Gesloopte en verwoeste gebouwen in Rotterdam

4
3538

Coolsingel jaren 50

Gesloopte en verwoeste gebouwen Rotterdam

Rotterdam is een stad van nieuwbouw en moderne architectuur. Het bombardement in 1940 sloopte bijna de hele binnenstad waardoor de weg voor een nieuw centrum werd vrijgemaakt. Deze vernieuwingsdrang betekende ook het einde van een 144 gebouwen die het bombardement deels overleefde maar waarvoor in de nieuwbouwplannen geen plaats meer was. Vaak mooie gebouwen met een rijke historie. Het bekendste voorbeeld is De Bijenkorf van architect Willem Dudok. Ook na het Duitse bombardement bleef de Nederlandse sloophamer zijn werk doen. Vaak terecht omdat de gerealiseerde nieuwbouw een verbetering is maar ook wel eens onterecht.

Onderstaand een lijst van gesloopte of verwoest gebouwen in Rotterdam

Centraal Station
bouw – sloop:
1957 – 2008
architect: Sybold van Ravesteyn
Het gesloopte Centraal Station van Rotterdam was een veelgeprezen werk van architect Sybold van Ravesteyn en gold algemeen als “een belangrijk en beeldbepalend element van de Wederopbouw”.

Station Hofplein
bouw – sloop:
1956 – 1990
architect: Sybold van Ravesteyn
Het Hofplein Station werd gebouwd in de periode 1953 – 1956 en ontworpen door Sybold van Ravesteyn die ook alle overige Rotterdamse stations uit de wederopbouwperiode ontwierp.

Koninginnekerk
bouw – sloop:
1907 – 1972
architect: Barend Hooykaas en Michiel Brinkman
De Koninginnekerk werd en wordt over het algemeen beschouwd als het hoogtepunt in het oeuvre van het bureau Hooykaas & Brinkman, en tevens als hoogtepunt in de stilistische vernieuwing van de protestantse kerkbouw rond 1900.

Uitkijktoren Blijdorp
bouw – sloop:
1940 – 1972
architect: Sybold van Ravesteyn
De in 1972 gesloopte 47 meter hoge uitkijktoren was één van de belangrijkste attracties van de Diergaarde Blijdorp.

Warenhuis de Bijenkorf van Dudok
bouw – sloop:
1930 – 1957
architect: Willem Dudok
Het warenhuis ’Magazijn De Bijenkorf’, een architectonische hoogstandje van architect Dudok, had grotendeels het bombardement van 1940 overleefd maar werd als nog in 1957 gesloopt.

Grote Schouwburg
bouw – sloop: 1884 – 1940
architect: J. Verheul Dzn.
De Grote Schouwburg aan de Aert van Nessrtaat was het meesterwerk van architect J. Verheul. De imposante kunsttempel werd zwaar beschadigd bij het bombardement van mei 1940 maar ze had zeker hersteld kunnen worden.

Dancing Pschorr
bouw – sloop: 1922 – 1940

architect: Willem Kromhout
Het in mei 1940 verwoeste café restaurant en dancing Pschorr staat nog steeds symbool voor het vooroorlogse uitgaansleven in Rotterdam. Een danszaal met een extravagante glazen koepel en een glazen verlichte dansvloer.

Café restaurant Loos – Hofplein Station
bouw – sloop: 1908 – 1940

architect: Jacobus Pieter Stok
Het opvallende halfronde stationsgebouw met op de begane grond het zeer populaire café – restaurant Loos, was één van de meest bewonderde werken van de Rotterdamse architect J.P. Stok.

Coolsingelziekenhuis
bouw – sloop: 1848 – 1940
architect: Willem Nicolaas Rose
Het Coolsingelziekenhuis was bij oplevering in 1848 het modernste ziekenhuis van Europa.

4 REACTIES

  1. In de documentaire “Andere Tijden” beschrijft journalist Henk Hofland Rotterdam na het
    bombardement als een “holle stad”. Hij bedoelde dat van veel gebouwen de daken en
    vloeren waren weggebrand, maar dat de buitengevels vaak nog grotendeels overeind stonden. Ik heb begrepen, dat er een inventarisatie heeft plaatsgevonden van gebouwen die geheel hersteld konden worden, of waarvan de gevels, dan wel op zijn minst de voorgevels gestut hadden kunnen worden en gespaard hadden kunnen blijven. Er zou een lijst hebben bestaan van maar liefst 144 gebouwen die van de
    slopershamer gered hadden kunnen worden. Een combinatie van herstel en nieuwbouw, zou denk ik een goed alternatief geweest zijn voor zowel het historiserende
    plan van Witteveen, als het plan zoals dat uiteindelijk is uitgevoerd.
    Rob Corduwener.

    • Geheel met je eens Rob! Met plaatsvervangende schaamte voor datgene geen barbaren na de tweede wereldoorlog nog hebben ‘verwoest’. Wat een gebrek aan respect.

  2. Rotterdam is Rotterdam niet meer.
    Rotterdam is een stad geworden voor rijke juppen die veelal vanuit buiten Rotterdam vandaan komen en nu de appartementen langs de Maas bezitten van boven de 400.000 euro.
    De stad is een walgelijke mengeling van multinationals geworden die alleen maar gebruik maken van glas, beton, staal en rare kleuren in hun bouw.
    Het ene toren-flatgebouw MOET nog hoger, lelijker, presticieuzer en uiteraard duurder dan het andere.

    Ik heb schijt aan 020 maar die hebben al die vreselijke kantoorgebouwen buiten het centrum van Amsterdam geplaatst en hebben hun oude binnen-centrum zo veel als mogelijk in de oude staat behouden.
    En ik weet dat er tijdens de oorlog een hoop is weggebombardeerd en onherstelbaar beschadigd was maar er is in de jaren na de oorlog een hoop onnodig gesloopt door op geldbeluste architecten, project- en stadsonwikkelaars en gemeenteraadsleden die zo nodig van Rotterdam een sky-line aan de Maas moesten neerzetten.
    En dat is ’s avonds vanaf de van Brienenoordbrug een leuk gezicht maar als je momenteel in de binnenstad zelf staat is het walgelijk om tussen al dat dooie staal en beton te staan.

    Rotterdam centrum is veranderd in 1 groot kantoren-bedrijvenpark.
    Hartelijk bedankt al die figuren die geen enkele binding met de stad Rotterdam hadden of hebben en Rotterdam door de jaren heen verziekt hebben.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here