. Voorlopige rapportcijfer 6,5

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here