Westewagenstraat nieuwbouw gerealiseerd

5
33958

De nieuwbouw aan de Westewagenstraat met 231 studentenwoningen in Rotterdam is op 19 december 2022 officieel geopend. De 3 horeca units in de plint zijn op 1 mei 2023 in gebruik genomen. De nieuwbouw naar het ontwerp van Sjoerd Berghuis van Klunder Architecten tegenover de Laurenskerk in het centrum is in de plaats gekomen van twee wederopbouw panden die hiervoor zijn afgebroken. De Rotterdamse ontwikkelaars Leyten en Van Maren namen in oktober 2019 het sloop- en nieuwbouwplan van Vervat Vastgoed over voor € 16,8 miljoen waardoor het project begin 2020, zo’n 4 jaar later dan gepland, eindelijk kon starten.

Westewagenstraat Rotterdam

Studentenhuisvesting

De nieuwbouw bestaat uit twee losse gebouwen met 231 studentenwoningen op een plint van 1.000 m2 met horeca bestemming. De gebouwen zijn ontworpen binnen de beeldtaal van de wederopbouw architectuur. Ieder gebouw heeft een heldere opbouw bestaande uit drie delen; een plint, een liggend blok met overstek en een toren. De bebouwing is kleinschalig met 10 woonlagen op een plint van 6 meter (maximale hoogte 36 meter) en is afgestemd op de bestaande bebouwing in de omgeving.

Westewagenstraat Rotterdam

Winkels, horeca en dakterrassen

In de plint zijn op 1 mei 2023 drie horecaruimtes opgeleverd aan de betreffende huurders. De ruimtes zijn verhuurd aan Asian Glories, een zeer bekend Aziatisch specialiteiten restaurant, Savor&Nosh, een modern grand-café volgens nieuw concept, en Chidoz, een fast-casual Mexicaans restaurant. Met deze drie zaken is in totaal 1.100 m² ingevuld. Eén hoekunit van 130 m² is nog beschikbaar voor horeca. De plint van het gebouw is alzijdig van hoge kwaliteit met voldoende hoogte en transparantie. De units hebben entrees aan zowel Westewagenstraat als aan de waterkant. De daken worden ingericht als collectieve buitenruimtes. De ruimte tussen de twee gebouwen blijft vrij waardoor zicht vanaf de Westewagenstraat op de Laurenskerk gehandhaafd blijft.

Nieuwbouw Westewagenstraat

De nieuwbouw aan de Westewagenstraat zijn gebouwd op de plaats van twee wederopbouwflatjes die door de gemeente in 2012 nog als cultuur historisch erfgoed werden bestempeld. Begin 2020 is gestart met de sloop van de huidige bebouwing.

Westewagenstraat bouw dec-21
Westewagenstraat bouw – 11 december 2021

[slickr-flickr type=”gallery” photos_per_row=”6″ tag=”westewagenstraat-bouw”]

In 2011 kocht Hans Vervat, voormalig wethouder in Rotterdam, de panden voor iets meer dan € 3 miljoen. Eind 2012 werd duidelijk dat een meerderheid van de gemeenteraad  zich kan vinden in nieuwbouw op deze locatie en sloop van de huidige panden omdat deze niet zouden functioneren in dit gebied. Een eerder ontwerp van Klunder Architecten werd te groot en massaal gevonden.

Op 3 maart 2016 maakte de Gemeente Rotterdam bekend dat de omgevingsvergunning is verleend voor de bouw van de twee woongebouwen. Eind 2015 was het bestemmingsplan voor de sloop en nieuwbouw al onherroepelijk geworden.

Westewagenstraat

[slickr-flickr type=”gallery” photos_per_row=”6″ tag=”westewagenstraat”]

Klunder Architecten

Klunder Architecten ontwerpt veel beeldbepalende gebouwen in Rotterdam zoals de drie witte woontorens aan de Boompjes, de Weenatoren, woongebouw Hofdame, woon- kantoortoren Hoge Erasmus, de in 2013 opgeleverde woontoren 100Hoog en de het nog te ontwikkelen woongebouw Rotta Nova.

Projectgegevens

Naam: Studentenhuisvesting Westewagenstraat
Status: Gerealiseerd
Lokatie: Westewagenstraat 62-80
Deelgemeente: Centrum
Categorie: Woningbouw
Architect: Klunder Architecten
Opdrachtgever:
Leyten en Van Maren
Start bouw: 2020
Realisatie: 2022
Programma:
231 studenten woningen, 1.000 m2 horeca

kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...

Westewagenstraat 51.921141, 4.483207 Westewagen straat 62-80 in uitvoering studentenwoning 2022

Impressies

5 REACTIES

  1. In Frankfurt kunnen ze het wel en in Rotterdam kunnen ze het niet haha en maar zeggen dat ze durven soms zijn de gebouwen niet om aan te zien, als je hier een lelijk gebouw neerzet vinden ze het al fantastisch.

  2. Geen enkele gebouw in de omgeving past bij de Laurenskerk. Zou alles slopen en opnieuw mooie gebouwen van voor de oorlog nabouwen op die plek neerzetten. De oude haven de naam zegt het al ook een gemiste kans, enigste mooie gebouw het witte huis. Soms lijkt het net alsof ze het hier niet snappen nooit een samenhang van gebouwen kijken ze nooit in andere steden waar ze het wel kunnen.

  3. Helemaal mee eens Theo.

    Mis cohesie in de nieuwbouw, 1001 verschillende stijlen. Nu wordt er ook gebouwd naast de markthal wat het zicht ontneemt van de Laurenskerk een van de mooiste gebouwen van Rotterdam. Lijnbaan/Hoogstraat verschrikkelijk qua sfeer en gebouwen, als je dat gebied aanpakt doe het dan gelijk een keer goed en het liefst zoals door Theo voorgesteld in oude vooroorlogse stijl, net zoals ze dit hebben gedaan bij de Oude Haven.

  4. In Frankfurt heeft men in het Dom Römer gebied alle naoorloge wederopbouwpanden gesloopt en het gebied in oude stijl teruggebouwd. http://www.domroemer.de/ De Duitsers die Rotterdam gebombardeerd hebben krijgen zelf hun oude stad terug. In Rotterdam wilde men los van het keurslijf van het traditionele bouwen. Sinds 1945 zit Rotterdam in het keurslijf van het rationele kubisme. Het wordt tijd dat men de architecten Charles Vandenhove en Hans Kollhoff het centrum laten herontwikkelen. En stoppen met de zoveelste vierkante blokkentoren van Klunder architecten. Vooral in het historische centrum wordt het tijd om de architectuur van het postmodernisme of neotraditionalisme toe te passen.
    In Hoogstraat 188 zit nu Vero Moda, toen dit pand pas gebouwd was zat er een elektronica winkel Kontakt in. Nu heeft men de buitenmuren dichtgemetseld en zwart geverfd. Wat een schandalig lelijk pand in het historische centrum dicht bij de Laurenskerk, en nog wel aan de Hoogstraat waar iedereen langs loopt. Daar zie je toeristen geen foto’s van maken. Zet daar nu eens een gezellig knus pandje neer.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in